چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
نامزدهای جایزه بوکر 2022 اعلام شد

فهرست اولیه نامزدهای جایزه بوکر 2022 شامل 13 نویسنده از لیلا ماتلی تا نوویولت بولاوایو است. این فهرست از سوی هیات داوران به عنوان «الهام‌بخش، شگفت‌انگیز و مفید» توصیف شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، فهرست بلند جایزه بوکر امسال، شامل جوان‌ترین و پیر‌ترین نویسندگانی است که تاکنون برای این جایزه نامزد شده‌اند.

فهرست نامزدهای اولیه جایزه بوکر 2022 به شرح زیر است:
«شکوه» نوشته نوویولت بولاوایو
«اعتماد» نوشته هرنان دیاز
«درختان» نوشته پرسیوال ایوِرت
«بوث» نوشته جوی فاولر
«تریکل واکر» نوشته الن گارنر
«هفت ماه مالی آلمیدا» اثر شهان کاروناتیلاکا
«چیزهای کوچکی شبیه این» نوشته کلر کیگان
مطالعه موردی اثر گرام بارنت
«مستعمره» نوشته آودری مگی
«نقشه بدن‌های تماشایی ما» نوشته مدی مورتیمر
«خزیدن در شب» نوشته لیلا ماتلی
«پس از سافو» نوشته سلبی لین شوارتز
«آه ویلیامز!» نوشته الیزابت استراوت

جزئیات کتاب‌ها و نویسندگان 
لیلا ماتلی که فقط 20 سال دارد و آلن گارنر 87 ساله جزو 13 نویسنده‌ای هستند که در فهرست نامزدهای اولیه جایزه امسال قرار می‌گیرند. به گفته نیل مک‌گرگور، رئیس هیات داوران، کتاب‌های امسال شامل داستان، افسانه و تمثیل، فانتزی، رازآلود، مدیتیشن و دلهره‌آور است.

مک‌گرگور، مورخ فرهنگی و نویسنده، شهیدا بَری، چهره علمی و مجری تلویزیون، هلن کَستور، مورخ، ام جان هریسون، نویسنده و منتقد و الن مابانکو، رمان‌نویس و شاعر، هیات داوران این جایزه را تشکیل می‌دهند. داوران در مجموع 169 اثر ارسالی را مطالعه کردند.

مک‌گرگور گفته که کتاب‌های فهرست شده «به‌طور استثنایی خوب نوشته و با دقت درست شده‌اند» و «به نظر می‌رسد این آثار از آنچه که زبان می‌تواند انجام دهد، بهره‌برداری کرده و آن را گسترش می‌دهند.»

نام‌های بزرگی در لیست اعلام شده به چشم می‌خورد- سال‌های گذشته نویسندگانی از جمله هیلاری مانتل و کازوئو ایشی‌گورو نامزد شده بودند. گارنر از جمله مشهورترین نویسندگان این فهرست است. او بیشتر به خاطر رمان «سرویس جغد» که در سال 1967 برنده جایزه شد، شناخته می‌شود.

گارنر برای رمان «تریکل واکر» در فهرست اولیه نامزدهای امسال قرار گرفته است، رمان درباره پسر جوانی به نام جو است که با فردی خانه به دوش و شفادهنده ملاقات می‌کند و دوستی باورنکردنی‌‌ای بین آنها شکل می‌گیرد. اگر گارنر برنده شود، مسن‌ترین برنده تاریخ خواهد بود. او در روز  اهدای جایزه امسال 88 ساله می‌شود.

در سر دیگر این طیف، ماتلی قرار دارد، جوان‌ترین نویسنده‌ای که تا به حال در فهرست بلند این جایزه قرار گرفته است. این رکورد پیش از این در اختیار جان مک‌گرگور بود. او در سال 2002 هنگامی که نخستین اثرش با عنوان «اگر کسی از چیزهای قابل توجه صحبت نکند» در این فهرست قرار گرفت، 26 ساله بود. ماتلی «خزیدن در شب» را با الهام از یک مورد واقعی از آزار جنسی یک زن جوان توسط افسران پلیس در اوکلند کالیفرنیا، در 17 سالگی نوشت.

ماتلی در کنار شش نویسنده آمریکایی دیگر شامل هرنان دیاز، پرسیوال ایوِرِت، کارن جوی فاولر، سلبی وین شوواتز و الیزابت استراوت، در فهرست امسال قرار گرفته است. همچنین در این لیست NoViolet Bulawayo است که در زیمباوه به دنیا آمده؛ اما اکنون در ایالات متحده زندگی می‌کند.

سه بریتانیایی در این فهرست حضور دارند؛ گارنر، مدی مورتیمر و نویسنده اسکاتلندی، گرام مکرا بارنت. همچنین دو نویسنده از ایرلند؛ کلر کیگان و آودری مگی. در جایگاه آخر نیز شهان کاروناتیلاکا قرار دارد. او دومین سریلانکایی است که در دو سال اخیر نامزد این جایزه می‌شود.

لیلا ماتلی یکی از سه نویسنده اولی است که با کتاب «خزیدن در شب» در میان نامزدهای اولیه جایزه قرار گرفته است. دو نویسنده کتاب اولی دیگر، موتیمر با کتاب «نقشه‌ بدن‌های تماشایی ما» و شوارتز با «پس از سافو» هستند. رمان مورتیمر که داستان زنی سرطانی را روایت می‌کند که برای کنار آمدن با بیماری‌اش تلاش می‌کند و بخش‌هایی از آن، توسط سلول‌های سرطانی بدن زن روایت می‌شود، به تازگی برنده جایزه ادبی دزموند الیوت شده است. «پس از سافو» نیز که در دهه 1880 ایتالیا آغاز می‌شود، داستان تولد و بزرگ شدن شاعر ایتالیایی، لینا پولتی را روایت می‌کند. این کتاب در طول زمان پیش می‌رود و نویسندگان و هنرمندان پیشگام از جمله ویرجینیا وولف، ژوزفین بیکر و رادکلیف هال را مورد توجه قرار می‌دهد.

چهار نویسنده این فهرست شامل بولاوایو، فاولر، برنت و استراوت، پیش از این نیز نامزد دریافت این جایزه شده بودند. بولاوایو برای «شکوه» در این فهرست قرار گرفته است، داستان این کتاب توسط گروهی از حیوانات و با الهام از «مزرعه حیوانات» جورج اورول روایت می‌شود. این کتاب در واکنش به سقوط رابرت موگابه، کودتایی را توصیف می‌کند که اسب پیر و همسر نفرت‌انگیزش، الاغی به نام مارولوس را پس از 40 سال حضور در قدرت سرنگون می‌کند.

برنت که در سال 2016 برای کتاب «پروژه خونین او» در فهرست نهایی این جایزه قرار گرفته بود، امسال برای «مطالعه موردی» جزو نامزدان جایزه قرار گرفته است. کتاب درباره زنی است که معتقد است یک روان‌درمانگر کاریزماتیک، خواهرش را به سمت خودکشی سوق داده است. «آه ویلیامز!» اثر استراوت، بخشی از سریال لوسی بارتون است و نشان می‌دهد که این شخصیت دوباره با همسر اولش ارتباط برقرار کرده است. استراوت در سال 2016 همراه با لوسی بارتون، نویسنده کتاب «نام من لوسی بارتون است» در فهرست نهایی بوکر قرار گرفته بود.

کتاب «بوث» اثر فاولر، رمانی تاریخی درباره مردی است که به آبراهام لینکلن، جان ویلکس بوث و خانواده‌اش تیراندازی کرد. فاولر پیش‌تر در سال 2014 برای کتاب «همه ما کاملا کنار خودمان هستیم» در فهرست نهایی این جایزه قرار گرفته بود. در کتاب «درختان» اثر ایوِرِت نیز که از یک شخصیت‌ واقعی الهام گرفته است، کارآگاهان به بررسی قتل‌های سریالی در می‌سی‌سی‌پی می‌پردازند، جایی که ایمِت تیل ۶۵ سال پیش از آن به قتل رسیده بود.

کوتاه‌ترین کتاب این فهرست، کتاب ۱۱۶ صفحه‌ای «چیزهای کوچکی شبیه این» اثر کیگان است که داستان آن در آستانه کریسمس ۱۹۸۵ در یکی از شهرهای کوچک ایرلند اتفاق می‌افتد. مگی، نویسنده ایرلندی این فهرست نیز در کتاب «مستعمره» داستان دو مرد را تعریف می‌کند که تابستان را در جزیره‌ای کم جمعیت می‌گذرانند. هرنان دیاز که به خاطر کتاب «اعتماد» در فهرست بلند جایزه قرار گرفته است، داستان یک سرمایه‌دار وال استریت در دهه 1920 را روایت کرده است. فهرست نامزدهای امسال توسط کاروناتیلاکا با کتاب «هفت ماه مالی آلمیدا» تکمیل می‌شود که درباره یک عکاس جنگی گرفتار شده در وحشت جنگ داخلی است.

مک گرگور گفته که کتاب‌های موجود در فهرست امسال «بازتاب و بازتاب‌دهنده مشغله‌های سیاره ما در سال‌های اخیر است» و به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه «ما بیماری را به عنوان دشمنی زنده تصور می‌کنیم که باید روزانه با آن مبارزه کرد.

فهرست نامزدهای جایزه سال 2022 نمایشی قوی از ناشران مستقل است. از 13 رمان، هشت رمان از سوی انتشارات ایندیز منتشر شده است. چهار رمان از ناشران کوچک شامل اینفلوکس و سورت آف برای نخستین بار در فهرست نهایی قرار دارند. از پنج کتاب دیگر، دو کتاب از سوی پنگوئن رندوم هاوس، دو کتاب توسط پن مک میلان و کتاب دیگر توسط هارپر کالینز منتشر شده است.

گابی وود، مدیر بنیاد جایزه بوکر می‌گوید: «داوران بوکر ۲۰۲۲ از گوشه‌های متفاوت دنیای کتابخوانی آمده‌اند اما از لحظه‌ای که یکدیگر را ملاقات کردند، از نظرات و همراهی هم لذت بردند. حاصل داوری، مجموعه‌ای از کتاب‌هاست که اگرچه گاهی جدی‌اند؛ اما هرگز غم‌انگیز نیستند و نویسندگان آن‌ها، شما را با شوخ طبعی خود درگیر می‌کنند، حتی وقتی موضوع دراماتیک، دردناک یا تحریک‌آمیز آن‌ها را جذب می‌کنید. همین بازیگوشی در فرم یا لحن است که داستان‌های امسال را تبدیل به بهترین کرده است.»

فهرست نهایی شش کتاب جایزه بوکر 6 سپتامبر و برنده 17 اکتبر اعلام می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها