یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
«آیینه‌پردازان» از دیدگاه راهی منتشر می‌شود

محمد مستقیمی(راهی) کتابی با عنوان «آیینه‌پردازان» را در دست انتشار دارد. در این کتاب شعر و ساختار شعر از دیدگاه این شاعر و منتقد و براساس تعریف او از شعر بررسی شده است. وی همچنین کتابی در نقد اشعار قیصر امین‌پور را آماده انتشار و در نوبت چاپ دارد._

مستقیمی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: چندی پیش قرارداد چاپ کتابی با عنوان «آیینه‌پردازان در شناخت ماهیت و ساختار شعر» را با انتشارات قلمستان (سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان) منعقد کرده‌ام و احتمال دارد این اثر در نمایشگاه کتاب امسال ارایه شود. این کتاب درباره تئوری شعر و شناخت ماهیت و ساختار شعر است.

وی به تعریفی که از شعر ارایه می‌کند اشاره و تشریح کرد: در این کتاب بنابر تعریفی که از شعر ارایه می‌کنم و در حقیقت شعر را آیینه‌ای می‌دانم که در یک فضای استعاری به تعداد واژگان به‌کار رفته در آن دریچه تاویل وجود دارد، به ارایه معیارهای نقد و ماهیت شعر پرداخته‌ام.

مستقیمی ادامه داد: این تاویل‌ها به نحوه خوانش و حتی روحیات و زمان و مکانی که خواننده در آن قرار گرفته است بستگی دارد و به تجسم شعر در ذهن خواننده کمک می‌کند. در حقیقت به‌نظر من تنها شعری را که قابل تاویل باشد، می‌توان شعر نامید.

وی با تاکید بر این موضوع که به نقد محتوایی اعتقادی ندارد توضیح داد: به عنوان منتقد تنها به بررسی ساختار شعر و آسیب‌شناسی در ساختار شعر می‌پردازم. این کتاب نیز با ذکر جزییات، چگونگی شکل‌گیری شعر در ذهن شاعر را بیان می‌کند. همچنین بخش دیگری از کتاب به آسیب‌های موجود در شعر فارسی می‌پردازد. 

این شاعر درباره نمونه‌هایی که در این کتاب ارایه کرده است اظهار داشت: در این اثر از آثار شاعران کلاسیک و همچنین شاعران معاصر نمونه‌هایی ارایه کرده‌ام، اما بارزترین نمونه از این دست اشعار را می‌توان در سروده‌های نیما یوشیج یافت.

وی افزود: در این کتاب بیشترین نمونه‌های شعری نیز از آثار نیما انتخاب شده‌اند؛ چراکه من نیما را کم‌آفت‌ترین شاعر پارسی‌سرا می‌دانم.

نقد سروده‌های قیصر امین‌پور
مستقیمی در ادامه گفت: کتابی دیگری که انتشارات قلمستان از من در نوبت چاپ دارد «جستاری در ساختار شعر قیصر امین‌پور» (آیینه‌های ناگهان آهی گهان بر آیینه‌های ناگهان) نام دارد که در 160 صفحه تدوین شده است.

مستقیمی گفت: در این اثر، کتاب «آیینه‌های ناگهان» امین‌پور را براساس همان تعریفی که از شعر دارم نقد و بررسی کرده‌ام. البته با توجه به این‌که امین‌پور در غزل امروز جریانی را ایجاد کرد لازم دانستم تا شعر او را نقد و به مخاطب جوان معرفی کنم.

محمد مستقیمی(راهی) شاعر و منتقد، متولد 1325 در اصفهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط