جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
رشد صنعت نشر و چاپ کتاب در ایتالیا/ بازگشت رونق بازار کتاب در دوره پساکرونا

ناشران ایتالیا اعلام کرده اند که بازار کتاب این کشور روند رو به رشدی دارد و زیان درآمدهای سالانه تجاری کتاب در گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، در دوره شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان بیشتر کسب و کارها از جمله صنعت چاپ و نشر کتاب لطمات بسیاری دیدند ولی به تدریج رونق به بازارهای کتاب از جمله بازار کتاب ایتالیا بازگشته است.
 
کشور ایتالیا با حدود 61 میلیون جمعیت و جامعه کتابخوان 24 میلیونی، یکی از کشورهای پرجمعیت در اروپا با بازار نشر نسبتا گسترده در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی است و به جهت بزرگی صنعت نشر آن در رتبه هفتم جهان قرار دارد. این کشور با برخورداری از تمدن و فرهنگی دیرپا، از مردمی علاقمند به کتاب و کتابخوانی برخوردار است. این رویکرد به کتاب و مطالعه  رشد قابل توجهی دارد،بطوریکه جمعیت کتابخوان آن در سال 2016 در مقایسه با سال 2015 رشد 1.2 درصدی داشته است.بنا به گزارش اخیر انجمن ناشران ایتالیا(ALE ) در هر سال بطور میانگین حدود 1.5 میلیون نفر هر کدام یک کتاب با عنوان جدید مطالعه می کند.گردش مالی صنعت نشر در این کشور سالیانه حدود سه میلیارد یورو است.
 
ناشران ایتالیا اعلام کرده اند که بازار کتاب این کشور روند رو به رشدی دارد و زیان درآمدهای سالانه تجاری کتاب در گذشته کاهش یافته است. طبق گفته های ریکاردو فرانکو لوی، رئیس انجمن ناشران ایتالیا، آمار ارقامی که به دست ما رسیده حکایت از رونق بازار کتاب ایتالیا دارد. و این رونق روی اقتصاد ایتالیا تاثیر مثبتی خواهد داشت.
 
بعد از آنکه در دوران کرونا کتابفروشی ها به تعطیلی کشیده شدند، صنعت چاپ و نشر ایتالیا دچار ضررهای بسیاری شد. اما در ماه جاری با اینکه محدودیت های اجتماعی همچنان در ایتالیا ادامه دارد، اما کتابفروشی ها با توجه به ضرورت کتابخوانی باز شدند.
 
آمار منتشر شده توسط ناشران نشان می دهد که بخشی از ضررهایی آنها در دوران کرونا جبران شده است، و بخشی از سرمایه های آنها بازگردانده شده است.
در این بین یافته ها حاکی از آن است که میزان فروش کتاب فروشی ها و فروشگاه های آنلاین به همان مقدار در سال گذشته رسیده است. البته این غیر از آمار فروش آمازون است، و اگر آن را هم اضافه کنیم میزان فروش نسبت به سال گذشته مثبت می شود.
 
این موضوع نشان می دهد که علاوه بر بازگشت سرمایه ها به بازار کتاب، فروش کتاب رشد جزئی داشته است که سبب سود رسانی به بازار کتاب شده است.
 
انجمن ناشرین ایتالیا با ابراز امیدواری در مورد رونق در بازار کتاب ایتالیا می گوید هنوز برای قضاوت در این باره کمی زود است و باید چند ماه صبر کنیم تا بتوانیم بهتر در مورد بهبودی بازار کتاب در ایتالیا نظر دقیق تری ارائه کنیم، همچنین می توانیم مقایسه ی عادلانه تری در مورد سهم فروش به صورت فروش آنلاین با فروش فیزیکی کتاب را داشته باشیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها