شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
مشکلات احتمالی ناشران بریتانیایی در توزیع کتاب در ایام تعطیلات کریسمس

ناشران و کتابفروشان بریتانیایی در بیانیه‌ای از مشکلات احتمالی خود در ایام کریسمس برای فروش و توزیع کتاب به خاطر مسائلی مثل کرونا و برگزیت هشدار دادند .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، ناشران و کتابفروشان بریتانیایی در بیانیه‌ای از مشکلات احتمالی خود در ایام کریسمس برای فروش و توزیع کتاب به خاطر مسائلی مثل کرونا و برگزیت هشدار دادند و خطاب به مسئولان دولتی خواستار اجرای قوانینی موقت برای تسهیل توزیع کتاب در ایام تعطیلات سال نو میلادی شدند.
 
ناشران در این نامه سرگشاده هشدار دادند که احتمالاً در تعطیلات وجود سیستم‌های ضعیف توزیع کتاب به خاطر خطرات ناشی از ویروس کرونا و همچنین جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا مانع بزرگی بر سر راه توزیع و فروش کتاب شود.
 
کتابفروشی زنجیره‌ای واتراسون بزرگترین خرده‌فروش کتاب در بریتانیا اعلام کرده است که برای کمبود کتاب در تعطیلات اقدامات جدی انجام داده است ولی به‌طور حتم توزیع کتاب‌های موجود در انبارهایش با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. «جیمز دانت» مدیر اجرایی فروشگاه گفته است سال گذشته ویروس کرونا مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد و از هم‌اکنون باید برای رفع آنها اقدام کنیم.
 
به گفته دانت یک ماه قبل از شروع تعطیلات سال نو میلادی باید 50هزار جلد از هر کتاب در انبارها موجود باشد درحالی‌که این رقم و توزیع آن در این ایام غیرقابل انجام خواهد بود. مدیران انتشارات پنگوئن، اشت و هارپرکالینز اعلام کردند که از همین حالا کتاب در انبار ذخیره می‌کنند تا در کریسمس با مشکل روبرو نشوند.
 
«نیجل نیوتن» مدیر اجرایی انتشارات بلومزبری نیز از مشکلات این انتشارات در ایام تعطیلات خبر داد و گفت: «به‌طور حتم در این ایام با وجود کرونا و برگزیت مشکل خواهیم داشت و دولت باید تسهیلاتی برای ناشران و کتابفروشان در نظر بگیرد. این ناشر بریتانیایی پیش از این در بیانیه‌ای در واکنش به تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا -که به «برگزیت» شهرت یافته- نسبت به وضعیت سخت ناشران و نویسندگان این کشور پس از این دوران هشدار داده بود.
 
این انتشارات که مهم‌ترین اثر چاپی آن مجموعه «هری پاتر» است، اعتقاد دارد در دوران پس از برگزیت، ناشران و نویسندگان انگلیسی، به‌خصوص نویسندگان نوقلم در مقابل ناشران انگلیسی‌زبان دیگر کشورها دوران سختی خواهند داشت. ناشران انگلیسی به دلیل ارتباط تنگاتنگ بریتانیا با کشورهای اروپایی، از مزایای اقتصادی ویژه‌ای مانند حق چاپ و فروش کتاب‌های انگلیسی‌زبان در قاره اروپا به‌طور خاص بهره‌مند بودند؛ اما حالا به نظر می‌رسد این مزایا دیگر وجود نخواهد داشت.
 
بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر سالانه 200 هزار جلد کتاب در بریتانیا منتشر می‌شود که اکثر آنها در کشورهای قاره اروپا به فروش می‌رسد. انگلستان از بزرگترین صادرکنندگان کتاب در جهان است که سالانه 17درصد از این صنعت را به خود اختصاص داده است که در مقابل، آمریکا با 15‌درصد و آلمان با 10درصد قرار دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها