سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
استقن کینگ با «درخشش» به بازار کتاب ایران می‌آید

رمان ترسناک «درخشش» اثر استفن کینگ، نویسنده آمریکایی ژانر وحشت، به فارسی ترجمه شد و در ایران منتشر می‌شود. این کتاب سال‌های پیش دست‌مایه ساخت فیلمی با همین نام به کارگردانی استنلی کوبریک قرار گرفته است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «درخشش» توسط غلامحسین اعرابی به فارسی ترجمه شده است و توسط موسسه انتشاراتی «پلیکان» روانه بازار کتاب ایران خواهد شد.

کینگ این رمان ترسناک را در سال ۱۹۷۷ میلادی نوشته و با الهام از سطری از ترانه‌ «کارمای شخصی» اثر «جان لنون»، ترانه‌سرای بریتانیایی، آن را نام‌گذاری کرد.

این سومین کتابی است که کینگ در طول عمر خود منتشر کرده است. این اثر باعث توفیق فراوان وی شد. «درخشش» بعد از شکست‌های فروان کینگ در آغاز نویسندگی‌اش، به اثری پرفروش تبدیل شد و جایگاه او را به عنوان نویسنده‌ کتاب‌های وحشت‌آفرین، تثبیت کرد.

این کتاب در سال ۱۹۸۰ دست‌مایه ساخت یک فیلم سینمایی به کارگردانی استنلی کوبریک قرار گرفت؛ همچنین در سال ۱۹۹۷ تبدیل به یک مینی‌سریال تلویزیونی تبدیل شد.

استفن کنیگ که رمان «درخشش» را به پسر خودش تقدیم کرده، داستان پسری به نام دنی، فرزند یک معلم سابق که اکنون مردی دمدمی مزاج و دایم‌الخمر شده را تعریف می‌کند. پدر دنی در تلاش برای بهبود بخشیدن زندگی رو به تباهی‌اش، کاری را در هتلی دورافتاده قبول می‌کند. در پی مهاجرت خانواده به این هتل، دنی که در خود اشتیاق خاصی به نیروهای مافوق‌طبیعی احساس می‌کرده، متوجه ماجرهایی غیرعادی در هتل می‌شود. مدیرهتل به دنی اخطار می‌دهد که از نزدیک شدن به اتاق شماره «۲۱۷» خودداری کند، اما سرونشت دنی او را به سمت همین اتاق می‌کشاند...

کینگ در بسیاری از آثار ترسناک خود، از کلیشه هتل‌های دور افتاده و اتاق‌های منع شده استفاده کرده است. به عنوان نمونه او در رمان «اتاق شماره ۱۴۰۸» نیز ماجرای مردی ماجراجو را نقل می‌کند که با سفر به شهرهای مختلف،‌ پوچی و جعلی بودن اتفاقات ماوراطبیعی را اثبات می‌کند، اما گذارش به هتلی بزرگ در نیویورک می‌افتد که اتاقی متروکه دارد و کارمندان هتل این اتاق را شوم می‌دانند. وی باوجود مخالفت مدیر هتل، یک شب در این اتاق می‌ماند و اتفاقات عجیبی را تجربه می‌کند. براساس این کتاب نیز فیلم پرفروشی به کارگردانی میکائیل هاف، فیلمساز سوئدی، ساخته شده است.

استفن کینگ متولد سال ۱۹۴۷ است. وی صدها داستان و کتاب منتشر کرده و به عنوان یکی از پرکارترین و شناخته‌شده‌ترین نویسندگان داستان‌های ترسناک شناخته شده است. او هرچند در سال ۲۰۰۲ به علت ضعف و بیماری از نویسندگی اعلام بازنشستگی کرد، اما نتوانست بر گفته خود پایدار بماند و از آن زمان چندین کتاب دیگر منتشر کرده است! همچنین اثر تازه‌ای از کینگ با نام «۱۱/۲۲/۶۳» به زودی در ایالات متحده منتشر می‌شود که در ژانر وحشت نوشته نشده و داستانی است با الهام از ترور جان‌اف کندی، رییس جمهور اسبق آمریکا.

ترجمه فارسی رمان نسبتا طولانی «درخشش» در ۶۴۸ صفحه چاپی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها