پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
در برابر بیماری

کتاب «مبارزه مادام‌العمر من علیه بیماری» خاطرات جذابی از یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان زمان ماست که با بیماری‌های مختلف از فلج اطفال گرفته تا ایدز و کووید19 جنگیده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- نویسنده: کارولینا سیوچی*/ مترجم: الهه پورعلی: خاطرات خیره‌کننده ویلیام ای. هاسلتین، «مبارزه مادام‌العمر من با بیماری»، کمک‌های فوق‌‌العاده او در علم پزشکی را پوشش می‌دهد، که همه آن‌ها برای سال‌های آینده بازتاب خواهند داشت.
 
علاقه هاسلتین به پزشکی از اوایل کودکی شروع شد: اولین باری که در کنار تخت بیمار مادرش ایستاد و به این فکر کرد که آیا او قرار است بمیرد و چه‌گونه می‌تواند کمک کند، کاملاً چهار ساله نشده بود. این مجموعه سوالات، که پس از آن توسط با سفرهایی به سراسر جهان تقویت شد، او را به عنوان یک دانشجوی پیشاپزشکی به دانشگاه برکلی هدایت کرد و هنگامی که پزشکی در نهایت برایش مناسب نبود، به دکترای زیست‌فیزیک تغییر رشته داد. این، همراه با رویکرد چندرشته‌ای او به علم، او را قادر ساخت تا به یک بازیگر کلیدی در مبارزه با اچ‌آی‌وی/ایدز، یک پیش‌گام در پژوهش‌‌های ژنگانی، و یک مدافع برای ایجاد سامانه‌های مراقبت بهداشتی -که به طور هم‌زمان در دسترس‌تر و کارآمدتر هستند- تبدیل شود.
 
رویدادها و تأثیراتی که باعث شد هاسلتین به یکی از معتبرترین دانشمندان معاصر تبدیل شود، با جزئیات بسیار روایت شده است. او حمایت قوی دولتی از علوم و علاقه والدینش به رشته‌های تحصیلی متعدد را به دلیل علاقه فزاینده او به علوم چند‌رشته‌ای می‌داند. در واقع، نکته برجسته کتاب رویکرد منحصر به فرد هاسلتین به کارش است: علاقه او به ارتباط بین ایده‌ها، تاریخ، فرهنگ و هنر نه تنها چشم‌انداز وسیع‌تری از مسائل پیش روی حوزه پزشکی به او داده، بلکه او را به سمت دستاوردهای علمی در خدمت بشریت، و نه به عنوان هدف خود هدایت کرده است. تأملات او در مورد چنین موضوعاتی از جذاب‌ترین بخش‌های کتاب است.
 
فصل‌های کتاب درباره دوران هاسلتین در جایگاه دانش‌جوی کارشناسی در برکلی و دانش‌جوی کارشناسی ارشد در هاروارد نیز جذاب است. آن‌ها داستانی از رشد و افزایش تفکر انتقادی را روایت می‌کنند، و نظم و انضباط هاسلتین را در هنگام تحصیل و هم‌چنین دور شدن او از ریشه‌های محافظه‌کار دوران کودکی خود را به منظور تبدیل شدن به یک کنش‌گر علیه جنگ ویتنام و یک روزنامه‌نگار جنگی تحقیقی نشان می‌دهند. پس از آن، هاسلتین خود را به عنوان بنیان‌گذار و مدیر شرکت «علوم ژنگان انسانی»، و به عنوان فردی که اصطلاح «پزشکی ترمیمی» را ابداع کرد، و نیز تلاش‌های پیش‌گام خود را در طول همه‌گیری ایدز به یاد می‌آورد. گرچه گزارش این اکتشافات و پیشرفت‌ها متواضعانه است. از نظر پژوهش، آموزش و بودجه‌یابی در زمینه‌های جدید، به نظر می‌آید که اگر هاسلتین نبود، چشم‌انداز علمی امروز احتمالا متفاوت می‌بود.
 
نوشته‌های گیرا و پرشور او هر کشف یا مطالعه را به دقت توضیح می‌دهد، البته گاهی اوقات با عباراتی که برای افراد عادی کاملاً قابل دسترس نیست. با این حال، خواننده دلیل پشتیبان و تاثیر هر تصمیمی را که هاسلتین در آزمایشگاه‌های مختلف خود می‌گرفت، درمی‌یابد. تأملات او در مورد مسائل، و استدلال‌های به کار رفته برای تأیید فرضیه‌های او، جذاب و متقاعدکننده هستند.
 
هاسلتین هم‌چنین پیوندهای حرفه‌ای و شخصی را که با غول‌های این حوزه ایجاد کرده بود، بیان می‌کند. فهرست مربیان و دوستان او مانند یک کتاب مرجع از علم سده بیستم است، که ازجمله آن‌ها می‌توان برندگان جایزه نوبل، جیم واتسون و والتر گیلبرت و دکتر آنتونی فائوچی را نام برد.
 
در واقع «مبارزه مادام‌العمر من علیه بیماری» خاطرات جذابی از یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان زمان ماست.
 
 
شناسنامه کتاب
MY LIFELONG FIGHT AGAINST DISEASE
FROM POLIO AND AIDS TO COVID-19
William A. Haseltine
Mascot Books (Feb 16, 2021)
Hardcover $35.00 (500pp)
978-1-64543-826-7
 

*
کارولینا سیوچی یک معلم، نویسنده و منتقد ساکن جنوب آرژانتین است.
 
منبع: فورورد ریویوز (میشیگان، ایالات متحده)
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها