سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
تغییر سبک زندگی و گرایش به کتاب‌های صوتی در بین کودکان

گزارش مشترک بنیاد ادبی بریتانیا و انتشارات کتاب‌های صوتی اودیبل آمازون نشان می‌دهد که کودکان بیشتر از گذشته کتاب صوتی گوش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، گزارش مشترک بنیاد ادبی بریتانیا و انتشارات کتاب‌های صوتی اودیبل آمازون نشان می‌دهد که کودکان بیشتر از گذشته کتاب صوتی گوش می‌کنند. پیش از این بنیاد بریتانیایی در گزارش اعلام کرده بود که کودکان این کشور نسبت به نسل‌های گذشته هم‌سن خود کمتر کتاب مطالعه می‌کنند.
 
بنیاد ادبی بریتانیا موسسه‌ای خیریه و غیردولتی است که در سال 1992 توسط سیمون هورنبی تاجر انگلیسی برای کمک به خانواده‌های این کشور در بالابردن سطح سواد کودکان تاسیس شد. این بنیاد در سال‌های گذشته با کمک‌های خیریه جمع‌آوری‌شده با کمک شرکت‌های تجاری سعی در ارتقای سطح سواد و مطالعه خانواده‌ها و کودکان دبستانی کرده است. این بنیاد در گزارش خود می‌گوید آمارهای سال 2019 نشان می‌دهند که تنها 26درصد کودکان و نوجوانان زیر 18سال به طور روزانه کتاب مطالعه کردند.
 
حالا این بنیاد در گزارشی که با همکاری شرکت تولیدکننده کتاب‌های صوتی آمازون تهیه شده است، می‌گوید کودکان به کتاب‌های صوتی علاقمند شده و درصد استفاده از این کتاب‌ها در بین سنین 8 تا 18 سال بیشتر از گذشته شده است. بر اساس آمارهای جدید معلوم شده است که از هر چهار کودک و نوجوان بریتانیایی یک نفر به پادکست و کتاب صوتی در سال گذشته گوش کرده است و این مسئله نشان می‌دهد که کودکان به سمت این کتاب‌ها گرایش دارند.
 
کارشناسان بنیاد ادبی بریتانیا می‌گویند وقتی گزارش‌های چند سال اخیر را کنار یکدیگر قرار دهید، متوجه خواهید شد که کودکان و نوجوانان در مقایسه با مطالعه کتاب‌های چاپی بیشتر به انواع دیگر صوتی و الکترونیک کتاب علاقمند شده‌اند. البته آنهایی که کتاب صوتی گوش می‌کنند، نسبت به آنهایی که اصلاً کتاب صوتی گوش نمی‌کنند، بیشتر کتاب چاپی می‌خوانند.
 
در آمارها نیز مشخص شده است که کودکان و نوجوانانی که کتاب صوتی گوش می‌کنند، نسبت به دیگر همسالان خود بیشتر از مطالعه کتاب لذت می‌برند. بر اساس آمارهای منتشرشده در سال 2019 تنها 53درصد از کودکان و نوجوانان بین 5 تا 16 سال می‌گویند که از مطالعه کتاب لذت می‌برند که این رقم از سال 2013 تا کنون بی‌سابقه بوده است. البته میزان علاقه دختربچه‌ها نسبت به پسرها به مطالعه بیشتر گزارش شده است.
 
جاناتان داگلاس دبیر اجرایی بنیاد ادبی بریتانیا می‌گوید: از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، با تعطیلی مدارس و کتابخانه‌ها ما مطالعات گسترده‌ای درباره کتاب‌های صوتی انجام دادیم و متوجه شدیم که این کتاب‌ها بیشتر در قرنطینه مورد توجه بوده‌اند. بیشتر کودکان و نوجوانان از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند.
 
وی افزود: سال گذشته تحقیقات نشان داد که کتاب صوتی می‌تواند مشوق خوبی برای مطالعه کتاب در بین کودکان باشد و دسترسی بیشتر به این کتاب‌ها از سوی خانواده‌های انگلیسی موجب بالارفتن آمارهای مربوطه شده است. به نظر می‌رسد کودکان با عوض‌شدن سبک زندگی بیشتر به سمت کتاب‌های صوتی می‌روند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها