شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
روبرتو کلاسو، نویسنده و ناشر سرشناس ایتالیایی درگذشت

روبرتو کلاسو، نویسنده و ناشر سرشناس ایتالیایی پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در سن 80‌سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته- روبرتو کلاسو، نویسنده و ناشر سرشناس ایتالیایی و مدیر و موسس نشر ایتالیایی آدلفی ادیزونی پس از یک دوره طولانی بیماری در سن 80 سالگی در میلان ایتالیا از دنیا رفت.

روبرتو کلاسو به عنوان موسس انتشارات آدلفی که بیش از 60 سال مدیریت آن را بر عهده داشت و در سال 2015 نیز مانع از خرید و ادغام این انتشارات با شرکت نشر چندملیتی موندادوری شده بود از جایگاه مهم و قابل توجهی در فرهنگ ایتالیا برخوردار بود و درگذشت او با واکنش‌های بسیاری از سوی نویسندگان ایتالیایی و بین‌المللی همراه شده است.

انتشارات آدلفی با انتشار بیانیه‌ای درباره او نوشت: «او به تنهایی خود یک نهاد ادبی مستقل بود که پژوهش‌ها و کشفیات علمی‌اش در زمینه اسطوره و ادبیات به بیش از 20 زبان ترجمه شد.»

گفتنی است انتشارات تحسین‌شده آدلفی در طی 60 سال فعالیت مستمر و دامنه‌دار خود نقشی مهم و قابل‌توجه در شکل‌دادن به تاثیرگذاری فرهنگ ایتالیا در خارج از مرزهای این کشور داشت.

تیم پارکس، مترجم آثار کلاسو به زبان انگلیسی درباره او نوشت: «تنها هنرمندان معدودی از نبوغ و شانس خلاقیت در سال‌های طولانی زندگی‌شان برخوردار بودند و این دستاورد کلاسو هم به عنوان نویسنده و هم ناشر بود که توانست بر پربارکردن صحنه فرهنگی ایتالیا هم در داخل و هم فراتر از مرزهای کشورش تا این حد تاثیرگذار باشد.»

کارلو رولی، فیزیکدان ایتالیایی که آثارش را نشر آدلفی منتشر می‌کرد نیز درباره او نوشت «رابرتو کلاسو زندگی من را تغییر داد. او شجاع، مستقل و باهوش بود و بی‌اندازه درباره سوال‌هایی که هیچ جوابی نداشت، کنجکاوی به خرج می‌داد. او فضا را برای رشد و گسترش افکار جدید باز کرد.»

کلاسو که فرزند یک استاد دانشگاه ضدفاشیست بود در سال 1941 در فلورانس ایتالیا متولد شد و خیلی زود هوش ادبی شگفت‌انگیز خود را با خواندن رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست در سن 13سالگی آشکار کرد.

کلاسو نیز که خود نویسنده تحسین‌شده‌ای بود، در آثارش بیشتر بر شکل‌گیری ذهن از اسطوره تا رسیدن به مدرنیته توجه داشت. کتاب «خرابه‌های کاش» در سال 1983 میلادی و کتاب پرفروش «کادموس و هارمونی» از جمله آثار او هستند.
 
گفتنی است که درگذشت این نویسنده ایتالیایی همزمان است با انتشار دو اثر منتشرنشده از او که اولی مربوط به خاطرات دوران کودکی کلاسو از دوران جنگ در فلورانس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها