سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
برای تقویت ریاضی کودکان برایشان کتاب بخوانید

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که خواندن کتاب‌های داستانی برای کودکان که زبان ریاضیات در آن‌ها گنجانده شده، مهارت‌های ریاضی را در کودکان افزایش می‌دهد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ان‌بی‌سی-نتیجه یک مطالعه جدید در دانشگاه پردو ایالت متحده امریکا آشکار کرده که پدرو مادرها می‌توانند مهارت‌های ریاضی کودکان خود را پیش از دبستان با خواندن کتاب‌های داستانی که زبان ریاضیات در آن گنجانده شده، تقویت کنند.

 دیوید پرپورا، استادیار دپارتمان توسعه انسانی و مطالعات خانواده با همکاری یک نویسنده و تصویرگر کتاب کودک، مجموعه کتاب‌های تصویری «فیل‌های کوچک» را منتشر کردند و نتایج تحقیق روی این‌ کتاب‌ها در 15 ماه آوریل در ژورنال روانشناسی تربیتی دانشگاه پردو منتشر شد.

 از آن‌جایی که زبان اولیه ریاضیات نظیر کلمات و مفاهیمی چون بیشتر، کم‌تر، بیشترین، یکسان و کم‌ترین برای توسعه و بهبود و تقویت پایه ریاضی مهم و بااهمیت است، پرپورا و همکارانش کتاب‌های مصوری را طراحی کردند و این کلمات را در خط روایی داستان گنجاندند تا از این طریق به والدین کمک کند بهتر بتواند کودکان خود را با مفاهیم ریاضیات در خانه درگیر کنند.

پرپورا می‌گوید «با گنجاندن ریاضیات در کتاب‌های داستانی بهتر می‌توانیم به پدرو مادرها در آموزش ریاضی به کودکانشان در فعالیتی که معمولا در خانه انجام می‌دهند، یاری برسانیم.»

 در این پژوهش هفتادوچهار کودک به همراه پرستاران خود شرکت کردند. نیمی از این کودکان سه کتاب را با زبان ریاضیات در طول چهار هفته مطالعه کردند و نیمی دیگر کتاب‌های مشابهی را خواندند که زبان ریاضیات در آن‌ها گنجانده نشده بود. سرپرستان این تحقیق دریافتند که مداخله ریاضی در کتاب‌ها تاثیر بسیاری روی مهارت‌های ریاضی کودکان و تقویت زبان ریاضیات آن‌ها دارد که تا دو ماه پس از آن تأثیرش باقی می‌ماند.

پرپورا می‌گوید: «ما از نتیجه این پژوهش به واقع هیجان‌زده هستیم؛ اما در مطالعات اولیه به این موضوع پی بردیم که کتاب‌هایی که زبان ریاضیات در آن‌ها باشد و داستان خوبی را هم روایت کند، کم‌تر در اختیار داریم.»

این پژوهش هم‌چنین پیشنهاد می‌دهد که پرسیدن سوال از کودکان یکی از بهترین روش‌ها برای ساخت مهارت‌های زبانی آن‌ها است. کتاب‌های پرپورا شامل سؤال‌هایی در هر صفحه می‌شود که والدین می‌توانند حین خواندن کتاب از کودکان خود بپرسند. این سؤال‌ها علاوه بر این‌که گفت‌و‌گو بین والدین و کودکان را تسهیل می‌کند، استدلال ریاضی شفاهی کودکان را قوت می‌بخشد و موجب افزایش چالش در طول مطالعه می‌شود.

به عنوان مثال در همین کتاب‌ها، فیل‌ها‌ی کوچک تلاش می‌کنند کیکی را بپزند و وقتی لوسی اتفاقی چند تخم‌مرغ را می‌شکند، والدین می‌توانند این پرسش را مطرح کنند که چرا حالا این‌جا تخم‌مرغ کافی وجود ندارد؟ و یا تعداد تخم‌مرغ‌های آن‌‌ها از دستور پخت کیک متفاوت است؛ حالا فیل‌ها چطور می‌توانند به اندازه دستور پخت کیک تخم‌مرغ داشته باشند؟ به عبارتی طرح سؤال‌های چالشی در هر صفحه، مشارک کودک و والدین را حین خواندن کتاب افزایش می‌دهد.
 
سارا اشمیت، از محققان اصلی این پروژه می‌گوید «کتاب‌های تصویری و تعامل بین کودکان و والدین می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌های آتی آکادمیک در مدرسه شود.»

او در ادامه می‌گوید «کودکان به نظر می‌رسد نسبت به مفاهیم اولیه ریاضی کنجکاوی طبیعی دارند. با این‌ حال لازم است در معرض تجربه‌های ریاضی رسمی و غیررسمی و دستورالعمل‌هایی قرار بگیرند تا بتوانند به‌مرور توانایی و شایستگی‌های ریاضی خود را توسعه دهند. کتاب‌ها راهی موثر برای این کار هستند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها