چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
تقاطع‌ها رمان جدید جاناتان فرانزن/ نویسنده اجتماعی وارد دنیای خانواده‌ها شده است

وی در گفتگویش با گاردین گفته بود که نمی‌خواهد با معرفی مشکلات خانواده جامعه را به تصویر بکشد؛ چون اعتقاد دارد همه خانواده‌های رمان‌هایش خوب هستند و کودکان در آنها خوب بزرگ می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ای‌وی‌کلوب، جاناتان فرانزن رمان‌نویس و نویسندهٔ آمریکایی را در کشور به خاطر نوشتن رمان‌های با موضوع آزادی می‌شناسند ولی در ایران شاید به خاطر ترجمه رمانش، «درد که کسی را نمی‌کشد» مشهور شده است. البته رمان «آزادی» با ترجمه شیما بنی‌علی توسط نشر علمی منتشر شده ‌است.
 
فرانزن همچنین برندهٔ جوایزی همچون کمک‌هزینهٔ گوگنهایم و جایزهٔ کتاب ملی شده ‌است. رمان اصلاحات او نیز توانست جایزهٔ بهترین رمان روزنامهٔ نیویورک‌تایمز را از آن خود کند. او از معدود نویسندگان معاصر است که تصویرش روی جلد مجلهٔ تایم چاپ شده‌است. اولین رمانش در سال 1988 با عنوان بیست و هفتمین شهر چاپ شد و بعدی با عنوان جنبش شدید و بعد از آن رمان اصلاحات منتشر شد و همه فهمیدند که او با نشستن و سکوت بیگانه است.
 
فرانزن رمان‌نویس بیشتر نوشته‌هایش را درباره آمریکا معاصر و جامعه آن نوشته است که به خاطر همین او را از مهم‌ترین نویسندگان اجتماعی نسل خودش می‌دانند. فرانزن در سال 1959 در شهر شیکاگو به دنیا آمد و در خاطراتش نوشته است که همیشه یکی از علاقه‌هایش کتاب خواندن در کتابخانه محلی نزدیک خانه‌شان بوده است.
 
او یک بار به خبرگزاری آلمان مستقر در نیویورک گفت: روند نوشتن اقتضا می کند که من زندگی‌ام را به سختی تحت فشار قرار دهم. در مورد رمان‌هایم، باید سه تا چهار سال احساس عذاب کنم تا سرانجام صفحات دست‌نویسم شروع به نفس کشیدن کنند. حالا جدیدترین رمان این نویسنده پرچالش که شاید بتوان او را دشمن شماره یک اینترنت نامید، با عنوان «تقاطع‌ها» قرار است چند روز دیگر در تاریخ 5 اکتبر وارد بازار کتاب آمریکا شود.
 
داستان درباره زندگی شخصی یک کشیش مسیحی در حومه شهر شیکاگو است که کارشناسان زنده‌بودن این رمان نسبت به رمان‌های قبلی فرانزن را یک ویژگی اصلی آن خطاب می‌کنند. او در این رمان، تمام حوادث، ماجرا و تمام قصه را به یک خانواده اختصاص داده و به نظر می‌رسد از یک جامعه کلی به یک خانواده رسیده است.
 
فرانزن در گفتگویی با مجله گاردین در پاسخ به این سوال که مشكل خانواده‌های آمریکایی چیست و این نوع از زندگی متحد چه اشكالی دارد، گفته بود: امیدوارم از رمان‌هایم آشكار باشد كه من از خانواده‌ خوشم می‌آید. مطمئناً از نوشتن درباره آن‌ها لذت می‌برم. رمان‌نویس‌ها به خانواده‌ها جذب می‌شوند؛ چون وابستگی‌های خانوادگی نیروهای قدرتمندی مانند عشق، وفاداری و تابو را در خود دارند كه همه‌شان می‌توانند عناصری باشند كه برای به وجود آوردن موقعیت‌های دراماتیک به كار می‌آیند و بر خلاف انتخاب‌هایی كه ما به عنوان مصرف‌كنندگان امروزی انجام می‌دهیم، پیوندهای خانوادگی به انتخاب خودمان نیستند.
 
در رمان جدید فرانزن خانواده کشیش آمریکایی به تصویر کشیده شده است که دچار مشکلاتی از جمله فروش و مصرف مواد مخدر می‌شود. وی در گفتگویش با گاردین گفته بود که نمی‌خواهد با معرفی مشکلات خانواده جامعه را به تصویر بکشد؛ چون اعتقاد دارد همه خانواده‌های رمان‌هایش خوب هستند و کودکان در آنها خوب بزرگ می‌شوند.
 
تمام كودكان این خانواده‌ها مورد محبت قرار می‌گیرند؛ خوب غذا می‌خورند؛ خوب لباس می‌پوشند؛ خوب تحصیل می‌كنند؛ هیچ‌وقت مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند و هیچ‌وقت كاملا نادیده گرفته نمی‌شوند؛ اما این حقیقت دارد كه من به اضطراب‌ها و تضادهای درونی -كه زاییده زندگی مدرن هستند- علاقه‌مند هستم؛ و با نوشتن درباره روابط خانوادگی كه جهانی هستند و مردم می‌توانند به آسانی با آن‌ها ارتباط برقرار كنند، می‌توانم توجه بیشتری را نسبت به زندگی مدرن جلب كنم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها