یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
جایزه اورسلا له گویین برای داستان تخیلی سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی می‌شود

هدف این جایزه بزرگداشت ادبیات تخیلی است که از امید و آزادی به‌عنوان جایگزین‌هایی برای درگیری و تضاد و دیدگاهی جامع درباره جایگاه بشر در جهان طبیعی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - وقتی اورسلا له گویین در سال ۲۰۱۴ به‌خاطر مشارکت برجسته در ادبیات امریکا، موفق به کسب مدال بنیاد کتاب ملی شد، گفت: «وقتی روزهای سخت از راه برسند، به صدای نویسندگانی احتیاج خواهیم داشت که قادر به دیدن جایگزین‌هایی برای شیوه زندگی کنونی ما، مشاهده جامعه وحشت‌زده و فناوری‌های وسواس‌گونه‌اش و حتی تصور زمینه‌های واقعی امید هستند». هفت سال بعد، یک جایزه ادبی از طرف او برای تجلیل از چنین نویسندگانی راه‌اندازی می‌شود.
 
جایزه اورسلا کی له گویین برای داستان، اولین بار، سال آینده در تاریخ ۲۱ اکتبر اهدا خواهد شد که نودوسومین زادروز نویسنده «دریای زمین» خواهد بود. این جایزه ۲۵هزار دلاری، با هدف شناخت نویسندگانی که له گویین در سخنرانی‌ سال ۲۰۱۴ خود به آنها اشاره کرده بود، به داستانی تخیلی تعلق می‌گیرد. او آن زمان اظهار داشت که مدالش را «با همه نویسندگانی که مدت‌هاست از ادبیات کنار گذاشته شده‌اند؛ نویسندگان همکارم در حیطه داستان‌های فانتزی و علمی-تخیلی؛ نویسندگان خلاقی که ۵۰ سال جایزه‌های زیبایی را که به نویسندگان اصطلاحا رئالیست تعلق می‌گیرد، به تماشا نشسته‌اند» به اشتراک می‌گذارد. له گویین گفت: «با فرارسیدن روزهای سخت به نویسندگانی نیاز داریم که بتوانند یادآور آزادی باشند؛ شاعران، رویابین‌ها و واقع‌گرایانِ واقعیتی بزرگ‌تر.»
 
له گویین سال ۲۰۱۸ در سن ۸۸سالگی از دنیا رفت. تئو داونز له گویین، پسر و قیم ادبی‌ او ابراز امیدواری کرد که این جایزه کمک معنادار و قابل‌توجهی در به رسمیت شناختن نویسندگانی کند که در غیر این‌صورت ممکن بود موفق به دست‌یابی آن نشوند.
 
او گفت: «بسیاری می‌دانند که خود اورسلا به جوایز ادبی مشکوک بود؛ اما در عین حال به ارزش واقعی آنها در ارج نهادن به یک نویسنده و دیده‌شدن نوشته خوبی که دست‌کم گرفته شده، آگاهی داشت. او همچنین می‌دانست که کمی پول در زمان مناسب و با روحیه مناسب می‌تواند نقطه عطفی در توانایی نویسنده برای ادامه نوشتن باشد.»
 
له گویین برنده شش جایزه نبولا، هشت جایزه هوگو و جایزه استاد بزرگ نویسندگان علمی-تخیلی و فانتزی امریکا بود. او بیشتر با آثار علمی-تخیلی خود نظیر «خلع‌شدگان» و «دست چپ تاریکی» و همچنین رمان‌های فانتزی تحسین‌شده و برنده جایزه «دریای زمین» -که اکنون مورد اقتباس تلویزیونی قرار گرفته- شناخته می‌شود.
 
به گفته بنیاد حق نشر آثار او، هدف اعطای جایزه، تجلیل از رمان‌هایی است که منعکس‌کننده بعضی موضوعات و ایده‌های اصلی در آثار باشکوه و محبوب خود اورسلا هستند؛ ازجمله امید و آزادی؛ جایگزین‌هایی برای درگیری و تضاد؛ و نگاهی جامع به جایگاه بشر در جهان واقعی.
 
همه افراد می‌توانند در این جایزه شرکت کنند: خوانندگان، نویسنده‌ها، کتابفروشان، ناشران، کتابداران و هرکس دیگری که باور دارد اثرش در قالب معیارهای این جایزه می‌گنجد. از داوران آن می‌توان به دیوید میچل، لوییز آلبرتو اورئا و بکی چمبرز اشاره کرد.
 
میچل، نویسنده «اطلس ابر» عنوان کرد که از اینکه قرار است این جایزه را قضاوت کند، بسیار مفتخر است. او گفت: «داستان‌های خیالی اورسلا له گویین در سنین پایین به ذهنم راه پیدا کرد و هرگز رهایم نکرد. رمان‌ها و داستان‌های او درک مرا از اینکه داستان چه کارهایی می‌تواند انجام دهد، باید انجام دهد و برای چه را تعریف کرد. مشتاقانه منتظر مواجهه با داستان‌های تخیلی جدید هستم که مثل آثار اورسلا در تاریکی بدرخشند.»
 
چمبرز، نویسنده کتاب «مسیر طولانی به سیاره‌ای کوچک و خشمگین» نیز موافق است. او گفت: «کتاب‌های اورسلا له گویین چیزی هستند که باعث شدند منِ جوان‌تر بخواهد نویسنده داستان‌های علمی-تخیلی شود. بنابراین عضویت در هیات داوران این جایزه را افتخار بزرگی برای خود می‌دانم. آینده‌های تخیلی که به ما کمک می‌کنند به جهت‌یابمان هدف بدهیم، بسیار حیاتی‌اند؛ و من برای این فرصت برای کمک به تجلیل از صداهای موجود جهت تداوم این کار، بسیار هیجان‌زده‌ام.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها