چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
آنی ارنو شخصیت منتخب شرط‌بندان برای دریافت نوبل امسال

ارنو که درباره زندگی روزمره در فرانسه رمان می‌نویسد، یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان کشورش است. آیا او می‌تواند معتبرترین جایزه ادبی جهان را روز پنج‌شنبه دریافت کند؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - آنی ارنو، نویسنده شناخته‌شده فرانسوی، شخصیت برگزیده شرط‌بندان برای دریافت جایزه نوبل ادبیات امسال است.
 
ارنو، که با وقایع‌نگاری‌اش از زندگی روزمره‌ در فرانسه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان زنده این کشور شناخته می‌شود، مطابق نتایج بنگاه شرط‌بندی لدبروکس با شانس ۸ به ۱ می‌تواند برنده معتبرترین جایزه ادبی جهان باشد که روز پنج‌شنبه اعلام می‌شود. جایزه نوبل به ارزش ۱۰ میلیون کرون (معادل یک میلیون پوند) به شخصی تعلق می‌گیرد که طبق وصیت آلفرد نوبل، برجسته‌ترین اثر در زمینه ادبیات را در مسیری ایده‌آل ارائه کند. نامزدها توسط کارشناسان سرتاسر جهان معرفی می‌شوند و هیات ۱۸ نفره آکادمی سوئدی برنده را انتخاب خواهد کرد.
 
ارنو که سال ۲۰۱۹ به گاردین گفت «این کار یک رمان‌نویس است که حقیقت را بگوید»، پیش از «ان کارسون» شاعر کانادایی، «هاروکی موراکامی» نویسنده پرفروش ژاپنی، «لودمیلا اولیتسکایا» رمان‌نویس روسی، «مارگرت آتوود» نویسنده کانادایی، «ماریز کنده» اهل گوادلوپ و «نگوگی وا تیونگو» کنیایی قرار دارد که همگی از سوی لدبروکس شانس ۱۰ به ۱ برنده‌شدن نوبل را دریافت کرده‌اند.
 
آخرین فرانسوی برنده نوبل ادبیات، پاتریک مودیانو بود که در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب این جایزه شد. تا به امروز ۱۵ نویسنده فرانسوی و ۱۶ زن برنده نوبل شده‌اند. تنها پنج نویسنده از کشورهای آفریقایی موفق به دریافت این جایزه شده‌اند: وله سوینکا، نجیب محفوظ، نادین گوردیمر، جِی‌ام کوئتزی و [به اعتباری] دوریس لسینگ.
 
جسیکا اوریلی از بنگاه شرط‌بندی لدبروکس گفت: «آنی ارنو و جان فاس امسال بیشترین مبلغ شرط‌بندی را داشته‌اند و شانسشان به ترتیب کاهش یافته است. اما مثل همیشه هاروکی موراکامی نیز به شدت مورد حمایت بوده و بسیاری از شرط‌بندان امیدوارند امسال دیگر واقعا سال او باشد.»
 
سال گذشته لوئیز گلیک، شاعر امریکایی، برنده نوبل شد و از سوی آکادمی سوئدی به خاطر «صدای شاعرانه بی‌بدیلش که با زیبایی بی‌پیرایه‌ای وجود انسان را جهانی می‌کند» تحسین شد. پیروزی او پس از یک دوره تلخ برای این آکادمی حاصل شد که در سال ۲۰۱۷ متهم به سوءاستفاده جنسی و مالی و محکومیت ژان کلود آرنو، همسر کاتارینا فراستنسون، یکی از اعضای آکادمی شد. خود فراستنسون نیز پس از آنکه مشخص شد اسامی برندگان پیشین را فاش کرده بود، این آکادمی را ترک کرد. انتخاب پیتر هانتکه نویسنده اتریشی به عنوان برنده نوبل سال ۲۰۱۹ نیز به دلیل انکارش نسبت به جنایات صربستان در جنگ بالکان به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
 
الن متسون از اعضای آکادمی سوئدی در مصاحبه‌ای -که در وب‌سایت جایزه نوبل منتشر شد- گفت: تنها چیزی که هیات داوران در نظر می‌گیرد، «شایستگی ادبی» است. او افزود: «ما هرگز به زندگی شخصی فرد نگاه نمی‌کنیم. این کاملا نامربوط به ماجراست. تنها چیزی که ما به دنبالش هستیم، ادبیات فوق‌العاده است. برنده نوبل باید کسی باشد که ادبیاتی عالی می‌نویسد؛ کسی که وقتی آثارش را می‌خوانید، نوعی قدرت و پیشرفت را در تمام کتاب‌هایش احساس می‌کنید؛ اما جهان مملو از نویسندگان خیلی خوب و عالی است و برای برنده‌شدن به چیزی بیش از این نیاز است. توضیح آن بسیار دشوار است. فکر می‌کنم چیزی است که با آن متولد می‌شوید. بعضی آن را بارقه الهی می‌نامند.»
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها