شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
کند و کاو اندیشه‌های فیلسوفی که آیزنشتاین از او تقدیر کرد

«فلسفه ژوزف پتزول: از پوزیتیویسم ماخ تا نسبیت آینزنشتاین» کتاب جدیدی است که فوریه 2023 از سوی بلومزبری آکادمیک منتشر خواهد شد و ابعاد مختلف فلسفه ژوزف پتزول، مهم‌ترین شاگرد ماخ را ارائه می‌کند.   

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، این کتاب، نخستین منبع انگلیسی زبان است که بر فلسفه ژوزف پتزول (1929-1862) مهم‌ترین شاگرد ارنست ماخ و بنیانگذار انجمن فلسفه علمی که بعدها تبدیل به انجمن پوزیتیویست‌های منطقی برلین شد، نور می‌تابانَد. به عنوان یک اتفاق مهم در بحث‌های ابتدایی درباره نظریه نسبیت، کار او از سوی آیزنشتاین مورد تقدیر قرار گرفت.

نویسنده کتاب، کیارا روسو کراوس با دنبال کردن تحول ایده‌های پتزول که با پذیرش اولیه ماتریالیسم و آگنوستیسیزم کانتی آغاز می‌شود، بازسازی جامعی از فلسفه او را در چارچوب محیط آلمان ارائه می‌کند. نویسنده، تلاش پتزول را برای توسعه فلسفه جدیدی به پیروی از گوستاو فچنر و تجربه‌گرایی ریچارد آوناریوس و ارنست ماخ بررسی می‌کند. در فصل آخر، او توضیح می‌دهد که چگونه پتزول، پوزیتیویسم نسبی‌گرایانه را به عنوان تفسیر رسمی نسبیت آیزنشتاین پیشنهاد کرد. درواقع کیارا روسو کراوس در گزارش خود، نقاط قوت و ضعف اندیشه پتزول را مورد بحث قرار می‌دهد.

کتاب «فلسفه ژوزف پتزول» که عناصر کلیدی کار پتزول را روشن می‌کند، مطالعه موردی مهمی برای دانشجویان و محققان فلسفه علم و فلسفه اواخر قرن نوزدهم و بیستم است. این کتاب، اثر متقابل پیچیده دو گرایش مختلف به زمان را آشکار می‌کند: نئوکانت‌گرایی و کشمکش آن برای غلبه بر مفهوم «امر در خود» و همچنین نیاز به یک بنیاد معرفتی برای پیشرفت‌های جدید علم.

نویسنده کتاب، کیارا روسو کراوس استاد تاریخ فلسفه در دانشگاه ناپل ایتالیاست. از دیگر آثار او می‌توان به «وونت، آوناریوس و روانشناسی علمی: بحثی در آستانه قرن بیستم» و «نظام تجربه ناب: ساختار و پیدایش تجربه‌‎‌گرایی ریچارد آوناریوس» اشاره کرد.

کتاب «فلسفه ژوزف پتزول: از پوزیتیویسم ماخ تا نسبیت آیزنشتاین» فوریه 2023 در 256 صفحه از سوی بلومزبری آکادمیک منتشر خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها