شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
انتشار متون علمی و تحقیقاتی به صورت رایگان در سایت آرشیو

مجله علمی نیچر اعلام کرده است که با تلاش «کارل مالمود» محقق و استاد دانشگاه آمریکایی حدود 107 میلیون مقاله و تحقیق علمی در این آرشیو درج شده است که همگی آنها به صورت رایگان در دسترس دانشجویان سراسر جهان قرار داده شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، سازمان آرشیو محتواهای آمریکا به نشانی archive.org سایتی خصوصی است که به‌منظور ساخت یک کتابخانه‌ی اینترنتی تاسیس شده و هدف آن دسترسی دایمی پژوهشگران، مورخان، دانشمندان، افراد معلول و عموم مردم به سایت ها و منابع اینترنتی در فرمت‌های دیجیتالی است.
 
این سایت در سال 1996 در سان فرانسیسکوی آمریکا با کمک اطلاعاتی سایت الکسا و دیگر منابع تاسیس شد و در اواخر سال 1999 این سازمان شروع به رشد کرد و در حال حاضر اطلاعات اینترنتی شامل: متن، صدا، تصاویر متحرک و نرم افزار و همچنین صفحات وب در آرشیو آن بایگانی شده و خدمات تخصصی سازگار با نابینایان و سایر افراد معلول برای خواندن و دسترسی به اطلاعات ارایه شده است.
 
مجله علمی نیچر اعلام کرده است که با تلاش «کارل مالمود» محقق و استاد دانشگاه آمریکایی حدود 107 میلیون مقاله و تحقیق علمی در این آرشیو درج شده است که همگی آنها به صورت رایگان در دسترس دانشجویان سراسر جهان قرار داده شده است.
 
مالمود سال‌ها در رشته تکنولوژی در دانشگاه‌های آمریکا تدریس کرده و اولین موسس رادیوی اینترنتی در این کشور محسوب می‌شود. او می‌گوید محتواهای علمی قرار داده شده در سایت آرشیو بیش از 355 میلیارد کلمه دیجیتالی است که تحت قالب‌های معمول نرم‌افزارهای رایج برای دانشجویان قرار داده شده است.
 
گفته می‌شود بیشتر مقالات قرارداده‌شده در این سایت پیش از این به صورت غیررایگان در سایت‌ها و ژورنال‌های تخصصی وجود داشت که تیم مالمود با فرآیندی موسوم به استخراج متون (text mining) آنها را از این سایت‌ها دریافت کرده و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است.
 
بر اساس اسناد ثبت‌شده در وب‌سایت آرشیو، این منبع دیجیتالی در حال حاضر با کمک سایت‌ها و منابع مختلف مثل آمازون به کار خود ادامه می‌دهد. از اهداف اصلی این وب‌سایت می‌توان به نگهداری و ثبت دنیای وب از زمان راه‌اندازی آن در سال 1996 دانست. البته گستردگی وب‌سایت آرشیو به‌قدری است که نه‌تنها اطلاعاتی از میلیون‌ها سایت را از زمان تاسیس در خود نگاه داشته است، بلکه حاوی کتابخانه‌های عظیمی از هزاران کتاب، فایل موسیقی و ویدیویی نیز است که در واقع این وب‌سایت را به حجم عظیمی از اطلاعات دسته‌بندی شده تبدیل کرده است.
 
 در واقع آرشیو یکی از بزرگترین مخازن و منابع دنیای دیجیتال است. آرشیوی غنی که روزانه بیشتر از 5 میلیون آی‌پی از سراسر دنیا را میزبانی می‌کند و پیوسته در حال افزوده‌شدن به منابع بی‌حدومرز آن است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها