پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
کتابی که نشان می‌دهد همه ما بیش‌تر از آن‌چه تصور می‌کنیم برای فرقه‌ای شدن مستعدیم!

تعداد کمی از ما ممکن است مستقیماً با فرقه‌هایی مانند ساینتولوژی یا نکسیام ارتباط برقرار کنیم، اما این بدان معنا نیست که ما از محدوده نفوذ فرقه‌ها فراتر هستیم. بسیاری از ما در گروه‌های «تناسب اندام فرقه‌ای» شرکت می‌کنیم، برای راهنمایی‌های بهبود خود به تاثیرگذاران اینستاگرام مراجعه می‌کنیم یا محصولات خود را برای بازاریابان شبکه‌ای می‌فروشیم. این کتاب نشان می‌دهد که همه ما بیش‌تر از آن‌چه تصور می‌کنیم برای فرقه‌ای شدن و پیوستن به فرقه‌ها مستعد هستیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نویسنده: جسیکا واکمن/ مترجم: سیدامین موسوی‌زاده، آماندا مونتل، زبان‌شناس و نویسنده جوان اهل بالتیمور. کتاب نخست او، «کلمه سلیطه: راهنمای فیمینستی برای بازگرداندن زبان انگلیسی» از سوی منتقدان نشریات معتبر هم‌چون نیویورک‌تایمز، تایمز، و هارپر بسیار مورد اقبال واقع شد به طوری که او اکنون در جایگاه تهیه‌کننده اجرایی و نویسنده در حال توسعه همین کتاب به صورت یک برنامه تلویزیونی است. «فرقه: زبان تعصب» کتاب دوم اوست که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ممکن است به نظر برسد که کراس‌فیت (یک رژیم و برنامه برای تناسب اندام است که توسط گرگ گلسمن بنیان‌گذاری شده و شامل تمرینات تناوبی با شدت بالاست) و گروه مذهبی دروازه بهشت (فرقه‌ای که معتقد بود بشقاب‌پرنده‌ها پس از دنباله‌دار هیل-باپ به زمین هدایت شده‌اند) هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند. اما همان طور که آماندا مونتل، زبان‌شناس، در «فرقه: زبان تعصب» استدلال می‌کند، این‌ها تنها دو گروه از گروه‌های بسیاری هستند که اعضای خود را با استفاده از زبان فرقه‌ای به هم پیوند می‌دهند.

مونتل می‌نویسد: «گرچه» زبان فرقه‌ای انواع مختلفی دارد، اما همه رهبران کاریزماتیک - از جیم جونز و جف بزوس گرفته تا مربیان تناسب اندام ساول‌سایکل - از ابزارهای اولیه یکسانی استفاده می‌کنند.» این ابزارها شامل استفاده از زبان ویژه درون‌گروهی، و تکیه بر بمباران عشقی با تملق زیاد و نیز کلیشه‌های فکری است که از پرسیدن سوالات جلوگیری می‌کند.

ممکن است فرقه‌ها یادگار وحشتناک گذشته به نظر برسند، اما امروزه بسیاری از گروه‌ها با موفقیت از زبان فرقه‌ای استفاده می‌کنند. به زبان ساده، گروهی فرقه‌ای گروهی هستند که وعده بهبود زندگی شما را می‌دهند در صورتی که رژیم آن‌ها را دنبال کنید، محصولات آن‌ها را بخرید یا از رهبر آن اطاعت کنید. چنین گروه‌هایی متداول هستند زیرا، همان طور که مونتل استدلال می‌کند، زبان فرقه‌ای واقعاً گروه را به هم پیوند می‌دهد. به عنوان مثال به واژگان تخصصی مورد استفاده افراد الکلی گمنام فکر کنید. شما می توانید در هر جلسه الکلی‌های گمنام در سراسر جهان شرکت کنید و بلافاصله این زبان را درک کنید.

تجربه نویسنده به عنوان زبان‌شناس به خوبی با تحقیقات او در زمینه روان‌شناسی زبان فرقه‌ای، از جمله مصاحبه با چندین بازمانده فرقه، آمیخته است. مونتل هم‌چنین به این مساله می‌پردازد که چرا کلماتی مانند شست‌وشوی مغزی چه‌گونگی تحت قبیله فرقه‌ای قرار گرفتن افراد را به درستی توصیف نمی‌کند. مونتل می‌نویسد: «زبان... تنها در صورتی واقعیت فرد را تغییر شکل می‌دهد که در مکانی ایدئولوژیک قرار گرفته باشد که از تغییر شکل در آن استقبال می‌شود.» عزیزان ما تئوری توطئه کیوانان (که باور دارند توطئه‌ای از سوی دولت پنهان علیه ترامپ در حال رخ دادن بود)، یا ساق‌پوش‌های شاهینی/ دم‌نوش‌های دارویی گیاهی/ محصولات آرایشی بهداشتی بازاریابی شبکه‌ای را می‌پذیرند نه به این دلیل که آن‌ها ساده‌لوح یا ضعیف هستند بلکه به این دلیل که آن‌ها آرمان‌گرا، سرسخت و دارای ذهن باز نسبت به پیام‌های این گروه‌ها هستند.

تعداد کمی از ما ممکن است مستقیماً با فرقه‌هایی مانند ساینتولوژی (که باور دارند انسان‌ها ارواحی فناناپذیر هستند که اتصال خود با اصل را گم کرده‌اند و توسط رون هابارد نویسنده داستان‌های علمی‌تخیلی ایجاد شد) یا نکسیام (یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای) ارتباط برقرار کنیم، اما این بدان معنا نیست که ما از محدوده نفوذ فرقه‌ها فراتر هستیم. بسیاری از ما در گروه‌های «تناسب اندام فرقه‌ای» شرکت می‌کنیم، برای راهنمایی‌های بهبود خود به تاثیرگذاران اینستاگرام مراجعه می‌کنیم یا محصولات خود را برای بازاریابان شبکه‌ای می‌فروشیم. این کتاب نشان می‌دهد که همه ما بیش‌تر از آن‌چه تصور می‌کنیم برای فرقه‌ای شدن و پیوستن به فرقه‌ها مستعد هستیم.
 
 

شناسنامه کتاب:
Cultish: The Language of Fanaticism, Amanda Montell, Harper Wave, 2021
 
منبع: بوک‌پیج
جولای 2021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها