شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
بررسی آرا و فلسفه هربرت مارکوزه

کتاب جدیدی از اندرو فینبرگ، فیلسوف فناوری اهل آمریکا، به زودی وارد بازار کتاب‌های انگلیسی زبان می‌شود. این کتاب به آرا و فلسفه هربرت مارکوزه، فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی و از اعضای مکتب فرانکفورت می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، هربرت مارکوزه برای چندین سال پس از 1968 یکی از مشهورترین فیلسوفان جهان بود. او برای نسلی پرسشگر، تبدیل به چهره نظریه انتقادی مدرسه فرانکفورت شد.

شهرت او به خاطر دو کتاب قابل توجهش یعنی «اروس و تمدن» و «انسان تک‌بعدی» بود. این دو کتاب نمایانگر امیدهای آرمان‌شهری و ترس‌های دیستوپیایی زمان خود هستند.
در دهه‌های 1960 و 1970 میلادی، جوانانی که به دنبال مبنایی نظری برای انقلاب خود بودند، این مبنا را در آثار مارکوزه یافتند. وی نه‌تنها از مبارزات آنها علیه امپریالیسم و تبعیض نژادی، ‌حمایت، بلکه پیامدهای گسترده تخریب محیط زیست و طبیعی را نیز پیش‌بینی کرد.

مارکسیسم مارکوزه تحت تاثیر هوسرل و هایدگر، هگل و فروید بود. این منابع، انتقادی اصلی از سرمایه‌داری پیشرفته را که بر ساخت اجتماعی سوبژکتیویته و فناوری متمرکز بود، پایه‌گذاری کردند.

مارکوزه «تک‌بعدی بودن» تجربه کانفورمیست را در مقابل «حساسیت جدید» چپ جدید قرار داد. این جنبش، جامعه‌ای را به چالش می‌کشید که «کالاها را تحویل می‌داد» اما با علم و فناوری مخرب خود، سیاره زمین را ویران می‌کرد.

بر اساس کتاب «کتاب «نقد بی‌رحمانه هستی همه‌ چیز» انقلاب سوسیالیستی اگر این ابزارها را به ابزارهایی برای رهایی طبیعت و انسان تبدیل نکند، شکست خواهد خورد. این آرزو امروز در مبارزه رادیکال بر سر تغییرات آب و هوا زنده است. مارکوزه منابع نظری را برای درک این مبارزه ارائه می‌دهد.

نویسنده کتاب، اندرو فینبرگ، فیلسوف فناوری اهل آمریکا و رئیس کرسی تحقیقاتی کانادا در زمینه فلسفه فناوری در دانشکده ارتباطات دانشگاه سیمون فریزر کاناداست. وی ارائه‌دهنده نظریه انتقادی فناوری بوده و نویسنده کتاب‌های متعددی درباره فلسفه معاصر است، از جمله «هایدگر و مارکوزه: فاجعه و رستاخیز تاریخ»، «ضرورت مارکوزه: نوشته‌های برگزیده از هربرت مارکوزه، فیلسوف و منتقد اجتماعی»، «فلسفه پراکسیس؛ مارکس، لوکاچ و مکتب فرانکفورت».

کتاب «نقد بی‌رحمانه هستی همه‌ چیز: طبیعت و انقلاب در فلسفه پراکسیس مارکوزه» از سوی انتشارات ورسو در 256 صفحه منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط