سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
اعطای جایزه نوبل ادبیات در منزل شخصی گورنا

جایزه نوبل ادبیات 2021 در حضور دوستان و خانواده در منزل شخصی عبدارزاق گورنا به نویسنده آفریقایی اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آفریقانیوز، برای دومین سال پیاپی جوایز نوبل ادبیات و علوم بدون برگزاری مراسم رسمی به برندگان آنها اعطاء شد. جایزه نوبل ادبیات در لندن و در خانه شخصی «عبدالرزاق گورنا» توسط «میکالا کوملین» سفیر سوئد در انگلیس به وی اعطاء شد. معمولاً جوایز نوبل هر سال دهم دسامبر در سالروز مرگ آلفرد نوبل به برندگان آن داده می‌شود.
 
آکادمی سوئدی نوبل «عبدالرزق گورنا» رمان‌نویس اهل کشور تانزانیا را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد. در حالت معمول در مراسم جایزه نوبل برندگان مدال خود را از پادشاه سوئد دریافت می‌کنند ولی در طول دو سال گذشته به خاطر مشکلات کرونا این جایزه به منازل شخصی برندگان آنها ارسال می‌شود.
 
سفیر سوئد دوباره پیام هیئت داوران جایزه نوبل را در اعطای جایزه نوبل ادبیات به گورنا بازخوانی کرد. کمیته نوبل ادبیات گورنا «بینش بی‌کم‌وکاست و دلسوزانه او پیرامون آثار استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» شایسته دریافت جایزه نوبل ابیات ۲۰۲۱ معرفی کرد.
 
گورنا با لبخند از خانه‌اش خارج شد. دوستان و خانواده‌اش در کنارش بودند و در مقابل دوربین عکاسان قرار گرفتند. 

«عبدالرزاق گورنا» متولد سال ۱۹۴۸ که در بریتانیا زندگی می‌کند و به زبان انگلیسی می‌نویسند تا کنون ۱۰ رمان و یک مجموعه داستان کوتاه با عنوان «مادرم در یک مزرعه در آفریقا زندگی می‌کرد» (۲۰۰۶) منتشر کرده است. رمان «بهشت» از مهم‌ترین آثار او محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۴ به فهرست کوتاه جایزه «بوکر» راه یافته بود. «گریز» (۲۰۰۵) و «کنار دریا» (۲۰۰۱) دو رمان معروف دیگر این نویسنده هستند که هر دو به جمع نامزدهای اولیه جایزه «بوکر» راه یافته بودند. همچنین «زندگی پس از مرگ» (۲۰۲۰) آخرین رمان «گورنا» است که به جمع نامزدهای نهایی جایزه «جورج اورول» راه یافته بود.
 
کمیته سوئدی نوبل علاوه بر مدال و دیپلم افتخار مبلغی معادل یک میلیون یورو جایزه نقدی برای گورنا در نظر گرفته بود که توسط سفیر سوئد در لندن به منزل شخصی گورنا برده شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها