پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
چطور یاغی باشیم؟

تاد بی کاشدان در کتاب «هنر نافرمانی: چگونه به طور مؤثر مخالفت و سرپیچی کنیم» الفبایی مفید برای کسانی که مصمم به ایجاد امواجی برای یک هدف خوب هستند به دست می‌دهد.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- مترجم سیدامین موسوی‌زاده: تاد بی کاشدان، دکترای روان‌شناسی، استاد روان‌شناسی در دانشگاه جورج میسون، و یک مرجع برجسته در زمینه بهزیستی، کنجکاوی، شجاعت و انعطاف‌پذیری است. او بیش از 200 مقاله علمی منتشر کرده است، و آثارش بیش از 32000 بار مورد استناد قرار گرفته است، و جایزه انجمن روان‌شناسی آمریکا را برای مشارکت‌های برجسته علمی اولیه در روان‌شناسی دریافت کرده است. کتاب‌های او «کنجکاو؟» و «بالای سمت تاریک شما» به بیش از پانزده زبان ترجمه شده است. نوشته‌های او در نشریات هاروارد بیزینس ریویو، نشنال جئوگرافیک و سایر نشریات منتشر شده است و تحقیقات او به طور مرتب در رسانه‌هایی مانند نیویورک تایمز، آتلانتیک، فست کمپانی و تایم منتشر می‌شود. کتاب جدید او در مورد نافرمانی، فوریه 2022 منتشر شده است. در مورد کتاب «هنر نافرمانی: چگونه به طور مؤثر مخالفت و سرپیچی کنیم» می‌توان به طور خلاصه این طور گفت: بنشین و مشکل‌ساز نشو، وگرنه این کتاب را بخوان.
 
به گفته کاشدان، استاد روان‌شناسی، مهم است که اقتدار را زیر سوال ببریم و موضعی مبنی بر «سرکشی اصولی، نوعی کژتابی با هدف بهبود جامعه با حداقل آسیب ثانویه» اتخاذ کنیم.
 
بخش اصول‌مند بسیار قابل توجه است. یاغی بودن بدون یک بازدهی مشخص بی‌فایده است، در حالی که اصول‌مند بودن در سرکشی «برای بهبود جامعه حیاتی است». کاشدان در متنی پر از نظریه‌های روان‌شناختی و نتایج آزمایش‌های گفتاری، راه‌های متعددی را بررسی می‌کند که از طریق آن‌ها خود را به پذیرش وضعیت موجود می‌کشانیم. شاید به طرز شگفت‌انگیزی، او خاطرنشان می‌کند که «افراد محروم اغلب به همان اندازه (یا بیش‌تر) نسبت به کسانی که موقعیت‌های ممتاز را در همان نظام اشغال می‌کنند، برای تأیید اعتبار نظام عمل می‌کنند.». در واقع، «مردم برای منطقی کردن و محافظت از یک نظام اجتماعی که به آن‌ها آسیب می‌رساند، دست به اقدامات عجیب و غریب می‌زنند.»  از این رو ظهور اخیر اقتدارگرایی، مطمئناً افرادی را مطالبه می‌کند که به جای همه افرادی که بله خواهند گفت نه گفتن را بدانند. با این حال، یادگیری نحوه نه گفتن نیاز به کار دارد.

کاشدان مشکلاتی مانند سوگیری وضعیت موجود، سوگیری تایید (جست‌وجوی شواهد برای آن‌چه باور دارید و نادیده گرفتن آن‌چه که دیدگاه شما را تایید نمی‌کند) و امید به این را که تسلیم به نحوی منجر به طبقه اجتماعی یا اقتصادی بالاتری شود شناسایی می کند. هم‌چنین یک سوگیری فرافکنی وجود دارد که به موجب آن ما «فکر می‌کنیم دیگران تمایل دارند در ترجیحات، باورها و رفتارهای ما بیش‌تر از آن‌چه واقعاً عمل می‌کنند سهیم باشند». این اغلب به جای یاغی، شهید تولید می‌کند. نویسنده توصیه می‌کند که تمام این اطلاعات را با کم‌ترین اضطراب و با بیش‌ترین حد ممکن مراقبت از خود و در عین حال با شجاعت در برابر هم‌نوایی و کنج‌کاوی استفاده کنید. او می‌نویسد، در نهایت، ما باید متعهد شویم که «نسل جدیدی از جوانان را پرورش دهیم که در مخالفت، سرپیچی، و انحراف از هنجارها و معیارهای مشکل‌زا جرأت داشته باشند.»
 
تاد بی کاشدان در کتاب «هنر نافرمانی: چگونه به طور مؤثر مخالفت و سرپیچی کنیم» الفبایی مفید برای کسانی که مصمم به ایجاد امواجی برای یک هدف خوب هستند به دست می‌دهد.
 
 
شنا‌سنامه کتاب
The Art of Insubordination: How to Dissent and Defy Effectively
by Todd B. Kashdan (Author)
Avery (February 15, 2022), 288 pages
 
منبع: کرکوسریویو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها