دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
خانۀ خودت است؛ برای رویاهات آماده‌اش کن

آدم است و خانه‌اش؛ پناهِ روح آدمی هیچ‌کجا نیست جز یک «خانه». هنرمندی پراحساس و فروتن، در هیاهوی دنیای امروز، یادآور اهمیت «خانه» می‌شود. او در کتاب تازه‌اش معرّف بینش و روشی است که می‌خواهد خانه‌ها از این کلیشه خوابگاه و غذاخوری و پذیرایی و... بودن به مأمنی برای آرامِ ساکنان و حیاتِ رویاهاشان بدل شوند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ماریان پارسونز (Marian Parsons) زنی هنرمند، علاقه‌مند به رنگ و پارچه و به‌طورکلی شیفته «خانه» و همه چیزهایی است که به فضای خانه گرما و صمیمیت می‌بخشند. او همسر یک کشیش و مادر دو فرزند است و درواقع دکوراتوری بی‌مدعاست که مانند بسیاری زنان هم‌نسلش در همه‌جای جهان و از جمله ایران، دلبستۀ آن است که خانه خود را خودش طراحی کند و بسازد. او که علاقه‌مندِ اشیای قدیمی و آنتیک نیز است؛ در سال 2008 تجارت کوچکی را پایه‌گذاری می‌کند به نام «خانم دانۀ خردل» (Miss Mustard Seed) که در آن فرمولی جدید برای تولید گونه‌ای از رنگ‌ها ارائه می‌دهد. رنگ‌هایی با ‌نام عمومی milk paint که به‌ویژه در مرمت اشیاء قدیمی و آنتیک کاربرد دارند و امروزه در دکوراسیون داخلی بسیاری کافه‌ها و رستوران‌هایی که مخصوصاً می‌خواهند فضای خود را روحی از صمیمیت و درخانه‌بودن ببخشند، بسیار دیده می‌شود؛ منظورم آن آبی‌ها، کرم‌ها، زردها و قهوه‌های شیری‌رنگ است که به‌ویژه وقتی در کمدها، قفسه‌ها و میز و صندلی‌ها به‌کار می‌روند، رنگ و بویی متفاوت و جاذبه‌ای قوی برای اهل هنر دارند.

 
پارسونز همچنین از جمله مشهورترین وبلاگ‌نویسانِ صاحب سبک در زمینه DIY/home است. عکس‌ها، مقالات، یادداشت‌ها و ایده‌های او پیرامون سبک زندگی روستایی و حومه‌نشینی، در بسیاری مجلات معتبر و پرخواننده چون Cottages & Bungalows، Romantic Homes ، Land Leben ، Traumwohnen و HGTV.com منتشر شده‌اند. گفتنی است اصطلاح DIY مخفف do it yourself و به‌معنای طراحی و اجرای صفرتاصد یک خانه توسط صاحبان خانه است؛ جنبشی دربرابر الگوهای جاری این کار که توسط شرکت‌های مهندسی یا پیمان‌کاران انجام می‌شود.

 

کتاب حاضر که عنوان آن را می‌توان چنین ترجمه کرد: «خانۀ خودت است: تبدیل این فضای غریبه به خانه‌ای که مخصوص تو ساخته شده» ((feels like home: transforming your space from uninspiring to uniquely yours دومین کتاب این هنرمند است که به‌تازگی منتشر و درباره‌اش یادداشت‌های متعددی در وبسایت‌ها و مجلات طراحی داخلی و نیز در نیویورک‌تایمز نوشته شده‌ است. کتاب توسط انتشارات Worthy Books در 289 صفحه اکتبر 2021 منتشر شده‌ است.

بنگریم به معرفی آمازون از این کتاب: «چطور می‌توان با صرف هزینه‌ای معقول، استفاده از تصاویر الهام‌بخش، رعایت چند شگرد کاربردی و مقداری آموزش‌های ساده عملی، به خانه رویایی خود دست یافت؟ بیشتر ما در خانه‌های رویایی‌مان، خانه‌هایی که مطابق سلیقه ما ساخته شده باشند، زندگی نمی‌کنیم. بیشتر ما ناچار به سروکله زدن با خانه‌هایی هستیم که استایل، تزئینات و ویژگی‌های خودشان را دارند. اما بیایید وضعیتی کمی متفاوت را تصور کنید: شما درون همین خانه‌ها در حال راه رفتنید و می‌بینید تمامی فضاهای خانه مطابق خواست و سلیقه شما است؛ خانه‌ای زیبا همچون لباسی سفارشی، درست اندازه و برازنده شما و درعین‌حال، همچون یک لباس خواب که در آن راحت هستید. چنین خانه‌ای دقیقاً چه‌شکلی خواهد بود؟ زندگی در خانه‌ای که مخصوصاً برای شما طراحی و چیدمان شده‌است، چگونه است؟
حق آن است که هر خانه‌ای همچون یک خانه سفارشی احساس شود؛ نه جایی که در آن ناگزیر شویم عادات روزمره‌مان را کنار بگذاریم. کتاب feels like home، نکاتی از آموخته‌های طی سالیانِ نویسنده‌اش را در میان می‌گذارد که به‌کمک‌شان می‌توان با صرف هزینه‌هایی معقول، خانه‌ای «ملال‌آور» را به خانه‌ای «زیبا» بدل کرد؛ از آپارتمانی بسازوبفروشی، خانه‌ای متشخص و دارای هویت ساخت. مطالب هر فصل جزئیاتی از نحوه اجرای آسانِ برخی تمهیدات و تزئینات و تغییرات را ارائه و خواننده را به سوی هدفش هدایت می‌کنند. اتاق به اتاق پیش می‌رود و شما را قادر می‌سازد تا محل زندگی‌تان را به خانۀ رویاهاتان بدل کنید.»
  
خانه‌های زیبا و راحت و فروتن
کتاب نخست این هنرمند نیز با نام «ملهم از خودتان: نفَسی تازه در قلب و خانه‌تان بدمید» (Inspired You: Breathing New Life into Your Heart and Home) که نامزد جایزه بهترین نویسنده جدید در فستیوال ECPA شد، به موضوعی مهم و تازه اشاره دارد: «دخترانی هستند که با یک جفت کفش جدید سرِ حال می‌آیند. ماریان پارسونز زنی است که از تغییر دکوراسیون یک اتاق سرِ حال می‌شود. او با نبوغ زیاد، کمی تلاش و کمی هزینه، خانه خود را به فضایی زیبا بدل می‌کند و قلب خود را پر از رضایت و خرسندی. ماریان به ما یادآور می‌شود که خانه‌ها برای زیبا و راحت شدن، نیازی به الگوها و مطالب مجلات رنگارنگ ندارند. هدفی که برایش تلاش می‌کنی رسیدن به «خانه»؛ نه یک خانه «کامل»؛ نه خانه‌ای که به چشم هسایه‌ها بیاید. بلکه صرفاً یک «خانه»، از همان‌هایی که در و دیوارهایش داستان اهل خانه را روایت می‌کنند. خانه‌های زیبا را تنها الهام‌بخشی و کمی اراده به تلاش، زیبا می‌کنند. پس بیایید و خلاقیت خدادادی خود را آشکار کنید، اراده کنید و خود را در معرض الهام قراردهید.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها