چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
کتاب هنرِ مضحک‌ترین هنرمندان

نیویورک تایمز، 12 دسامبر 2021، عناوین بیست کتابِ هنر را به‌عنوان کتاب‌های منتخب این مجله در سال گذشته اعلام کرد. این آثار توسط چهار تن از منتقدین حوزه هنر این مجلّه معرفی شده که در ایبنا طی سه گزارش ترجمه و منتشر می‌شوند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از نیویورک تایمز: در سال‌های درگیر محدودیت‌های کرونایی، هیچ ضیافتی به اندازۀ یک کتابِ هنر (یا کتابِ هنرمند) که قابل انتقال به هر خانه و محفلی باشد، وجود ندارد. در میان هنرهایی که همۀ مردم ـ با هر نژاد و سوادی ـ در هر کجا و طی مسیرهایی گوناگون ساخته‌اند، شماری توسط برخی نشرها، کتاب شده‌اند که منتقدین ما بدان‌ها توجهی ویژه داشته‌‌اند. انتخاب کتاب‌ها برعهدۀ چهار تن از منتقدین هنرِ به نام‌های «هالند کُتِر» Holland Cotter، «رابرت اسمیت» Roberta Smith، «جیسن فرَگو» Jason Farago و «سیدارثا میتِر» Siddhartha Mitter بوده است.
 
کتاب‌های برگزیدۀ هالند کُتر

ری جانسون: هنرِ مضحک‌ترین هنرمندان ـ Ray Johnson: Art the Funniest Artist     
ری جانسون (1927 -1995) هنرمند زیرک آمریکایی که با ابداع سبک Mail Art  (هنرِ پست یا هنرِ نامه‌نگاری) توانست در همه‌جای دنیای هنر و درعین‌حال در هیچ جای آن، خود را حاضر کند، شانس با او بود که دوستی دیرینه ـ ویلیام ویلسون ـ برایش طی 60 سال هزاران نامه، کلاژ، نقاشی و بریده عکس و روزنامه می‌فرستاده است. ری جانسون مقدری از آن نامه‌ها و هدایا را در کتاب حاضر منتشر کرده است؛ بریده متن‌ها و تصاویری طنزآلود، گزنده و جنون‌آمیزی که قطع به یقین نوآورانه و بدیع هستند و پس از انتشار، همراه شدند با نمایشگاهی از آنها در مؤسسه هنر شیکاگو. کتاب را این مؤسسه با همکاری دانشگاه ییل منتشر کرده‌‌اند.

 
 
جنوبِ کثیف: هنرِ معاصر، فرهنگ مادّی و انگیزشی سماعی ـThe Dirty South: Contemporary Art, Material Culture, and the Sonic Impulse
این کتاب که ویراستۀ کیوریتوری به نام والری کَسل الیور (Valerie Cassel Oliver) و طی برگزاری نمایشگاهی در موزۀ هنرهای زیبای ویرجینیا منتشر شد، سخن از آن دارد که فرهنگ جنوب آفریقایی‌ـ‌آمریکایی که مشخصۀ آن، موسیقی و زبان بومیان است، درواقع بستر فرهنگ آمریکای امروز است و تأثیر قابل‌توجهی بر هنر معاصر دارد؛ فرضیه‌ای که این کتاب، به روشنی و قدرت، در آن عمیق می‌شود، نمایشش می‌دهد و آن را به اثبات می‌رساند. کتاب را انتشارات موزۀ ویرجینیا با همکاری دانشگاه Duke منتشر کرده‌اند.
 

یانیس سَرُوچیس: رقص در زندگیِ واقعی ـ Yannis Tsarouchis: Dancing in Real Life
این کتاب عاشقانه حرفۀ یک نقاش مدرنیست یونانی را می‌کاود؛ نقاشی که طراح تابلوهایی از ماریا کالاس (Maria Callas، خوانندۀ اپرا، یونانی‌تبار) ساخت و سنّت نقاشی فیگوراتیو یونانی را زنده کرد. سروچیس (1910-1989) برای دنیای هنر زمان خود بسیار رادیکال اما درعین‌حال محافظه‌کار هم بود و به همین دلیل جامعۀ هنری بیرون از یونان چندان او را نشناختند. این کتاب ادای احترامی است به او که جز تصاویر آثارش، نوشته‌هایی از این هنرمند را نیز دربردارد. کتاب ویراستۀ Niki Gripari و Adam Szymczyk است و از سوی انتشارات Sternberg منتشر شده است.


تیسین: عشق، آرزو، مرگ ـ Titian: Love, Desire, Death
در نشنال گالریِ لندن نمایشگاهی با عنوان نام همین کتاب، شش نقاشیِ اسطوره‌ییِ بزرگ را که تیسین (نقاش ایتالیایی 1487-1576) برای دربار اسپانیا ساخته بود به نمایش گذاشت. یکی از آن آثار تابلوی «چپاول اروپا» که در موزۀ بوستون نگهداری می‌شود، بود که کتاب حاضر، مجلدی کوچک دربارۀ همین تابلوست. پیشتر موزۀ بوستون دربارۀ این نقاش کاتالوگی با عنوان «تیسین: زن، اسطوره و قدرت» منتشر کرده بود که حالا این کتاب جدید، همنشین خوبی برای آن کاتالوگ خواهد بود. دانشگاه ییل کتاب را منتشر کرده است.

 
زنان در انتزاع ـ Women in Abstraction
این کتاب برای یک نمایشگاه بزرگ در پاریس منتشر شد که دربرگیرندۀ آثار بیش از صد زنِ هنرمند ـ نقاش، مجسمه‌ساز، عکاس و پرفورمر ـ از تاریخ هنرِ آبسترۀ مدرن است و همچنین بواسطۀ ارائۀ آثار هنرمندانی از آسیا و آمریکای جنوبی، نشان می‌دهد که آبستراکسیون همواره پدیده‌ای جهانی بوده است. کتاب را انتشارات Thames and Hudson منتشر کرده است.
 
گودزیلا: شبکه هنرهای آسیایی آمریکای 1990 تا 2001 ـ Godzilla: Asian American Arts Network
کتاب حاوی اسنادی آرشیوی مربوط به شکل‌گیری گروهی هنرمندان موسوم به گودزیلا در 1990 در نیویورک است. گودزیلا حاصل گردهم‌آمدن گروهی از هنرمندان و کیوریتورهایی است که در مقابل پدیدۀ طردشدن هنرمندان آسیایی‌ـ‌آمریکایی از جهانِ هنر معاصر، سعی بر فراهم آوردن لوازم حضور ایشان در دنیای هنر معاصر دارند.  این کتاب دربرگیرندۀ نامه‌های اعتراضی، اخبار و گزارش جلسات جمعی گروه است. حاصل نوعی کتاب خودآموز در زمینۀ سیاست حمایتی است؛ همچنین یک مطالعۀ ارزشمند در زمینۀ پیچیدگی‌های هویّت سیاسی و دربرگیرندۀ سخنانی ارزشمند و گرانمایه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها