جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
چگونه مسلمانان، قاره آمریکا را شکل دادند؟

موالیم، یک کانادایی لبنانی‌تبار است که در خانواده‌ای مسلمان بزرگ شده؛ اما احساسات شخصی‌اش در مورد اسلام در بزرگ‌سالی پیچیده شده؛ و اکنون هنگام بازدید از 13 مسجد آشفتگی درونی خود را بررسی می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-نویسنده: آنه بارتلت/ مترجم: سیدامین موسوی‌زاده: اومار موالیم، نویسنده لبنانی‌تبار کانادایی است که با نشریاتی مانند گاردین و نیویورکر همکاری دارد و پیش از این جوایزی را مانند جایزه مجله ملی کانادا و جایزه هنرمند نوظهور ادمونتون به دست آورده. او در کتاب اخیر خود، «دعا برای غرب» کوشیده تا جوامع مسلمان آمریکا را بهتر بشناساند.

بنایی که قرار بود به مسجد «خورشید نیمه‌شب» در مناطق شمال غربی کانادا تبدیل شود، باید 2800 مایل از وینیپگ به اینوویک انتقال می‌یافت، که بیش‌تر آن توسط کشتی حمل می‌شد. در حال حاضر این عبادت‌گاه حدود 100 مسلمان است، بیش‌تر مردانی که از مناطق جنگی آواره شده‌اند و اکنون در میان اینوئیت‌ها با تاکسی رانندگی می‌کنند. آن‌ها اوقات فراغت خود را صرف اداره یک بانک مواد غذایی بسیار مورد نیاز جامعه می‌کنند.
 
در انتهای دیگر قاره آمریکای شمالی، مسجد احمدیه در چیاپاس مکزیک قرار دارد که کار توسط یک سرخ‌پوست مایایی اداره می‌شود، یک مسیحی انجیلی سابق و چپ‌گرا زاپاتیستا که از طریق یک امام صوفی از مسجدی شگفت‌انگیز در اسپانیا که توسط یک هیپی اسکاتلندی تأسیس شده بود، به اسلام گرایید.
 
هیچ کدام با کلیشه مسجدی که بسیاری از آمریکایی‌های شمالی غیرمسلمان دارند، مطابقت ندارد. این دقیقا همان نکته‌ای است که اثر اومار موالیم تحت عنوان «نماز برای غرب: چه‌گونه مسلمانان قاره آمریکا را شکل دادند؟» را جذاب می‌کند؛ اثری که جمعیت مسلمانان قاره آمریکا را در همه تنوع سرسام‌آور خود می‌کاود. 
 
موالیم، یک کانادایی لبنانی‌تبار است که در خانواده‌ای مسلمان بزرگ شده؛ اما احساسات شخصی‌اش در مورد اسلام در بزرگ‌سالی پیچیده شده؛ و اکنون هنگام بازدید از 13 مسجد آشفتگی درونی خود را بررسی می‌کند. آن‌ها بسیار متفاوت هستند؛ اما تقریبا به دو گروه تقسیم می‌شوند: جوامعی که توسط مهاجران مسلمان تأسیس شده‌اند؛ مانند انجمن اسلامی هوستون بزرگ؛ و جنبش‌های اغلب غیرعادی که توسط غیرمسلمانان شروع شده است؛ مانند ملت اسلام.
 
تجربه مهاجرتی که توسط موالیم توصیف شده است، برای بسیاری از آمریکایی‌ها آشنا به نظر می‌رسد: تمایل نسل اول به جذب در جامعه و به دنبال آن کشف مجدد ریشه‌ها توسط فرزندان‌شان، و سپس رویکردی التقاطی‌تر از نوه‌ها. مساجدی که وی بازدید می‌کند، این روابط متفاوت با ادغام‌شدن را نشان می‌دهد. برای مثال، یک جامعه اولیه مسلمان، که توسط دست‌فروشان لبنانی در داکوتای شمالی تأسیس شده بود، اکنون تقریبا از همسایگان مسیحی خود متمایز نیست. مساجد دیگر و جدیدتر با توجه به جوامع خود آشفتگی بیش‌تری را تجربه کرده‌اند؛ مانند مسجد کبک که در سال 2017 صحنه کشتار هولناک یک مرد سفید‌پوست بود و هنوز باید برای حفاظت از خود تدابیر شدید امنیتی را به کار گیرد.
 
به نظر می‌رسد موالیم بیش‌تر جذب مسجد یونیتی شده است؛ مسجدی که برای همه سنت‌ها باز است و از افراد مختلف و حتی رهبران مذهبی زن استقبال می‌کند.
 
نویسنده تردید دارد که آمریکای شمالی، راه رشد و گسترش اسلام را در پیش گیرد؛ اما صرف‌نظر از این که آیا این اتفاق بیفتد یا نه، کتاب او باعث شده است که غیرممکن باشد که پیچیدگی غنی این سنت ایمانی را نبینیم.
 

شناسنامه کتاب
Praying to the West, By Omar Mouallem, Simon & Schuster, Published 09/21/2021,
 
منبع: بوکپیج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها