پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
تفکر انتقادی ریشه در آموزه‌های فیلسوفان مشهور دارد

تعریف تفکر انتقادی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد زیرا بسیاری از مردم کلمه «انتقادی» را با مفاهیم منفی مرتبط می‌کنند. بسیاری از انواع تحقیقات نشان می‌دهد که هنر تفکر انتقادی ریشه در آموزه‌های فیلسوفان مشهور، سقراط و افلاطون دارد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ترجمه کامران برادران: تفکر انتقادی مهارتی است که برای تصمیم‌گیری آگاهانه حیاتی است. تصمیماتی که در زمان حال می‌گیرید بر کیفیت زندگی شما در آینده تاثیر می گذارد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که بهترین زندگی خود را دارید، باید تفکر انتقادی را سرلوحه هر کاری قرار دهید.

مطالعات نشان می‌دهد که متفکران انتقادی از زندگی خود شادتر و رضایت بیشتری دارند. این رضایت ناشی از درک عمیق‌تر از خود است. متفکران انتقادی در تفکر خود عالی هستند و آرزوها و انگیزه‌های خود را درک می‌کنند. علاوه بر این، متفکران انتقادی می‌توانند اطلاعات را بهتر پردازش کنند و هر اتفاقی را که اتفاق می‌افتد تجزیه و تحلیل کنند، به آن‌ها اجازه می‌دهد مهم‌ترین آموزه‌ها را درک کنند و آنها را در زندگی خود به کار ببرند.

تفکر انتقادی مهارتی است که مانع از راکد ماندن یا گیر کردن شما در زندگی می‌شود. در عوض، می‌توانید در تغییر هر موقعیت و ارتقای رشد شخصی فعال باشید. همه این عناصر در کنار هم واقعاً رضایت و شادی کلی شما را در تمام جنبه‌های زندگی افزایش می‌دهد. در زیر یک مرور کلی از تفکر انتقادی و چرایی اهمیت آن آورده شده است:

تفکر انتقادی دقیقاً چیست؟
تفکر انتقادی برای دهه‌ها یک کلمه رایج بوده است. در واقع، بسیاری از انواع تحقیقات نشان می‌دهد که هنر تفکر انتقادی ریشه در آموزه‌های فیلسوفان مشهور، سقراط و افلاطون دارد. اگرچه ممکن است تعاریف دقیق در طول سال‌ها تغییر کرده باشد، اکثر کارشناسان موافق هستند که اصطلاح «تفکر انتقادی» معمولاً به تفکر بازتابی قبل از تصمیم‌گیری برای اقدام اشاره دارد. شما یکی از گوسفندانی نیستید که گله را دنبال می‌کنند یا بی‌خبرانه حرکت می‌کنند - شما یک متفکر انتقادی هستید.

تعریف تفکر انتقادی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد زیرا بسیاری از مردم کلمه «انتقادی» را با مفاهیم منفی مرتبط می‌کنند. از این گذشته، هیچ کس دوست ندارد مورد انتقاد قرار گیرد و مردم عموماً از عیب‌یابی بیزارند. با این حال، تفکر انتقادی چیزی جز این است، اگرچه خود این مفهوم زمانی که در زندگی روزمره به کار می‌رود بسیار پیچیده است.

برخی می‌گویند تفکر انتقادی فرآیند تجزیه و تحلیل اطلاعات برای تدوین یک قضاوت صحیح است. به بیان ساده، این عمل تفکر در مورد تفکر است. شما قبل از تدوین یک نتیجه‌گیری، همه راه‌ها و هر طرفی را که با آن روبرو می‌شوید بررسی می‌کنید. وقتی یک متفکر انتقادی هستید، خود و افکارتان را به چالش می‌کشید.

اهمیت تفکر انتقادی
تفکر انتقادی در جامعه ما مهم است. زیرا یک مفهوم جهانی است که برای هر کسی صرف‌نظر از نژاد، فرهنگ، وضعیت اقتصادی یا مذهب اعمال می‌شود. علاوه بر این، آینده ما به تفکر انتقادی بستگی دارد، زیرا جوامع و اقتصادها برای حل مؤثر و کارآمد مشکلات به آن نیاز دارند. در زیر دلایل قانع‌کننده‌ای وجود دارد که چرا داشتن مهارت‌های تفکر انتقادی حیاتی است: متفکران انتقادی عموماً خود را به خوبی بیان می‌کنند، زیرا می‌توانند در مورد هر موضوعی که پیش روی خود قرار دارند، شفاف و منظم فکر کنند. آنها پیام‌هایی را که می‌بینند و آنچه را که به وضوح منتقل می‌شود می‌فهمند، تجزیه می‌کنند و از سوءتفاهم جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این، این مسئله ابزارهایی را برای افراد فراهم می‌کند تا خود را مورد بازبینی قرار دهند و آنچه را که باید انجام دهند ارزیابی کنند. وقتی بتوانید با آرامش زندگی کنید، می‌توانید:

- استرس روزانه را کاهش دهید
- اختلافات را در روابط خود به حداقل برسانید
- آرام‌تر شوید
- وجود شادتری داشته باشید

به یاد داشته باشید، زندگی با استرس می‌تواند شما را بیمار کند. این مسئله سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و شما را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها مستعدتر می‌کند. علاوه بر این، ایمنی پایین به این معنی است که بدن شما را در برابر بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی آسیب‌پذیر می‌کند. شما می‌توانید با تمرین تفکر انتقادی از همه اینها جلوگیری کنید و به وجودی آرام و شادتر برسید.

کسانی که تفکر انتقادی را به کار می‌برند، صرفا مشکلات را به طور موثر حل نمی‌کنند بلکه در عوض، آنها ایده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و راه‌های خلاقانه و راه‌حل‌های جایگزین ارائه می‌دهند. با ذهنی نقادانه، همیشه می‌توانید خود را با هر موقعیتی، چه در خانواده و چه در محل کار، وفق دهید. در نتیجه می‌توانید انتخاب‌های بهتری برای خود و خانواده‌تان داشته باشید.
 

این مقاله ترجمه خلاصه‌ای است از منبع زیر: 
https://magazine.circledna.com/what-is-critical-thinking-and-why-is-it-important/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها