سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۷
پيرآزاري و غفلت از سالمندان منتشر مي‌شود

يك مولف كتاب‌هاي حوزه روانشناسي سالمندان از تدوين اثري با عنوان «پير آزاري و غفلت از سالمندان» خبر داد و گفت: اين نوشتار تا انتهاي فروردين ماه از سوي انتشارات ارجمند منتشر مي‌شود.\

دكتر محمد صمداني‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: با توجه به افزايش آمار سالمندان در كشور و مواجه شدن با مشكلات و مسايل اجتماعي، اقتصاد و فرهنگي مربوط به سالمندان، بايد تعداد كتاب‌هاي اين حوزه افزايش پيدا كند.

رزيدنت بيمارستان امير اكرم با اشاره به اينكه در اكثر نقاط دنيا به ويژه آمريكا، مردم قادر به نگهداري از سالمندانشان نيستند، اظهار داشت: در اين اجتماعات، سالمندان يك زائده محسوب مي‌شوند و تئوري براي حمايت از اين افراد در جوامع تعريف نشده است.

صمداني‌فر با تاكيد بر اينكه كتاب حاضر بر انواع آزارديدگي سالمندان در ميان خانواده و مراكز سالمندان تاكيد دارد،‌ افزود: سالمندان نيز علاوه بر ديگر مسايل فرهنگي نظير اقتصاد، صنعت ماشيني، هوايي و تلفن، موقعيت كشورهاي غربي را در ايران پيدا خواهند كرد.

اين متخصص پيري‌شناسي در ادامه افزود: براي گردآوري مباحث اين كتاب با سالمندان و خانواده‌هاي آنها مصاحبه‌ شده است. مخاطبان اصلي اين كتاب كارشناسان مراكز دولتي و قانوني در اين حوزه، متخصصان نرسينگ و انجمن خانه‌هاي‌ سالمندان و خانواده‌هاي داراي سالمند در منزل هستند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين كتاب راهكاري براي رفع تنش‌هاي ميان سالمندان و خانواده‌ها و يا مراكز نگهداري سالمندان ارايه داده است، توضيح داد: در اين كتاب راهكار ارايه نشده و صرفا به نحوه نگهداري و وضعيت اين سالمندان اكتفا شده است. براي نمونه گاهي خود سالمندان باعث آزار خود و اطرافيانشان مي‌شوند. روساي مركز مختلف دولتي يا خصوصي زماني كه به سن بالا مي‌رسند، خود باعث آزاد اطرافيان مي‌شوند كه در اين كتاب بدان پرداخته شده است.

صمداني‌فر يكي از مباحث كاربردي كتاب را در حوزه پزشكي قانوني دانست و گفت: بسياري از معضلات سالمندان در مراكز پزشكي قانوني ايجاد مي‌شوند، پرستاران اطلاعي از نحوه برخورد با سالمندان نداشته و خواسته يا ناخواسته عامل آزار آنها مي‌شوند.

اين مولف حوزه روانشناسي با تاكيد بر اينكه تاكنون 11 عنوان كتاب در اين حوزه تاليف كرده است، افزود: پيري آزاري و نحوه آگاه‌سازي افراد در برخورد با پيران در اين كتاب تشريح شده است. كتاب «پيري آزاري و غفلت از سالمندان» در بيش از 200 صفحه تا انتهاي فروردين ماه از سوي انتشارات ارجمند منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها