سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
برندگان جایزه فمینا 2021 معرفی شد

رمان «پذیرش» نوشته کلارا دوپون مونود، «مادام حیات» نوشته احمد آلتان و «یک بیگانه همچون پیکاسو » نوشته آنی کوهن سولال برندگان جایزه فمینا در بخش رمان فرانسوی، غیرفرانسوی و روایت غیرداستانی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لیورابدو- هیئت داوران جایزه فمینا دیروز اسامی برندگان این جایزه را در سه بخش رمان فرانسوی، غیرفرانسوی و روایت غیرداستانی معرفی کردند.

رمان «پذیرش» نوشته کلارا دوپون مونود، نویسنده فرانسوی با کسب 6 رای مثبت از سوی هیئت داوران این جایزه برنده جایزه فمینا در بخش رمان فرانسوی شد. «رضایت» نوشته نینا بوآروی از انتشارات ژان کلود لاته، «پسر انسان» نوشته ژان باپتیست دل آمو از انتشارات گالیمار، «اوج» نوشته توماس بی روردی از انتشارات فلاماریون و «رازآمیزترین خاطره مردان» نوشته محمد امبوگار سر از انتشارات فیلیپ‌ری  از دیگر نامزدهای نهایی جایزه فمینا در بخش رمان فرانسوی بودند.

 کلارا دوپون مونود در رمان اتوبیوگرافی «پذیرش» داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که تولد یک نوزاد معلول زندگی‌شان با بحران روبه‌رو می‌کند. از برادر کوچکش می‌گوید که چندین معلولیت را همزمان دارد. او روایتی از خود را از نگاه و زاویه دید خواهر و برادرش بازگو می‌کند.

نویسنده 48‌ساله فرانسوی بعد از اعلام خبر بردن این جایزه گفت: «این جایزه را تقدیم همه آن‌هایی می‌کنم که وجود و حضور متفاوتی دارند و به اندازه کافی دیده نمی‌شوند و نیز به برادران و خواهرانشان.»

 از این رمان که پیش از این برنده جایزه لاندرمو نیز شده بود، تاکنون 10هزار نسخه در فرانسه به فروش رسیده است.
 
 رئیس هیئت داوران جایزه فمینا درباره نویسنده برنده گفت: «امسال ما می‌خواستیم یک زن را برنده این جایزه اعلام کنیم. بهترین رمان‌های منتشرشده در سال جاری هم توسط زنان نوشته شده بودند و این تبعیض‌آمیز هم نیست. ما فمینا هستیم. چرا دنبال یک نویسنده مرد بگردیم؟»
 
 «مادام الحیات» نوشته احمد آلتان، نویسنده و روزنامه‌نگار ترک با کسب 8 امتیاز در برابر یک امتیاز برنده جایزه فمینا در بخش رمان غیرفرانسوی شد. این رمان روایتی داستانی از عشق پرشور فاضل به زنی به نام مادام حیات است. احمد آلتان این رمان را زمانی نوشت که به اتهام تلاش برای براندازی قانون اساسی در زندان به سر می‌برد.

«یک بیگانه همچون پیکاسو» نوشته آنی کوهن سولال که از فهرست نهایی فمینا کنار زده شده بود در بخش روایت غیرداستانی برنده جایزه فمینا در سال 2021 شدند.

نویسنده در این روایت نگاهی کاملا جدید به زندگی پیکاسو انداخته و رابطه این هنرمند با فرانسه و رفتار فرانسوی‌ها با این هنرمند بیگانه را -به‌ویژه در سال‌های آغازین حضورش در این کشور  و تحت نظارت قرارگرفتن توسط پلیس فرانسه- مورد بررسی قرار داده است.
 
آنی کوهن سولال همچنین در نمایشگاهی با عنوان «پیکاسو بیگانه» -که در 4 نوامبر افتتاح می‌شود- به پیکاسو به عنوان یک هنرمند خارجی در فرانسه و اولین روابط دوستانه‌اش در پاریس و اولین موفقیت‌هایش و مسائل دیگر پرداخته است.

سال گذشته رمان فرانسوی «طبیعت انسانی» نوشته سرژ ژونکو از انتشارات فلاماریون، «هزینه زندگی‌کردن و آن‌چه نمی‌خواهم بدانم» نوشته دبورا لوی و  کتاب کریستوف گرانژه با عنوان «ژوزف کبریس و یا امکانات یک زندگی» از انتشارات آنوموسا، برندگان جایزه ادبی فمینا در سال 2020 در بخش رمان فرانسوی، غیرفرانسوی و اثر غیرداستانی بودند

جایزه معتبر ادبی فمینا در سال ۱۹۰۴ از سوی گروهی از نویسندگان مجله «زندگی خوشبخت» تاسیس شد. همه داوران این رقابت زن هستند؛ ولی داوری در میان آثار نویسندگان مرد و زن صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها