جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
پرکردن شکاف فناوری

عظیم اظهر در کتاب اخیر خود با عنوان «نمایی» که در ادامه کتاب «عصر نمایی» نوشته است، در مورد شکاف میان فناوری و جامعه سخن می‌گوید.

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ نویسنده: پ‌د اسمیت/ مترجم: الهه پورعلی: یک نظرسنجی در سال 2020 نشان داد که 60 درصد مردم احساس می‌کردند شتاب تغییر در زندگی بسیار سریع است. نسل‌های قبلی هم که برای اولین بار با موتورهای بخار یا آسانسور روبه‌رو شدند، احتمالا همین طور فکر می‌کردند؛ اما به گفته عظیم ازهر، تحلیل‌گر و کارآفرین فناوری، ما در واقع وارد دوره‌‌ای از تغییرات بی‌نظیر و بی‌ثبات‌کننده شده‌ایم: «دوره‌ای کاملا جدید از جامعه بشری و سازمان اقتصادی؛ آن‌چه من آن را عصر نمایی می‌نامم.»
 

منبع: توییتر مولف
اظهر، رایانش و هوش مصنوعی، انبارش انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، زیست‌فناوری و تولید (مانند چاپ سه‌بعدی) را حوزه‌هایی می‌داند که در آن نوآوری‌ها با سرعت نمایی در حال توسعه هستند: «فناوری‌های تازه با سرعت بسیار بیش‌تری پدیدار و مقیاس‌بندی می‌شوند، در حالی که به شدت در حال کاهش قیمت هستند.»
 
مشکل این است که در حالی که تغییرات فناورانه به سرعت در حال شتاب گرفتن است، جامعه ما با سرعت تدریجی و افزایشی با نرخ ثابت در حال تکامل است. در نتیجه، شکافی بین فناوری و جامعه ایجاد می‌شود که اظهر آن را «شکاف نمایی» می‌نامد.
 
ما از روزهای تبرهای چوبی و چوب‌های حفاری چوبی، به فناوری‌های امروزی رسیده‌ایم. با این حال به گفته اظهر، ما به عنوان یک گونه در درک تغییرات نمایی بسیار بد هستیم: «ذهن ما برای دنیایی شکل گرفته که هنوز قدرت تغییرات سریع را کشف نکرده بود.»
 
با این حال، افراد و شرکت‌ها آن را در مخاطرات خود نادیده می‌گیرند. در سال 2007، استیو بالمر از مایکروسافت در اظهار نظر مشهوری آیفون را رد کرد و گفت: «این هیچ شانسی برای به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار ندارد.» همان‌طور که اظهر اشاره می‌کند: «او در شکاف نمایی افتاد.»
 
اظهر در عبارتی که از سخنرانی سی‌پی اسنو در مورد دو فرهنگ در سال 1959 گرفته شده است، می‌گوید: اکنون بین فناوران و بقیه جامعه «شکافی از عدم درک متقابل» وجود دارد. سیاست‌مداران غالبا از ابتدایی‌ترین فناوری‌ها ناآگاهی عمیقی نشان می‌دهند: «آن‌ها مانند افرادی هستند که سعی می‌کنند با پر کردن صندوق عقب خودرو از یونجه به خودرو سوخت‌رسانی کنند.»
 
این نگران‌کننده است، زیرا جهان قطعا در حال تغییر است. به شرکت‌های فناورانه که هر یک به اندازه یک دولت هستند و اکثر آن‌ها کم‌تر از دو دهه قدمت دارند - فکر کنید که اکنون بر بازار تسلط دارند. چنین شرکت‌هایی از قوانین مالیاتی ملی اجتناب می‌کنند، آن‌‌ها پیمان‌کاران مستقل را معرفی کرده و اقتصادی بر اساس داده‌ها را ایجاد کرده‌اند که در آن اطلاعات خصوصی ما بدون اطلاع ما خرید و فروش می‌شود. او می‌نویسد: «مطمئناً از داده‌ها برای سودبردن از ما و اغلب برای ردیابی ما استفاده می‌شود و ممکن است از آن برای کنترل ما استفاده شود.»
 
اظهر در مورد قدرت فناوری بی‌رحمانه ابراز نگرانی می‌کند: «ما در حال ورود به عصر فراوانی هستیم. اولین دوره در تاریخ بشریت که در آن تولید انرژی، غذا، رایانش و موارد دیگر بسیار ارزان خواهد بود.»
 
اما، علاوه بر برجسته کردن پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی که در حال انجام است، او با قدرت در مورد چه‌گونگی شکل‌دادن به فناوری برای بازگردان آن در خدمت جامعه صحبت می‌کند و بینش‌هایی اساسی در مورد نحوه حفاظت از شهروندان و کارگران در اقتصاد دیجیتالی جدید ارائه می‌دهد؛ و همه این‌ها برای ساختن دنیایی که در آن «ما هستیم که تصمیم می‌گیریم از ابزارهایی که می‌سازیم چه می‌خواهیم.»
 

شناسنامه کتاب
Exponential: How Accelerating Technology Is Leaving Us Behind and What to Do About It, by Azeem Azhar, published by Random House, September 7, 2021, 323 pages.
 
منبع: گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها