سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره کتاب خاورمیانه در عراق

 هشتمین دوره جشنواره «من عراقی هستم؛ من می‌خوانم» با هدف توزیع کتاب رایگان و تشویق به کتاب و فرهنگ کتابخوانی در بغداد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از العربیه-قرار است به زودی هشتمین دوره جشنواره  «من عراقی هستم ... من می‌خوانم»  که به عقیده بسیاری بزرگ‌ترین جشنواره کتاب در خاورمیانه است با حضور گسترده نویسندگان و روشنفکران و فعالان حوزه کتاب در بغداد، پایتخت عراق و در کناره رود دجله در خیابان ابونواس برگزار ‌شود. این نمایشگاه در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و نیز اعتراضات گسترده در عراق لغو شده بود.

این جشنواره که شامل عرضه و توزیع کتاب‌های رایگان می‌شود بیش از 50 هزار عنوان کتاب با عناوین مختلف و متعدد را در معرض نمایش عموم می‌‌گذارد علاوه بر این که در حاشیه نمایشگاه فعالیت‌های هنری دیگر مثل نقاشی‌های آزاد، بازی‌های کودکان، جشن امضای کتاب و نیز مراسمی برای بزرگداشت ابراهیم الخیاط، شاعر فقید عراقی برگزار می‌شود.

علی الجاف، یکی از برگزارکنندگان جشنواره درباره آن می‌گوید: «شیوه معمول نمایشگاه جمع‌آوری کتاب‌ها از میان مردمی بوده که داوطلبانه کتاب‌ها را اهدا می‌کرد‌ه‌اند و سپس کتاب‌ها در این جشنواره به صورت رایگان در دسترس عموم  قرار می‌گرفت.»

او در ادامه افزود «در این دوره به دنبال برگزاری نمایشگاه به شکل سنتی آن نیستیم. در دوره گذشته موفق به نمایش 35 هزار کتاب شدیم و امسال در نظر داریم با نمایش بیش از 50 هزار عنوان کتاب رکود تازه‌ای را در کتاب رکوردهای گینس به چاپ برسانیم و می‌دانیم در یکی از جشنواره‌هایی که در نیوزلند و یا کانادا برگزار شد تعداد کتاب‌های به نمایش‌درآمده به 50 هزار عنوان رسید و ما حالا سعی در ثبت رکورد بهتری را داریم و تلاش می‌کنیم از کمیته مرتبط به گینس برای حضور در جشنواره دعوت به عمل آوریم تا بر تعداد کتاب‌های به نمایش درآمده و فعالیت‌های آن نظارت مستقیم داشته باشند.»

او در ادامه درباره نحوه برگزاری این جشنواره اشاره کرد «طی چند روز آینده قرار است صندوق‌های ثابتی در خیابان متنبی برای جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی قرار داده شود و نمایشگاه در کنار مجسمه شهرزاد و شهریار در منطقه ابونواس مانند سال های گذشته برپا خواهد شد. تعداد حاضرین در این دوره بیشتر خواهد بود و این بسیار مایه خوشحالی است؛ خصوصا این‌که  اکثر شرکت‌کنندگان از نسل جدید، دانشجویان دانشگاه و عموما جوان‌هایی هستند و هر سال نیز بر این تعداد افزوده می‌شود و این شایعه‌ درست نیست که رواج کتاب‌های الکترونیکی از تعداد خوانندگان کتاب‌های کاغذی کاسته است.»

علا ستار، دانشجوی عراقی درباره برگزاری این جشنواره در شهرش گفت: «جوانان به چنین نمایشگاه‌هایی که در ارتباط با کتاب است نیاز دارند. زیرا دانشجوی عراقی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود بی‌آنکه به علم و آموزش حقیقی دست یافته باشد و از طریق چنین جشنواره‌هایی از پس سال‌های جنگ و خشونت در عراق می‌توانند دوباره به کتاب نزدیک شود.»

ایده راه‌اندازی جشنواره «من عراقی هستم من می‌خوانم» 7 سال پیش به منظور اشاعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و توزیع و اهدای کتاب‌های رایگان در عراق با فقط 4 هزار کتاب شکل گرفت و کم‌کم گسترش یافت. این جشنواره و فعالیت فرهنگی بخش و یا گروه سنی خاصی را هدف قرار نمی‌دهد بلکه همه افرادی که تمایل به خواندن و مطالعه دارند و آن‌هایی که توانایی مالی خرید کتاب را ندارد، می‌توانند از آن بهره ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها