پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کتابی درباره آرای فیلسوف فراموش شده یونانی

لورا بئاتی در کتاب «در جست‌وجوی تئوفراستوس» زندگی و آرای فیلسوف فراموش شده یونانی را در رشته‌های مختلف بررسی کرده و تلاش می‌کند او را از گمنامی نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آتلانتیک بوکز، تئوفراستوس زمانی برابر با افلاطون و ارسطو بود. او و ارسطو با هم علم را ابداع کردند. او به تنهایی، پایه‌گذار گیاه‌شناسی بود. وقتی کارل لینه سیستم مدرن طبقه‌بندی گیاهان را توسعه می‌داد، از کار تئوفراستوس روی گیاهان به عنوان پایه استفاده می‌کرد. اما چگونه ممکن است انسانی این همه کار انجام دهد و همچنان تقریبا بدون هیچ اثری، ناپدید شود؟

تئوفراستوس، ابتدا شاگرد افلاطون و بعد از آن شاگرد ارسطو بود. نام او لقبی است که ارسطو به دلیل گفتار و بیان خوبی که داشت، به او داد. ارسطو او را به عنوان وصی خود و سرپرست فرزندش معرفی کرده بود. تئوفراستوس پس از مرگ ارسطو تا پایان عمر، سرپرست مدرسه ارسطو در آتن یعنی لوکئوم بود. تئوفراستوس همچنین به نظریه کاتارسیس در موسیقی و تاثیرات اخلاقی موسیقی معتقد بود.

کتاب «در جست‌وجوی تئوفراستوس» داستان سفری برای یافتن این فیلسوف و پاک کردن غبار فراموشی از شخصیت این فیلسوف یونانی است. «در جست‌وجوی تئوفراستوس» با نگاهی به همه مکان‌هایی که این فیلسوف باید قدم زده و زندگی کرده باشد، می‌گوید که چگونه او و ارسطو، دوست و مربی‌اش، قراردادهای فلسفی آکادمیک را زیر پا گذاشتند و به ماجراجویی‌های خود پرداختند، اینکه چگونه آنها با هم چیزی را که ما اکنون به عنوان علوم طبیعی بدیهی می‌دانیم، اختراع و چگونه مدرسه لوکئوم را در آتن تاسیس کردند.

این کتاب چگونگی درک ما از جهان و نحوه ارتباط ما با دنیای اطرافمان را بررسی کرده و به این پرسش می‌پردازد که وقتی ما بزرگانی را که برای نخستین بار، چگونه دیدن جهان را به ما یاد دادند، فراموش می‌کنیم، در راه و روش زندگی امروز خود، چه چیزی را از دست می‌دهیم.
کتاب «در جست و جوی تئوفراستوس؛ سفرهایی برای یافتن فیلسوف گمشده» نوشته لورا بئاتی در 352 صفحه به زبان انگلیسی از سوی آتلانتیک بوکز منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها