جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کتاب دوم ریچارد عثمان؛ یکی از پنج رمان برتر که با چنین سرعتی پرفروش شده است

دومین رمان جنایی مجری برنامه تلویزیونی «پوینتلِس»، «مردی که دو بار مُرد» در هفته اول پس از انتشار ۱۱۴ هزار و ۲۰۲ نسخه فروش داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - دنباله رمان «باشگاه قتل پنج‌شنبه» ریچارد عثمان با عنوان «مردی که دو بار مُرد» به یکی از پنج رمان برتر از زمان ثبت رکوردها تبدیل شده که با چنین سرعتی پرفروش شده‌ است.
 
«مردی که دو بار مُرد» که در تاریخ ۱۶ سپتامبر منتشر شد، ماجراهای گروهی از کارآگاهان سالخورده به نام‌های الیزابت، جویس، ابراهیم و ران را دنبال می‌کند. بر اساس آمار نیلسن بوک‌اسکن که ناظر آمار فروش کتاب‌هاست، این کتاب در سه روز اول فروش خود در هفته گذشته (با احتساب پیش‌فروش‌ها) یکی از سریع‌ترین فروش‌ها برای رمان از زمان ثبت میزان فروش کتاب‌ها یعنی اواخر دهه ۱۹۹۰ را به خود اختصاص داده است.
 
از آن زمان تنها چهار رمان بزرگسالان در هفته اول حضور در قفسه‌ کتابفروشی‌ها به فروش بیشتری دست یافته‌اند: «نماد گم‌شده» (۵۵۰ هزار و ۹۴۶ نسخه فروش در هفته اول) و «دوزخ» (۲۲۸ هزار و ۹۶۱) از دن براون، «خلٱ موقت» جی.کی رولینگ (۱۲۴ هزار و ۶۰۳) و «برو و دیده‌بانی بگمار» از هارپر لی (۱۶۸ هزار و ۴۵۵).
 
هفته گذشته سومین رمان سالی رونی، «دنیای زیبا کجایی؟»، با فروش ۴۶ هزار و ۶۵ نسخه در صدر جدول فروش بریتانیا قرار گرفت. این هفته، رمان رونی با ۱۹ هزار و ۷۸۲ نسخه فروش در رتبه چهارم جدول کلی جای دارد.
 

عثمان همچنین هفته گذشته با «باشگاه قتل پنج‌شنبه» که ۲۳ هزار و ۹۶۶ نسخه فروش داشت، در صدر جدول کتاب‌های جلد شومیز قرار گرفت. آخرین باری که یک نویسنده برای دو داستان در جایگاه نخست قرار گرفت، مارس ۲۰۱۷ بود؛ زمانی که «اغوای شانزدهم» جیمز پترسون در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های جلد گالینگور و «هرگز هرگز» در رده نخست جلد شومیزها قرار گرفت. «باشگاه قتل پنج‌شنبه» از زمان انتشار در سپتامبر سال گذشته بیش از یک‌میلیون نسخه فروش داشته و ۴۵ هفته در صدر فهرست پرفروش‌ترین داستان‌ها بوده است.
 
عثمان گفت از این حجم فروش بسیار هیجان‌زده است. او گفت: «این میزان فروش فراتر از پیش‌بینی‌های ماست. عشق و قدردانی‌ام نثار تمام خوانندگان، همه کتابفروش‌های فوق‌العاده و البته جویس، الیزابت، ابراهیم و ران.»
 
جوانا پریور، ناشر این کتاب و مدیر اجرایی انتشارات پنگوئن جنرال گفت: «بسیار فوق‌العاده است که می‌بینیم مردم چطور عاشق «باشگاه قتل پنج‌شنبه» ریچارد شده‌ و بی‌صبرانه منتظر خواندن قسمت بعدی آن بوده‌اند. واکنش به این شخصیت‌ها و جنایاتی که آنها حل می‌کنند، از سوی خوانندگان سرتاسر جهان بسیار شگفت‌آور بوده و همکاری با خرده‌فروشان برای خلق چنین لحظه بزرگی در صنعت نشر و سهیم شدن در آن لذت‌بخش بوده است.»
 
فیلیپ استون از نیلسن بوک‌اسکن گفت، عثمان یک پدیده انتشاراتی بوده است. او گفت: «در حافظه اخیر شاهد بوده‌ایم که عناوین بسیار موفق توانسته‌اند الهام‌بخش ترندهایی در داستان‌های جنایی باشند. موفقیت استیگ لارسن منجر به پیشرفت ژانر نوآر نوردیک شد و «دختر گم‌شده» و «دختری در قطار» بازار ژانر مهیج روان‌شناختی را برانگیخت. جالب خواهد بود که ببینیم آیا موفقیت عثمان منجر به عرضه داستان‌های جنایی صمیمانه خواهد شد؟»
 
در واتراستونز «دنیای زیبا کجایی؟» رونی همچنان در صدر جدول پرفروش‌ها‌ قرار داشت و «مردی که دو بار مُرد» با فاصله‌ای اندک پس از آن آمده بود. اما بئا کاروالو، خواننده‌ای که در کتابفروشی حضور داشت، پیش‌بینی کرد که دومین رمان عثمان به‌زودی از رونی پیشی می‌گیرد. او گفت: «بسیار خوب است که دو اثر پرفروش بزرگ پاییزی از راه رسیده‌اند و فراتر از انتظارات ظاهر شده‌اند. شروع خوبی برای پاییز است.» از نظر کاروالو جذابیت عثمان در تعادل برای گام برداشتن او میان هوشمندی و قابل دسترس بودن است.
 
او گفت: «عثمان برای طرفداران واقعی این ژانر بسیار جذاب است‌؛ اما برای آنهایی که یک بار در سال کتاب می‌خرند هم همین‌طور. بدیهی است که پیشینه او به جذب خوانندگان جدید کمک می‌کند؛ اما حقیقت این است که او قصه‌گوی خوب و زیرکی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها