پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
واژه سال دیکشنری آکسفورد به واکسیناسیون اختصاص یافت

هر سال فرهنگ لغات آکسفورد واژه‌ای انتخاب می‌کند که در سال 2021 این واژه را به «واکس» (Vax) اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، در سال‌های اخیر بسیاری از اخبار و محتواهای منتشرشده در فضای مجازی و بسیاری از محافل دیگر مربوط به شیوع ویروس کرونا و در رابطه با آن واکسیناسیون علیه این ویروس در کشورهای جهان بوده است. هر سال فرهنگ لغات آکسفورد واژه‌ای انتخاب می‌کند که در سال 2021 این واژه را به «واکس» (Vax) اختصاص داده است. واژه‌های مرتبط به این کلمه بیشترین کاربرد را در سایت آکسفورد و بسیاری از فرهنگ‌های دیگر داشتند.
 
فیونا مک‌فرسون، سردبیر ارشد واژه‌نامه انگلیسی آکسفورد می‌گوید که واژه واکس یک گزینه بارز بود؛ چراکه چشمگیرترین تاثیر را داشته است. وی گفت: این واژه حداقل به دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد؛ اما براساس مجموعه ما تا قبل از امسال به‌ندرت استفاده می‌شد.
 
مک‌فرسون گفت: وقتی واژه‌های ترکیبی دیگر را هم به آن اضافه کنیم، واکس در میان مجموعه واژگان دیگر، نامزد برجسته‌ای می‌شود. واکس با هر دو املای یک ایکس و دو ایکس (Vaxx یا Vax) پذیرفته شده‌؛ اما املای یک ایکس رایج‌تر است.
 
استفاده از واژه "همه‌گیر" هم در سال جاری بیش از ۵۷۰۰۰ درصد افزایش یافته است. فرهنگ آکسفورد و فرهنگ کالینز هرکدام واژه سال خود را انتخاب می‌کنند؛ کالینز واژه تعطیلی/ قرنطینه (lockdown) را برای سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد.
 
آکسفورد پیش از این اعلام کرده بود که واژه‌های دیگری مدنظر مسئولان این فرهنگ است که از جمله آنها می‌توان به آتش‌سوزی جنگلی، کووید19، جان سیاه‌پوستان مهم است، دورکاری، کارگران کلیدی، مرخصی با پرداخت و تعطیلی اشاره کرد.
 
واکس، واژه برنده امسال فرهنگ آکسفورد، اولین بار در سال ۱۹۷۷ در زبان انگلیسی ثبت شد؛ در حالی که مشتقات آن، واکسینه کردن و واکسیناسیون، هردو برای اولین بار در سال ۱۸۰۰ ظاهر شدند.
 
همه این واژگان در نهایت از واژه لاتین واکا (vacca) به معنای گاو می‌آیند. براساس فرهنگ انگلیسی آکسفورد، این به دلیل کارهای علمی پیشگامانه پزشک و دانشمند انگلیسی ادوارد جِنِر بود، که در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ بر روی واکسیناسیون علیه بیماری آبله گاوی انجام می‌داد. او برای تولید واکسن، از عفونت خفیفی که در گاو‌ها ایجاد شده بود، استفاده می‌کرد.
 
فرهنگ آکسفورد می‌گوید که مجموعه یا منبع زبان آن، محتوای خبرهایی را جمع‌آوری می‌کند که روزانه رسانه‌ای می‌شود و شامل بیش از ۱۴.۵ میلیارد واژه است تا فرهنگ‌نویسان از میان آنها جستجو و تجزیه و تحلیل کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها