شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
نامزدهای اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش داستان اعلام شد

هفتاد و سومین دوره‌یِ جایزه کتاب ملی آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد تا در پنج روز متوالی نامزدهای اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش ادبیات جوانان، ، ترجمه، شعر، آثار غیرداستانی، و داستان را اعلام کند. امروز ده کتاب به عنوان نامزدهای اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش داستان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورکر، ده اثر به فهرست نامزدهای جایزه معتبر کتاب ملی آمریکا در بخش داستان راه یافتند. نکته جالب امسال حضور کتاب «سردرگمی» نوشته ریچارد پاورز است که دو هفته پیش در میان نامزدهای نهایی بوکر سال 2021 قرار گرفت.
 
نامزدهای اولیه هفتاد و یکمین دوره از جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش داستان به شرح زیر است:
«سرزمین ابر فاخته» نوشته آنتونی دوئر از سیمون و شوستر
«ماتریکس» نوشته لارن گراف از پنگوئن رندوم هاوس
«فراوانی» نوشته جیکوب گوآنزون از انتشارات گری‌وولف
«زورری» نوشته لارید هانت از انتشارات بلومزبری
«اشعار عاشقانه دابلیو. ای. ب. دوبوآس» نوشته آنری فانون جفرز از هارپر کالینز
«پیامبران» نوشته رابرت جونز از پنگوئن رندوم هاوس
«نزدیکی‌ها» نوشته کیتی کیتامورا از انتشارات ریورهد
«موزه سوغاتی: داستان‌ها» نوشته الیزابت مک‌کراکن از هارپر کالینز
«عجب کتابی» نوشته جیسن مات
«سردرگمی» نوشته ریچارد پاورز

در مراسم اهدای جوایز امسال قرار است ازکارن تای یاماشیتا، نویسنده ژاپنی-آمریکایی معروف 70 ساله برای خدمات ارزشمندش در دنیای ادبیات در طول پنجاه سال گذشته تقدیر به عمل آید. پیش از این نویسندگانی چون تونی موریسون، ادموند وایت، فیلیپ راث، و رابرت کارو موفق به دریافت این مدال ارزشمند شده‌اند.
 
علاوه بر این قرار است از نانسی پرل، نویسنده پرفروش، منتقد ادبی، و کتابفروش آمریکایی برای خدمات ارزنده‌اش به جامعه ادبی تقدیر به عمل آید. پرل 74 ساله است و پیش از این هم مدیر کتابخانه ملی سیاتل بود. پیش از این افرادی چون تری گراس، ریچارد رابینسون، چون گانز، و لارنس فرلینگتی این مدال و جایزه مالی ده هزار دلاری را دریافت کرده‌اند.
 
جایزه کتاب ملی در سال 1936 به دست انجمن کتاب‌فروشان آمریکا تاسیس شد اما در طول جنگ جهانی مجبور به توقف فعالیت خود شد و سپس از سال 1950 کار خود را از سر گرفت. پیش از جنگ جهانی نویسندگان غیرآمریکایی نیز واجد شرایط دریافت جایزه بودند اما پس از جنگ این جایزه به نویسندگان آمریکایی اختصاص یافت که کتاب خود را در سال برگزاری جایزه منتشر کرده باشند.
 
 برندگان این جایزه در هر چهار بخش علاوه بر دریافت نماد برنز، 10 هزار دلار به عنوان هدیه نقدی دریافت می‌کنند و به هر کدام از نامزدهای نهایی در بخش‌های داستانی، آثار غیرداستانی، ادبیات جوانان، ترجمه و شعر مدال برنز و هزار دلار هدیه داده می‌شود.
 
از برندگان پیشین این جایزه در بخش داستان می‌توان به دنیس جانسون در سال 2007، جاناتان فرانزن در سال 2001، کولسون وایت‌هد در سال 2016، و لوییز اردریچ در سال 2012 اشاره کرد.
 
نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا در پنج بخش در تاریخ پنجم اکتبر اعلام می‌شود و برندگان هر بخش در تاریخ هفدهم نوامبر اعلام می‌شود.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها