شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
جشن‌های کریسمس در ادبیات داستانی/ زنان کوچک و تعطیلات در هاگوارتز

مراسم کریسمس در داستان‌ها و رمان‌ها قدمت طولانی دارد و سوژه بسیاری از نویسندگان مشهوری مثل چارلز دیکنز بوده است. خبرنگار روزنامه گاردین رمان‌ها و داستان‌های زیر را بهترین جشن‌های کریسمس در ادبیات معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، اگرچه زمستان و سفیدپوش شدن زمین برای ما ایرانی‌ها تنها یادآور برف‌بازی‌های از سر شوق و گاهی هم تعطیلی مدرسه‌ها است، اما در بسیاری از کشور‌های دنیا، سرد شدن هوا، نوید رسیدن سالی نو و شروع جشن‌های زمستانه است. کریسمسT که در بسیاری از نقاط دنیا جشن گرفته می‌شود، تعطیلات محبوبی است که سنت‌های جالب و دوست داشتنی‌ای با خود به همراه دارد. قدمت این آداب و سنن گاهی به قرون وسطی هم می‌رسد.
 
کریسمس آئین‌ها و آداب و رسوم مخصوصی دارد. درخت کاج آذین شده، بابانوئل، کارت‌های مخصوص کریسمس، چراغانی‌ها و تاج‌های گل، گوزن‌ها و هدیه دادن و هدیه گرفتن و البته شام مخصوص کریسمس از محبوب‌ترین سنت‌های کریسمس در تمام دنیا هستند. همه این مراسم در داستان‌ها و رمان‌ها نیز قدمت طولانی دارد و سوژه بسیاری از نویسندگان مشهوری مثل چارلز دیکنز بوده است. این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا مراسم کریسمس کمتر برگزار می‌شود و حتی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس از مردم درخواست کرده به جای برگزاری جشن‌های کریسمس، آن را در داستان‌ها بخوانند. خبرنگار روزنامه گاردین رمان‌ها و داستان‌های زیر را بهترین جشن‌های کریسمس در ادبیات معرفی می‌کند:
 
«سرود کریسمس» نوشته چارلز دیکنز
این کتاب در کریسمس ۱۸۴۳ به چاپ رسید. در این کتاب شخصیت اصلی یعنی اسکروج که مردی ثروتمند ولی خسیس و سنگدل است به کمک روح دوستش مارلی  روح کریسمس دگرگون می‌شود. او پس از دیدن رنج مردم تبدیل به مردی سخاوتمند می‌شود که همگان او را دوست دارند. نویسندگان بسیاری در گوشه و کنار جهان داستان‌هایی نوشته‌اند که علاوه بر نمایش معضلات اجتماعی و ارائه‌ی راه‌حل‌هایی برای آن، به خوانندگانشان امید نیز می‌بخشند. سرود کریسمس نوشته‌ی چارلز دیکنز از این دست کتاب‌هاست که آداب دورهمی و شادی کردن در ایام کریسمس را نشان می‌دهد. هرساله با رسیدن سال نو، مراسم جشن و مهمانی در خانه‌ها برگزار می‌شود و همگان تلاش می‌کنند سال جدید را با قلبی به سفیدی برف آغاز کنند.
 
«کریسمس کودکان در ولز» نوشته دیلِن توماس
این کتاب داستانی کوتاه از دیلِن توماس نویسنده و شاعر مشهور ولزی است که در سال 1952 میلادی به صورت صوتی نیز توسط خود نویسنده ضبط شده است. در این کتاب خواننده با نظر نویسنده روبرو می‌شود که در مراسم کریسمس همیشه موسیقی حرف اول را می زند و دورهمی‌های گرم خانواده‌ها جزئی فراموش نشدنی از این ایام است. خود توماس به خواندن شعرهایش بسیار علاقمند بود و بیشتر شعرهای خود را در رادیو یا در اجراهای عمومی می‌خواند. توماس در این داستان مراسم قدیمی خانواده‌ها را در ایام کریسمس از زبان کودکان روایت می‌کند.
 
«زنان کوچک» نوشته لوئیزا مِی الکات
محل اتفاق داستان این رمان که بارها توسط شرکت‌های مختلف فیلمسازی اقتباس شده است، در شهر بوستون از ایالت ماساچوست آمریکا است. زمان این داستان در اواسط قرن نوزدهم است اما موفق شده‌ از مرزهای فرهنگی و مذهبی عبور کند. داستان در مورد زندگی چهار خواهر به نام‌های مگی، جو، بتی و ایمی مارچ است که با الهام از زندگی واقعی نویسنده با سه خواهرش نوشته شده ‌است. در بیشتر صحنه‌های داستان روایت‌هایی از کمک خانواده مارچ به فقرا در ایام کریسمس وجود دارد که خود نویسنده این فرهنگ را بهترین مراسم این ایام خطاب می‌کند.
 
«خاطرات بریجیت جونز» نوشته هلن فیلدینگ
محور اصلی داستان این کتاب زن تنهایی است که تمام تلاشش را می‌کند تا از زندگی معمولی‌اش فراتر برود و با مرد رویاهایش ازدواج کند. دچار اشتباهات زیادی هم می‌شود و حتی زمانی مرد اشتباهی را به عنوان همسر رویایی‌اش در نظر می‌گیرد. جونز در داستان فیلدینگ حدود سی سال دارد و مجرد بوده و در لندن زندگی می‌کند. در اولین صحنه از داستان با مراسم کریسمس روبرو می‌شویم و در ادامه داستان نیز بارها به این مراسم و آداب و رسوم آن اشاره می‌شود.
 
مجموعه داستان‌های هری‌پاتر نوشته جی.کی.رولینگ
کتاب‌های این مجموعه داستان شرح زندگی جادوگر جوانی به هری پاتر و دوستانش هرماینی گرنجر و رون ویزلی است که همگی دانش آموزان مدرسه سِحر و جادوگری هاگوارتز هستند. بخش اصلی داستان پیرامون تلاش و مبارزه هری برای غلبه بر جادوگر سیاه، لرد ولدمورت است که هدفش سرکوب کردن افراد غیرجادوگر، تحت فرمان درآوردن دنیای جادوگران و نابود کردن همه کسانی است که در مقابل او ایستاده‌اند. در اولین قسمت داستان هری و دوستانش یاد می‌گیرند که چطور مراسم کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی را به سبک مدرسه جادوگری برگزار کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها