یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
روایت زخم‌هایی که «ایلان ماسک» را قوی‌تر کرد

والتر ایزاکسون، بیوگرافی‌نویس مشاهیری مانند لئوناردو داوینچی، انیشتین و استیو جابز، زندگی‌نامه ایلان ماسک را نوشته است. این کتاب، اواخر تابستان امسال توسط سیمون اند شوستر منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات سیمون اند شوستر، وقتی ایلان ماسک، کودکی در آفریقای جنوبی بود، قلدرها همواره او را کتک می‌زدند. روزی گروهی او را از چند پله سیمانی پایین انداختند و با لگد به او زدند تا جایی که صورتش تبدیل به یک گلوله گوشت متورم شد. او یک هفته در بیمارستان بستری بود اما زخم‌های فیزیکی در مقایسه با زخم‌های عاطفی که از آدم‌ها از جمله پدرش خورده بود، ناچیز بودند.
 
تاثیر پدرش بر روان او باقی ماند. او به یک مرد-کودک سخت و در عین حال آسیب‌پذیر تبدیل شد، مستعد تغییرات خلقی ناگهانی، با تحمل بسیار بالا در برابر خطر، میل به نمایش، حس حماسی ماموریت، و قدرتی دیوانه‌وار که بی‌رحمانه و گاهی، ویرانگر بود.
 
در آغاز سال 2022 - پس از سالی که اسپیس ایکس، 31 موشک به مدار پرتاب کرد، تسلا میلیون‌ها خودرو فروخت- و او تبدیل به ثروتمندترین مرد روی زمین شد- ماسک با تاسف از اجبار خود برای تغییر صحبت کرد. او گفت: «باید طرز فکرم را از وضعیت بحرانی- که حدود چهارده سال یا احتمالا بیشتر عمرم با آن درگیر بودم- دور کنم.»
 
این یک اظهارنظر غم‌انگیز بود، نه یک تصمیم. حتی وقتی این را می‌گفت، داشت مخفیانه سهام توییتر- آخرین زمین بازی جهان- را می‌خرید. در طول سال‌ها، او هر بار که در مکانی تاریک قرار می‌گرفت، خاطره زورگویی به او در زمین بازی برایش زنده می‌شد. حالا او این شانس را داشت که صاحب زمین بازی شود.

والتر ایزاکسون به مدت دو سال، سایه به سایه ماسک بود، در جلسات او شرکت کرد، با او در کارخانه‌هایش قدم زد و ساعت‌ها با او، خانواده، دوستان، همکاران و مخالفانش مصاحبه کرد. نتیجه، داستانی است که درون را آشکار می‌کند، پر از قصه‌های شگفت‌انگیز پیروزی و آشفتگی، کتابی که به این پرسش پاسخ می‌دهد: آیا شیاطینی که ماسک را هدایت می‌کنند، همان‌هایی هستند که نوآوری و پیشرفت را نیز هدایت می‌کنند؟

والتر ایزاکسون، نویسنده پرفروش زندگی‌نامه جنیفر دونا، لئوناردو داوینچی، استیو جابز، بنجامین فرانکلین و آلبرت انیشتین است. او استاد تاریخ در تولان است و مدیرعاملی موسسه آسپن، ریاست سی ان ان و سردبیری تایم را در کارنامه دارد. او در سال 2023 مدال ملی علوم انسانی را دریافت کرد.
 
«ایلان ماسک» را انتشارات سیمون اند شوستر سپتامبر 2023 (شهریور 1401) در 688 صفحه منتشر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها