چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
سرمایه چگونه می‌تواند به کنش اجتماعی کمک کند؟

تام لین یک پژوهشگر حقوقی، در کتاب «سرمایه‌دار و کنش‌گر: کنش‌گری اجتماعی شرکتی و کسب‌وکار جدید تغییر» اثر پدیده رو به رشد کنش‌گری شرکتی را بررسی می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- مترجم سیدامین موسوی‌زاده:  تام سی دبلیو لین، استاد حقوق برنده جایزه در دانشکده حقوق بیزلی دانشگاه تمپل است. او همچنین یکی از اعضای دانشگاهی در مرکز حقوق، اقتصاد و دارایی دانشگاه جورج واشنگتن است. او در سازمان‌های تجاری، اداره شرکت و مقررات مالی متخصص است. پژوهش تحصیلی او در بسیاری از مجلات معتبر حقوقی دانشگاهی منتشر شده است و آثار او در رسانه‌های بزرگی مانند بلومبرگ نیوز، سی ان ان، فورچون، فایننشال تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست بازتاب یافته است. تحقیقات او همچنین توسط دادگاه‌ها و نهادهای نظارتی در سراسر جهان مورد استناد قرار گرفته است. کتاب نخست او که در ژانویه 2022 منتشر می‌شود، به موضوع کنش اجتماعی در شرکت‌ها می‌پردازد.

تام لین یک پژوهشگر حقوقی، در کتاب «سرمایه‌دار و کنش‌گر: کنش‌گری اجتماعی شرکتی و کسب‌وکار جدید تغییر» اثر پدیده رو به رشد کنش‌گری شرکتی را بررسی می‌کند. در این اولین کتاب، لین - استاد حقوق در دانشگاه تمپل و عضو آکادمیک در مرکز حقوق، اقتصاد و دارایی دانشگاه جورج واشنگتن - می‌گوید که «اغلب داستان‌های کنش‌گران و سرمایه‌داران به‌عنوان داستان‌هایی متفاوت و نامرتبط از قبایلی متمایز تعریف می‌شوند.» اما با نگاه یک متخصص از روندهای فعلی، نویسنده در عوض «واقعیت جدید کنش‌گری اجتماعی شرکتی» و «تعامل بین سرمایه‌داران و کنش‌گران» را به عنوان یک تحول مهم قرن 21 می‌بیند. برای مثال، تقریباً هر شرکت بزرگی «برنامه‌های مسئولیت اجتماعی» رسمی دارد و سرمایه 500 شرکت‌ 500 میلیاردها دلار از سال 2020 به پویش‌های اجتماعی تزریق کرده‌اند. درهم تنیدگی کنش‌گری‌های مردمی و شرکتی را می‌توان در پی تیراندازی غم‌انگیز مدرسه در پارکلند فلوریدا مشاهده کرد. همزمان، کنش‌گران کنترل اسلحه، که بسیاری از آن‌ها دانشجویانی بودند که از تیراندازی جان سالم به در بردند، تظاهرات «راهپیمایی برای زندگی ما» را در واشنگتن دی سی سازمان دادند و در عین حال بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا روابط مالی خود را با تولیدکنندگان اسلحه که سلاح‌های دستی و زرادخانه‌های پرظرفیت تولید می‌کردند، قطع کردند.
 
نفوذ شرکت‌ها بر مسائل اجتماعی برای لین تعجب‌آور نیست، او در روایتی قابل فهم و دقیق توضیح می‌دهد که چگونه سیاست‌های دولت در دهه‌های 1970 و 1980 و پرونده‌های دیوان عالی مانند سیتیزن یونایتد شرکت‌ها را به «امپراتوری‌های خصوصی» تبدیل کرده‌اند و اگرچه خطر «سفیدشویی» توسط شرکت‌ها با استفاده از پویش‌های عدالت اجتماعی برای منحرف کردن توجه از «روش‌های تجاری مشکل‌ساز» وجود دارد، نویسنده به طور کلی تلاقی آگاهی اجتماعی و سرمایه‌داری را به عنوان یک تحول مثبت می‌بیند که منجر به «کنش‌گری بهتر» و «کسب‌وکار بهتر» می‌شود.
 
بنابراین، در عین شناسایی بازیگران بد شرکتی مانند مدیر سابق صندوق تامینی، مارتین شکرلی، این کتاب جذاب اغلب شک و تردید نسبت به کارآفرینان را می‌زداید. بسیاری از میانه‌روها و نوآزادگراها احساسات خوش‌بینانه این کتاب را به اشتراک می‌گذارند و همچنین از حمایت آن از سرمایه‌داری بازار آزاد و اصلاحات عدالت اجتماعی استقبال می‌کنند.
 
کتاب «سرمایه‌دار و کنش‌گر: کنش‌گری اجتماعی شرکتی و کسب‌وکار جدید تغییر» یک مورد خوب تحقیق شده، جذاب و متعادل برای مشارکت‌های شرکتی-کنش‌گرانه است.
 
 
شنا‌سنامه کتاب
The Capitalist and the Activist: Corporate Social Activism and the New Business of Change Kindle Edition
by Tom C. W. Lin (Author)
Berrett-Koehler Publishers; 1st edition (January 10, 2022)
 
منبع: کرکوسریویو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها