جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
امکانات جدید آمازون برای مطالعه کتاب‌های الکترونیک

ماجرای کتابخوان کیندل تقریباً از سال 2004 میلادی آغاز شد. از روزی که جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت آمازون تصمیم گرفت تا جدی‌تر از قبل وارد بازار کتاب الکترونیک شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودریدر، اگر قرار باشد سراغ بررسی تاریخچه کتابخوان‌ها برویم، بدون شک باید بحث را از شرکت آمازون و کتابخوان کیندل آمازون شروع کنیم. در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم و پس از متداول‌تر شدن استفاده از جوهر الکترونیک، شرکت آمازون به فکر ساخت کتابخوان‌های الکترونیک افتاد. بوک ریدر‌هایی که قرار بود آرام آرام جای کتاب‌های کاغذی را بگیرند و به محصولی محبوب بین اهالی کتاب تبدیل شوند. در این سال‌ها آمازون قدم‌های مثبت زیادی در این راه برداشته است. و همین مسئله نیز باعث شده تا کتابخوان کیندل اگر نگوییم محبوب‌ترین، به معروف‌ترین کتابخوان الکترونیکی جهان تبدیل شود.
 
ماجرای کتابخوان کیندل تقریباً از سال 2004 میلادی آغاز شد. از روزی که جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت آمازون تصمیم گرفت تا جدی‌تر از قبل وارد بازار کتاب الکترونیک شود. قبل از آن کتابخانه آمازون صرفاً یک پلتفرم مناسب برای ناشران و کتابخوان‌ها بود. به نحوی که هم ناشران می‌توانستند کتاب‌های خود را در آمازون به فروش برسانند، و هم دوست‌داران کتاب‌ به شکل راحت‌تری به کتاب‌ها دسترسی داشتند. با این وجود هنوز کتاب الکترونیک جایگاه راستین خودش را پیدا نکرده بود.
 
اختراع تکنولوژی جوهر الکترونیک و به کارگیری آن برای ساخت کاغذهای الکترونیکی به دهه‌های آخر قرن بیستم میلادی برمی‌گشت. در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم، چندین شرکت به فکر ساخت دستگاهی افتاده بودند که از تکنولوژی جوهر الکترونیک بهره بگیرد. و وسیله‌ای باشد برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی و به نوعی جایگزین کتاب‌های کاغذی شود. جف بزوس نیز در سال 2004 به خوبی متوجه این فضای رقابتی شده بود. به همین خاطر از تیم تحقیق و توسعه شرکت خود خواست تا مقدمات ساخت اولین کتابخوان الکترونیکی را فراهم آورند.
 
نخستین کتابخوان کیندل آمازون در نوامبر 2007 به بازار عرضه شد. این دستگاه که kindle 1 نام داشت، یک کتاب ‌خوان 6 اینچی بود که حافظه 256 مگابایتی آن به کاربر اجازه می‌داد تا حدود 200 فایل غیر مصور را روی کتابخوان داشته باشد. علاوه بر این kindle 1 قابلیت پخش صوت هم داشت و به یک بلندگو و جک هدفون مجهز بود. شرکت آمازون در این سال‌ها پیوسته به فکر به روزرسانی کتابخوان‌های خود بوده است. به خصوص اینکه رفته رفته بر تعداد کاربران این دستگاه‌های الکترونیکی نیز افزوده شده است. کتابخانه آمازون تا سال 2010 تقریباً حدود یک میلیون کتاب الکترونیک در خود داشت. که این آمار در حال حاضر به بیش از شش میلیون کتاب الکترونیک رسیده است. ناشران زیادی در تمام دنیا به فکر عرضۀ تولیدات خود بر روی پلتفرم آمازون افتاده‌اند.
 
آخرین تغییرات کیندل مربوط به ابزارهای تسهیل مطالعه کتاب در این کتابخوان محبوب بوده است که نمونه آخر آن ابزاری برای جابجایی بین صفحات قبل و بعد کتاب است که در هیچ نمونه الکترونیکی مشابه دیده نمی‌شود. آمازون قول داده است که ابزارهای بیشتری برای جلب نظر مخاطبان کیندل فراهم آورد که قرار است در ماه‌های آینده رونمایی شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها