جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
آماندا لوری برنده جایزه 80 هزار دلاریِ نخست‌وزیرِ استرالیا

«آماندا لوری» نویسنده استرالیایی با هشتمین رمان خود تحت عنوان «هزارتو» موفق شد جایزه 80 هزار دلاری نخست‌وزیر این کشور را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از  گاردین، «آماندا لوری» نویسنده استرالیایی با هشتمین رمان خود جایزه معتبر ادبی نخست‌وزیر این کشور  را کسب کند. جایزه 80 هزاردلاری نخست وزیر استرالیا (PMLA) یکی از جوایز گران‌قیمت و معتبر کشور استرالیاست که هر سال به بهترین آثار داستانی چاپ شده در این کشور اعطاء می‌شود.
 
«آماندا لوری» به خاطر نوشتن رمان «هزارتو» پیش از این برنده چندین جایزه معتبر ادبی در استرالیا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان شده بود. از جمله این جوایز می‌توان به جایزه ادبی «مایلز فرانکلین» در سال 2021 اشاره کرد.
 
هیئت داوران جایزه ادبی نخست وزیر استرالیا این رمان را دارای جذابیتی عجیب و دارای هیجان عمیق توصیف کردند که با هنرمندی و مهارت نوشتاری خاصی نگاشته شده است. آنها در بیانیه اعلام نفر برنده جایزه امسال نخست وزیر استرالیا گفتند: رمان نوشته شده توسط لوری مخاطبان بسیاری از تمام قشرهای سنی را جذب کرده است.
 
در بیانیه هیئت داوران آمده است: «داستان لوری در این رمان به هیچ وجه تنها برای تفریح و سرگرمی نوشته نشده است و هدف متعالی این نویسنده 74 ساله اهل تاسمانی چیزی شبیه کارهای هنری است. او به خوبی هدف خود را در بیان احساسات شخصیت‌های داستان تشخیص داده و توانسته به خوبی شکل و قالب داستان بدون تقلید از داستان‌های دیگر روایت کند. »
 
ماجرای اصلی رمان درباره زنی به نام «اریکا مارسدن» است که پسرش به خاطر اتهام به قتل به زندان افتاده است. او مجبور است برای نزدیک شدن به پسرش به شهری کوچک در جنوب شرق ولز مهاجرت کند و برای اینکه بتواند از افسردگی خارج شود هزارتویی ساخته است که دنیای خودش را زندگی کند.
 
مراسم اعطای جایزه در دانشگاه شهر سیدنی برگزار شد ولی لوری خودش حاضر نبود و نماینده او جایزه را از هیئت داوران دریافت کرد. وی در پیامی مکتوب برای مراسم جایزه نخست وزیر این کشور گفت: باعث افتخار من است که این جایزه را دریافت کرده‌ام.  قدیمی‌ترین دانشگاه استرالیا این جایزه را هر سال برگزار می‌کند و امیدوارم این جایزه بتواند برای کشورهای دیگر هم شناخته شود.»
 
جایزه کتاب مستند نخست وزیر استرالیا نیز در سال 2021 به «کوانتین اسپراگ» به خاطر کتاب «هنرمند ناشناس: زندگی در کنار نقاشی» رسید. جایزه کتاب شعر نیز به «استفان ادگار» برای مجموعه شعر جدیدش با عنوان «عجیب‌ترین مکان» رسید. «گریس کارسکنز» استاد دانشگاه نیوولز نیز توانست جایزه کتاب تاریخی نخست وزیر استرالیا را به خاطر نوشتن کتاب «مردم رودخانه» دریافت کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها