سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
بررسي پايه‌هاي انديشه سياسي بنيانگذار جمهوري اسلامي

پژوهشگر و نويسنده حوزه علوم سياسي تاليف كتاب «انديشه سياسي امام خميني(ره)» را به عنوان منبعي براي دانشجويان اين درس به اتمام رساند. اين اثر مي‌كوشد مفاهيم عميق و اساسي سياسي را از نگاه اين متفكر اسلامي بررسي كند.\

غلامحسين مقيمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره عنوان كرد: متن اين كتاب با بيان مفاهيم و كليات انديشه سياسي امام خميني(ره) آغاز مي‌شود و با بررسي شخصيت و ويژگي‌هاي زمانه ايشان تداوم مي‌يابد تا جايي كه مخاطبان را با استادان و زندگي فردي، آثار و تاليفات امام(ره) آشنا مي‌سازد.

وي مباني معرفت‌شناسي، هستي‌شناسي، فقهي، كلامي، عرفاني و اصولي انديشه سياسي امام خميني(ره) را از مطالب مهم اين نوشتار خواند و گفت: نسبت دين و سياست از نگاه اين متفكر سياسي از مهمترين مباحث اين كتاب محسوب مي‌شود.

عضو هيات علمي مركز جامعة المصطفي العالمية كه مشغول تحصيل در مقطع دكتراي علوم سياسي است، «ولايت» و «حكومت» را از جمله مسايل پايه‌اي در انديشه سياسي امام(ره) توصيف كرد و اظهار داشت: كوشيدم در اين كتاب درسي، نسبت ولايت فقيه و حكومت جمهوري اسلامي را از ديدگاه ايشان بحث و بررسي كنم.

مقيمي درباره مقوله «مشروعيت و مشاركت سياسي» كه از جمله ديدگاه‌هاي اصولي انديشه سياسي امام خميني(ره) به شمار مي‌آيند، عنوان داشت: در اين باره سعي كردم مشروعيت و مشاركت سياسي و ارتباط ميان اين دو را بر اساس مباني فقهي و كلامي امام خميني(ره) تشريح كنم.

وي «سياست خارجي و روابط بين‌الملل از منظر امام خميني(ره)» را از ديگر مباحث اين كتاب خواند كه در هفت فصل نظام يافته است و يادآور شد: با توجه به اين كه پيش از اين درباره انديشه سياسي امام خميني(ره) اثر درسي جامعي براي طلاب و دانشگاهيان به رشته تحرير در نيامده بود، تصميم به تاليف و انتشار اين كتاب گرفتم، متني كه در گذشته در قالب جزوات درسي بخش‌هايي از آن را در كلاس تدريس مي‌كردم.

قرار است كتاب «انديشه سياسي امام خميني(ره)» به زودي از سوي مركز علمي جامعة المصطفي العالميه قم منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط