پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
نسخه پیش از چاپ آخرین کتاب سالی رونی صدها دلار فروخته شد

نمونه‌های چاپی تصحیح‌نشده رمان‌های منتشرنشده، علی‌رغم ممنوعیت توسط ناشران، با مبالغ هنگفتی در ای‌بِی و دی‌پاپ فروخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین- وقتی نسخه‌های پیش از چاپ رمان جدید سالی رونی، «دنیای زیبا، کجایی؟» ماه می منتشر شد، موجی از پست‌ها در فضای مجازی به راه افتاد. مجموعه‌ خوش‌شانسی از ویراستاران، نویسندگان و اینفلوئنسرها نسخه‌های خود از این کتاب را به رخ کشیدند و دیگران از عدم دسترسی به آن گله کردند. خیلی زود فهرستی از نسخه‌های آزمایشی در سایت‌های تجاری نظیر ای‌بِی و دی‌پاپ ظاهر و در ماه ژوئن به قیمت ۲۰۹.۱۶ دلار فروخته شد. حتی ساک دستی برزنتی که مدیران تبلیغاتی رونی با نسخه‌های پیش از چاپ ارسال کرده بودند، حدود ۸۰ دلار به فروش رسید؛ و این بازار رو به رشد برای رمان‌های منتشرنشده تنها محصول جنون رونی نیست. «چهارراه» جاناتان فرنزن که ماه اکتبر منتشر می‌شود، اوایل این ماه به قیمت ۱۲۴ دلار در ای‌بِی فروخته شد.
 
نسخه‌های پیش از چاپ رمان‌های محبوب و کلاسیک مدت‌هاست که مورد توجه مجموعه‌داران است. به عنوان مثال نسخه نادری از «هری پاتر و سنگ جادو» جی‌کی رولینگ یا آثار کلاسیک نویسندگانی نظیر ارنست همینگوی یا جان اشتاین بک می‌توانند تا ۳۰ هزار دلار هم فروخته شوند؛ اما این تقاضای بالا برای نسخه‌های پیش از چاپ که هنوز منتشر نشده‌اند، اخیرا شکل گرفته که بخشی از آن به دلیل ظهور وبلاگ‌نویسان و اینفلوئنسرهای کتاب در شبکه‌های مجازی است.
 
آدام هوارد که برای انتشارات اسکرایب کار می‌کند می‌گوید: «بخشی از هدف این نسخه‌ها این است که مردم احساس کنند متعلق به یک انجمن منحصر به فرد هستند. اما در مورد سالی رونی این اتفاق را در مقیاسی مشاهده کردیم که پیش از این هرگز سابقه نداشت.»
 

اینفلوئنسرهای اینستاگرام با هشتگ‌هایی مثل #galleybrag نسخه‌های پیش از چاپ خود را به رخ دیگران می‌کشند. در میان آنها رمان «دنیای زیبا، کجایی؟» رونی با اختلاف ارزشمندترین محسوب می‌شود. با توجه به ارزش اجتماعی که یک سلفی با نسخه پیش از چاپ رمان می‌تواند داشته باشد، عجیب نیست که مردم حاضرند مبالغ هنگفتی برای دست یافتن به آن بپردازند.
 
دن بَسِت، کتابفروش و بلاگر بریستولی که نسخه‌های پیش از چاپ برایش فرستاده می‌شود می‌گوید: «وقتی کتابی چند ماه پیش از انتشار رسمی در رسانه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود، بلاگرهای دیگر و خوانندگان دیوانه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که برخی به فروش نسخه‌های خود در بازارها روی بیاورند.»
 
با اینکه به وضوح مشخص شده که نسخه‌های پیش از چاپ برای فروش نیستند و ناشران همچنان مالک قانونی آنها هستند؛ اما فروش این نسخه‌ها از نظر قانونی در وضعیت مبهمی قرار دارد. به این معنی که از نظر فنی، یک انتشارات می‌تواند هر زمان که اراده کرد نسخه پیش از چاپ خود را پس بگیرد؛ اما تا کنون چنین چیزی شنیده نشده است. و از آنجایی که مساله پخش نسخه‌های پیش از چاپ اخیرا به چنین موضوع داغی تبدیل شده، ناشران عموما نیازی به کنترل آن احساس نکرده‌اند و مایلند از تعداد ناچیز نسخه‌های فروخته‌شده چشم‌پوشی کنند.
 
اگرچه آمازون این کنترل را انجام می‌دهد، خرده‌فروشان آنلاین تنها اجازه فروش نسخه‌های پیش از چاپ کتاب‌هایی را دارند که از چاپ خارج شده‌اند و کتابفروشانی که از این قانون تبعیت نکرده‌اند، حساب خود در این سایت را از دست داده‌اند. از سوی دیگر، غول تجارت الکترونیکی ای‌بِی، خیلی آسان‌تر می‌گیرد. در واقع، چندین نسخه از رمان رونی توسط یک فروشنده ای‌بِی مستقر در امریکا فروخته شده است؛ جایی که به نظر می‌رسد این کار رواج بیشتری از انگلستان دارد.
 
افزایش تقاضا برای نسخه‌های پیش از چاپ کتاب‌ها ناشران را مجبور کرده است تا نگرش خود درباره این پدیده را تغییر دهند. هوارد می‌گوید: «تمرکز ما باید این باشد که چطور می‌توانیم کتاب‌هایمان را تا حد ممکن در این چشم‌انداز رسانه‌ای جدید نمایان کنیم.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها