دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
دادگاه ادغام دو ناشر بزرگ جهان امروز برگزار می‌شود/ تغییر در چشم انداز ادبیات

دولت بایدن برای جلوگیری از خرید انتشارات «سیمون اند شوستر» توسط پنگوئن رندوم هاوس، شکایت کرده است. دادگاه ایالتی آمریکا درباره اینکه این فروش می‌تواند ادامه یابد یا خیر، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، پاییز 2020 وقتی «پنگوئن رندوم هاوس» بزرگ‌ترین ناشر آمریکا، قراردادی برای خرید رقیب خود «سیمون اند شوستر» منعقد کرد، فعالان صنعت نشر و کارشناسان ضد انحصار پیش‌بینی کردند که این ادغام با نظارت شدیدی از سوی قانونگذاران دولتی مواجه خواهد شد. این ادغام چشم‌انداز ادبیات را به‌طور چشمگیری تغییر داده و تعداد مؤسسه‌های انتشاراتی بزرگ این صنعت را از 5 به 4 موسسه کاهش خواهد داد.

استفان کینگ، رمان‌نویس، که از سوی دولت برای شهادت در دادگاه فراخوانده شده بود، گفت: «چنین تغییری می‌تواند بر کل صنعت، به ویژه بر ناشران، نویسندگان کوچک‌تر و در نهایت، کتاب‌هایی که به دست خوانندگان می‌رسند، تاثیر بگذارد. هرچه ناشران بزرگ، بیشتر ادغام شوند، بقای ناشران مستقل سخت‌تر می‌شود درحالی که نویسندگان خوب، کار خود را با ناشران مستقل آغاز می‌کنند.»

برگزاری دادگاه ادغام، امروز
پاییز گذشته، دولت بایدن برای جلوگیری از فروش 2.18 میلیارد دلاری به عنوان بخشی از مواضع جدید و تهاجمی‌تر خود علیه ادغام این دو شرکت شکایت کرد. محاکمه روز دوشنبه با استدلال شفاهی در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه کلمبیا با ریاست قاضی فلورانس پان برگزار خواهد شد.

وزارت دادگستری و برتلزمن، شرکت مادر پنگوئن رندوم هاوس، گروه گسترده‌ای از مدیران برجسته این انتشارات را به عنوان شاهد فراخوانده‌اند، از جمله مارکوس دال، مدیر اجرایی پنگوئن رندوم هاوس، جاناتان کارپ، مدیر اجرایی سیمون اند شوستر و مدیرانی از سایر موسسه‌های انتشاراتی، فعالان حوزه کتاب و تعداد انگشت‌شماری نویسنده. آنچه درباره این ادغام و پیامدهای آن برای صنعت نشر می‌دانیم:

چرا دولت سعی در جلوگیری از این معامله دارد؟
وزارت دادگستری می‌گوید این معامله، باعث ادغام بیش از ظرفیت در صنعت نشر می‌شود و وضعیتی را ایجاد می‌کند که «مونوپسونی» (وجود یک خریدار در برابر تعداد زیادی فروشنده) نامیده می‌شود. مونوپسونی به فروشنده‌ای گفته می‌شود که سلطه زیادی بر مصرف‌کنندگان و نیز بر تامین‌کنندگان دارد. دولت آمریکا معتقد است تامین‌کنندگان در صنعت نشر، نویسندگان کتاب‌هایی هستند که انتظار می‌رود فروش بالایی داشته باشند و ناشران با پیش‌پرداخت بیش از 250 هزار دلار این کتاب‌ها را خریداری می‌کنند. دولت بایدن می‌گوید با کاهش تعداد ناشران بزرگ- که بودجه‌ای برای رقابت در زمینه کتاب‌های پرفروش در اختیار دارند- رقابت کمتری برای عنوان‌های پرفروش وجود خواهد داشت. این مساله به سهم خود، پیش‌پرداخت‌ها به نویسندگان این کتاب‌ها را کاهش می‌دهد. بر همین اساس، وزارت دادگستری در گزارشی پیش از برگزاری محاکمه اعلام کرد که در اثر این اتفاق، «نویسندگان کمتری می‌توانند از راه نوشتن، امرار معاش کنند».

استدلال پنگوئن رندوم هاوس برای این معامله چیست؟
برتلزمن، مالک پنگوئن رندوم هاوس معتقد است این خرید، باعث افزایش رقابت در صنعت شده و به نفع نویسندگان و خوانندگان خواهد بود.
او می‌گوید این معامله به نویسندگان سیمون اند شوستر، دسترسی به زنجیره تامین و شبکه‌های توزیع پنگوئن رندوم هاوس را می‌دهد که معمولا بهترین‌های این تجارت به شمار می‌روند. بازدهی ناشی از ترکیب این دو شرکت، به آنها این امکان را می‌دهد که به نویسندگان پول بیشتری بپردازند و این، ناشران دیگر را تشویق می‌کند تا پیشنهادات خود به نویسندگان را برای باقی ماندن در این رقابت، افزایش دهند.

وی معتقد است صنعت نشر بسیار فراتر از پنج انتشارات بزرگ است. ناشران دیگر شامل آمازون و دیزنی و همچنین ناشران متوسط ​​و کوچک بی‌شمار دیگری نیز وجود دارند. به باور وی، استدلال دولت در زمینه رقابت و دستمزد نویسندگان، درباره نقش حراج‌ها هنگام خرید نسخه‌های خطی از سوی ناشران، بزرگنمایی کرده و درباره اینکه پنگوئن رندوم هاوس و سیمون اند شوستر در مناقصه رو در رو قرار خواهند گرفت، اغراق می‌کند.

این ادغام چه تاثیری بر صنعت نشر خواهد گذاشت؟
شکی نیست که ادغام دو شرکت از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های انتشاراتی آمریکا تاثیر عمیقی بر تجارت و فرهنگ صنعت نشر خواهد داشت. تجارت کتاب برای کسب سود، به طور فزاینده‌ای به آثار پرفروش متکی شده است و شرکت‌ها برای خرید کتاب‌ رمان‌نویسان معروفی مانند جان گریشام، ال جیمز، مارگارت اتوود و نورا رابرتز یا آثار افراد مشهور، مبالغ هنگفتی پول به میدان می‌آورند. به عنوان مثال کتاب‌های باراک و میشل اوباما که همگی پرفروش بوده و از سوی پنگوئن رندوم هاوس منتشر شده‌اند. پنگوئن رندوم هاوس که بزرگ‌ترین ناشر آمریکاست، سالانه حدود 2 هزار کتاب منتشر می‌کند. اگر این ادغام اتفاق بیفتد، بیش از 30 اثر سیمون اند شوستر و تقریبا هزار عنوان را در سال به دست خواهد آورد.

تحلیلگران صنعت نشر می‌گویند که شرکت ترکیبی، درصد نامتناسبی از کتاب‌های پرفروش را تولید خواهد کرد. بر اساس آمار موسسه «ان‌پی‌دی بوک اسکن» کتاب‌های پنگوئن رندوم هاوس 38 درصد از 100 کتاب چاپی پرفروش را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که کتاب‌های سیمون اند شوستر، 11 درصد.

پنگوئن رندوم هاوس که در حال حاضر دارای قابلیت‌های چاپ، حمل و نقل و توزیع پیشرو در صنعت است، انبارهای سیمون اند شوستر و شبکه توزیع آن را نیز برای شبکه‌ای از ناشران کوچک‌تر به دست خواهد آورد. این ادغام باعث باقی ماندن سه شرکت انتشاراتی بزرگ دیگر یعنی «هَچِت»، «مک‌کیلان» و «هارپرکالینز» شده و می‌تواند منجر به ادغام بیشتری در این صنعت شود، زیرا سایر ناشران برای رقابت با یک رقیب بزرگ، خود را بزرگ‌تر می‌کنند.

اگر دادگاه مانع این ادغام شود، چه اتفاقی می‌افتد؟
لغو این معامله برای پنگوئن رندوم هاوس، تمام خواهد شد. بر اساس قرارداد فروش، اگر قرارداد بسته نشود، پنگوئن رندوم هاوس باید حدود 200 میلیون دلار به پارامونت گلوبال، شرکت مالک سیمون اند شوستر بپردازد. از سوی دیگر لغو این معامله، وضعیت شرکت سیمون اند شوستر را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. شواهد ارائه شده در دادگاه نشان می‌دهد که سیمون اند شوستر «به هر شیوه‌ای» از سوی پارامونت گلوبال واگذار خواهد شد. مشخص نیست که آیا انتشارات بزرگ دیگری، مانند هارپر کالینز یا هچت تمایل دارند با ارائه پیشنهاد، خود را در معرض نظارت و دخالت قانونگزار قرار دهند یا نه. سیمون اند شوستر می‌تواند از سوی یک شرکت سهام خصوصی خریداری شود اما کارشناسان صنعت نشر نگرانند که این کار منجر به کاهش شدید کارکنان و کاهش کتاب‌های منتشر شده از سوی این انتشارات شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها