سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
پیشگویی 60 سال پیش یک زن درباره زندگی شخصی و کاری زنان

رمان «بهترین در همه چیز» که رونا جافه آن را در سال 1958 نوشت، داستان زندگی شخصی و کاری چند زن جوان را روایت می‌کند که دغدغه‌ها و مشکلات مشترکشان با زنان امروزی در زمینه کار و زندگی، آن را تبدیل به رمانی پیشگو کرده است. این رمان به تازگی بازنشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کرکاس ریویوز، صدها و صدها دختر؛ آنها را هر روز صبح می‌بینید که با عجله از تونل مترو خارج می‌شوند، از ایستگاه گرند سنترال می‌گذرند و از خیابان‌های لکسینگتون و پارک و خیابان مدیسون عبور می‌کنند.» سال 1958 است، سالی که رونا جافه نخستین رمان خود را با عنوان «بهترین در همه چیز» منتشر کرد، زمانی که همه زنان به محل کار خود می‌روند و آماده می‌شوند تا یک روز کاری را به عنوان کارمند، تایپیست یا شاید ویراستار و منشی جوان، پشت میز خود بگذرانند.

کتاب جافه پنج سال زودتر از کتاب «رمز و راز زنانه» بتی فریدان و بیش از یک دهه پیش از انبوه رمان‌های فمینیستی نویسندگانی مانند آلیکس کیتس شولمن، مارج پیرسی و مرلین فرنچ منتشر شد. جافه در مقدمه‌ای که بر نسخه منتشر شده در سال 2005 کتابش نوشت، آن را «داستانی هشدارآمیز» توصیف کرد- انتشارات پنگوئن در سال 2023 نسخه جدیدی از این کتاب را با مقدمه‌ای از ریچل سایم منتشر کرده است- با این حال، زنان زیادی آن را خواندند و بار خود  را بستند تا به نیویورک بروند. جافه نوشت: «یک زندگی هیجان‌انگیز، حتی اگر خیلی سخت باشد، بهتر از یک زندگی کسل‌کننده است.»

اگرچه ممکن است این حرف، سبک سرانه به نظر برسد اما نوشته‌های تند و تیز جافه، شامل تحلیل دقیق او از نقش‌ها و محدودیت‌های زنان و تصویر واقعی او از آزار و اذیت جنسی در محل کار- چندین دهه پیش از جنبش «من هم»- غافلگیرکننده است.

زنان کتاب جافه، مانند خود او وقتی این کتاب را می‌نوشت- در انتشارات کار می‌کنند. کارولین بِندر در حومه نیویورک بزرگ شد، به رادکلیف رفت و با یکی از پسرهای کالج به نام ادی نامزد کرد اما ادی، او را ترک کرد. حالا او می‌خواهد سردبیر شود، حتی به این قیمت به عنوان منشی یک رئیس بسیار سختگیر، کارش را آغاز کند. اپریل موریسون از شهر کوچکی در کلرادو به نیویورک آمده و امیدوار است بازیگر شود. او به کارولین می‌گوید: «تو تصور من از ظاهر یک دختر نیویورکی هستی.» البته به زودی خودش، کاملا تغییر کرده و با پسری پولدار آشنا می‌شود. باربارا لمونت یک مادر مجرد است که از طریق کار در انتشارات فابیان برای حمایت از دختر و مادرش که با او زندگی می‌کنند، تلاش می‌کند و گرگ آدامز بازیگری اهل دالاس است که امیدوار است رابطه‌اش با یک تهیه‌کننده معروف برادوی او را به هسته هنری نیویورک نزدیک‌تر کند.

این زن‌ها مدام با رئیس‌هایشان بیرون می‌روند و روابطی با آنها دارند که به نظر می‌رسد زودگذر باشد و زندگی‌هایی که برای خود تصور کرده بودند، دود می‌شود. وقتی باربارا پیشنهادهای رئیسش را در یک مهمانی رد می‌کند، با شنیدن حرف‌های رکیک، اخراج می‌شود.

هنگامی که این رمان رونا جافه برای نخستین بار در سال 1958 منتشر شد، داستان معاصر را برای همیشه تغییر داد. برخی از خوانندگان شوکه شدند، اما میلیون‌ها نفر دیگر، بازتاب زندگی خود را در داستان پنج کارمند جوان یک شرکت انتشاراتی در نیویورک، دیدند و متحیر شدند.

تقریبا شصت سال از زمان انتشار این کتاب می‌گذرد و به طرزی تأثیرگذار، همچنان به مبارزات شخصی و حرفه‌ای که زنان با آن درگیر هستند، وفادار می‌ماند. رونا جافه، نویسنده فقید آمریکایی، خالق آثاری همچون «اسرار خانواده»، «راه طی شده» و «زن دیگر» است. «بهترین در همه چیز» به عنوان نخستین کتاب او، تبدیل به پرفروش‌ترین کتابش شد.

او در سال 1994 بنیاد رونا جافه را پایه‌گذاری کرد که یک جایزه ملی ادبی به نویسندگان زن خوش‌ آتیه اهدا می‌کند. رمان «بهترین در همه چیز» در سال 2023 از سوی انتشارات پنگوئن رندوم هاوس، بازنشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها