شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
فهرست نامزدهای جایزه کارنگی اعلام شد/ رقابت 7 زن در بخش نویسندگی

فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه یوتو کارنگی در دو بخش نویسندگی و تصویرگری اعلام شد. در بخش نویسندگی، 7 زن به فهرست نهایی راه یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، جایزه کارنگی از دستاوردهای برجسته در نویسندگی برای کودکان تقدیر می‌کند. جسی برتون، پاتریک لارنس، سیتا براهماچاری و نیز منون استفان راس همگی برای نخستین بار در فهرست نامزدهای نهایی دریافت این جایزه قرار گرفته‌اند. همچنین کاتیا بالن که در سال 2022 برنده این جایزه شد به همراه لوئیز فینچ و روتا سپتیس، در این فهرست حضور دارند.

در کنار فهرست جایزه نویسندگی، فهرست نهایی شش کتاب نیز برای دریافت مدال تصویرگری یوتو کارنگی اعلام شده است. جسی برتون- که بیشتر برای رمان‌های بزرگسال از جمله «مینیاتوریست» شناخته می‌شود- برای «مدوسا»، بازگویی داستان اسطوره مدوسا که توسط اولیویا لومنک گیل تصویرگری شده، در فهرست نهایی جایزه نویسندگی قرار گرفته است.

پاتریک لورنس برای «نیش» در فهرست نهایی قرار گرفته است، داستانی که روال دادگاه کیفری برای نوجوانان را از طریق داستان یک نوجوان، زیر ذره‌بین قرار داده است. سیتا برهماچاری با گتاب «وقتی سایه‌ها سقوط می‌کنند» که توسط ناتالی سیرت تصویرگری شده، نامزد دریافت جایزه نویسندگی شده است. این کتاب درباره نوجوانی افسرده و تلاش دوستانش برای نجات اوست.

منون استفان راس برای «کتاب آبی نبو» نامزد دریافت جایزه شده است. این اثر ابتدا به زبان ولزی منتشر شد و روایت سرزمینی ویران است که در آن فناوری قرن بیست و یکم ناپدید شده و مردم باید با یادگیری مهارت‌های جدید و بازگشت به روش‌های قدیمی زندگی، زنده بمانند.

کاتیا بالن با «نوری در همه چیز» در فهرست نهایی حاضر است. این کتاب، داستانی درباره خانواده‌هایی با بچه‌هایی که به دنیا آورده و کودکانی است که به فرزندی پذیرفته شده‌اند. بالن سال گذشته با کتاب «اکتبر، اکتبر» برنده این جایزه شده بود.

فینچ با «بازگشت ابدی کلارا هارت» نامزد دریافت جایزه شده است. این کتاب درباره پسری است که پس از دیدن مرگ همکلاسی‌اش در اتفاقی غم‌انگیز در یک مهمانی خانگی، دوباره و دوباره همان تجربه را تجربه می‌کند. این نخستین رمان اولی است که به فهرست نهایی راه یافته است.

روتا سپتیس که در سال 2017 برای کتاب «نمک ریختن به دریا» برنده جایزه کارنگی شده بود، این بار برای «باید به تو خیانت کنم» نامزد شده است. این کتاب بر اساس رویدادهای واقعی انقلاب رومانی در سال 1989 و درباره نوجوانی است که در یک دیکتاتوری سرکوبگر بزرگ شده است.

نامزدهای مدال کارنگی برای تصویرگری
«نجات تایتانیک» نوشته و با تصویرگری فلورا دلارگی، تاریخچه کمتر شناخته شده کارپاتیا، کشتی‌ای که قهرمانانه 705 مسافر تایتانیک را نجات داد، بازگو می‌کند. این نخستین اثر دلارگی است و راسل ویلیامز آن را ماهرانه می‌نامد.

بنجامین فیلیپس برای تصویرگری «چیزهای قدیمی» نوشته زیگی هاناور در فهرست نهایی جایزه قرار گرفته است. این اثر رمانی گرافیکی درباره یک پسر جوان و مادربزرگ پیرش است و قصه این دو نفر را روایت می‌کند که بروکلین و منهتن را برای جمع‌آوری مواد لازم برای شام جمعه شب طی می‌کنند.

لوی پینفولد با «جهان‌هایی که پشت سر می‌گذاریم» نوشته اف هارولد در فهرست نهایی جایزه قرار گرفته است. این کتاب که داستانی از دوستی، انتقام و رستگاری است، دنباله‌ای بر رمان «آوازی از جای دیگر» است. این چهارمین باری است که پینفولد در فهرست نهایی مدال کارنگی برای تصویرسازی قرار گرفته است. او در سال 2013 برای کتاب «سگ سیاه» برنده این جایزه شد.

یو رانگ برای دومین سال متوالی و این بار برای تصویرسازی کتاب «صداهای دیدنی» نوشته یین جیانلینگ در فهرست نهایی این جایزه قرار گرفته است. این کتاب بر اساس داستان واقعی رقصنده چینی لیهوا تای و درباره یک کودک خردسال است که با ناامیدی و تنهایی ناشی از کم شنوایی دست و پنجه نرم می‌کند.

«ستاره دنباله‌دار» که توسط جو تاد استنتون، نوشته و تصویرگری شده، کتابی مصور درباره دختر بچه‌ای است که سعی می‌کند با خانه جدیدشان ارتباط برقرار کند. جیت زدانگ برای تصویرگری «نجات سوریا: خرس طایی و تغییر» نوشته ترانگ نگوین در فهرست نهایی این جایزه قرار گرفته است. این کتاب بر اساس زندگی خود نویسنده و رابطه‌اش با یک خرس است که او را به سوی تبدیل شدن به یک حامی حیات وحش و فعال محیط زیست سوق داد. این اولین کتاب کودک زدانگ است که در بریتانیا منتشر شده و هنر سنتی ویتنامی را با کمیک ژاپنی ترکیب می‌کند.

برندگان هر دو جایزه کارنگی 21 ژوئن معرفی خواهند شد. هر یک از برندگان، تعدادی کتاب به ارزش 500 پوند برای اهدا به کتابخانه مورد نظر خود، یک مدال طلایی که به طور ویژه طراحی شده است و یک جایزه نقدی به ارزش 5 هزار پوند دریافت خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها