شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
نامزدهای نهایی جایزه بیلی جیفورد اعلام شد / از آلمان پس از جنگ تا «سقوطِ» رابرت ماکسوِل

نامزدهای نهایی جایزه بیلی جیفورد سال 2021 ،که مخصوص آثار غیرداستانی است که در طول سال گذشته در انگلیس منتشر شدند، اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، «سرزمین امپراتوری» نوشته ساتنام سانگرا که عواید فروش خود را به کودکان دوره راهنمایی اختصاص داده است موفق شد به فهرست نهایی مهم‌ترین جایزه آثار غیرداستانی بریتانیا یعنی جایزه بیلی جیفورد راه یابد.
 
شش عنوان برای جایزه پنجاه هزار پوندی رقابت می‌کنند. «سرزمین امپراتوری» نشان می‌دهد بریتانیا چگونه توسط امپریالیسم شکل گرفته است. پنگوئن رندوم هاوس، ناشر کتاب پانزده هزار جلد از کتاب را به خیریه اختصاص داده است.
 
«پس از آن» نوشته هارالد یِنر و ترجمه شائون وایتساید از زبان آلمانی به شرایط زندگی آلمانی‌ها یک دهه پس از جنگ جهانی دوم می‌پردازد. «چیزهایی که نگفتم» نوشته کای میلر نیز مجموعه مقالاتی است که به کلیشه‌های جنسیتی افراد درباره بدن انسان می‌پردازد.
 
 
فهرست نهایی جایزه بیلی جیفورد به شرح زیر است:
«چیزهایی که نگفتم» نوشته کای میلر
«پس از آن» نوشته هارالد یِنر و ترجمه شائون وایتساید از زبان آلمانی
«آزاد» نوشته لی یپی
«امپراتوری درد» نوشته پاترین رادن کیفه
«سقوط» نوشته رابرت ماکسول
«سرزمین امپراتوری» نوشته ساتنام سانگرا
 
جایزه ادبی «بیلی جیفورد» پیش از این با نام جایزه «ساموئل جانسون»، نویسنده انگلیسی قرن هجدهم شناخته می‌شد که آثار مهمی در زمینه غیرداستانی، از جمله زندگی‌نامه نویسندگان بزرگ انگلستان را در کارنامه خود دارد. این جایزه هر ساله به بهترین اثر غیرداستانی به زبان انگلیسی اهدا می‌شود.
 
 جایزه بهترین کتاب غیرداستانی «بیلی جیفورد» در سال 2017 به کتاب «خیابان شرقی غربی» نوشته «فیلیپ سَندز» و در سال 2018 به کتاب «چگونه از طاعون جان سالم به در ببریم» نوشته دیوید فرانس اهدا شد. برنده اصلی جایزه «بیلی جیفورد» هدیه پنجاه هزار پوندی دریافت می‌کند و به هر کدام از نامزدهای حاضر در فهرست نهایی نیز هزار پوند تقدیم می‌شود.
 
برنده امسال جایزه بیلی جیفورد در تاریخ شانزدهم نوامبر اعلام می‌شود. سال گذشته کتاب «یک، دو، سه، چهار» نوشته کریگ براون، که کتاب خاطرات اعضای گروه بیتلز بود، برنده شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها