شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
افزایش فروش کتاب در هفته اول بازگشایی کتابفروشی‌های انگلیس

کتابفروشان گزارش می‌دهند که مشتریان از بازگشایی کتابفروشی‌ها بسیار خوشحال‌اند و در هفته اول پس از قرنطینه با افزایش ۳.۷ میلیون نسخه‌ای فروش روبه‌رو بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - فروشندگان کتاب گزارش داده‌اند که مشتریان‌شان مثل بچه‌ها در مغازه شیرینی‌فروشی رفتار می‌کنند و فروش کتاب در هفته اول بازگشایی درهایشان پس از قرنطینه یک‌سوم افزایش یافته است.
 
کتابفروشی‌های سرتاسر انگلیس و ولز ۱۲ آوریل برای اولین بار از ماه دسامبر تا کنون همراه با سایر خرده‌فروشان غیرضروری باز شده‌اند. «نیلسن بوک‌اسکن» ناظر فروش کتاب از رشد ۳۳ درصدی بازار نشر و ۳۲.۵ درصدی ارزش هفته به هفته گزارش داده است. گفته می‌شود در طول هفت روز در مجموع ۳.۷ میلیون نسخه کتاب فروخته شد.
 
کیت اسکیپر، مدیر اجرایی کتابفروشی‌های واتراستونز گفت: «بازکردن دوباره درهای کتابفروشی حقیقتا خوشحال‌کننده بود. این شرکت ۲۴۳ فروشگاه خود را در انگلیس و ولز دوباره باز کرده و قرار است از هفته آینده شعبه‌های اسکاتلند و ایرلند شمالی نیز بازگشایی شوند. او گفت: «برگشتن به میان قفسه‌ها، لمس کتاب‌ها و صحبت‌کردن درباره کتاب بهترین اتفاق است. پیشنهاد کتاب چیزی است که تصور می‌کنم همه به آن نیازمند باشند. اگر ندانید دنبال چه کتابی هستید، فکر نمی‌کنم بتوانید حضور در یک کتابفروشی را طور دیگری مشابه‌سازی کنید.»
 
«همنت» رمان برنده جایزه ادبیات داستانی زنان اثر مگی اُفارل درباره مرگ پسر کوچک شکسپیر، «مهمان شام» داستان پلیسی بی‌پی‌ والتر، «کتابخانه نیمه‌شب» مت هیگ، «کلارا و خورشید» آخرین اثر کازوئو ایشی‌گورو و کتاب خاطرات ریچارد کولز با عنوان «جنون اندوه»، هفته گذشته پرفروش‌ترین کتاب‌های این کتابفروشی‌ زنجیره‌ای بوده‌اند.
 
اسکیپر گفت: «ما هفته پیش تیم‌های پیشرفته‌ای برای پشتیبانی داشتیم. فکر کردیم مهم است که مشتریان این احساس را نداشته باشند که به دوزخ کریسمس قدم می‌گذارند. خیلی از مردم از بازگشت به کتابفروشی‌ها بسیار هیجان زده‌اند.»
 
کتابفروشی وستبورن در بورنموث
پل انجل، مالک کتابفروشی وستبورن در بورنموث موافق این موضوع است: «آدم‌هایی در این یک هفته به کتابفروشی آمدند که سعی می‌کردند کتاب‌ها را از پشت ماسک‌شان بو بکشند. افراد میانسال بسیار محترمی که مثل کودکی در یک مغازه شیرینی‌فروشی رفتار می‌کردند. هفته اول فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشتیم. دیدار دوباره چهره‌های آشنا بسیار خوب بود. نگران بعضی از مشتریان مسن‌تر بودیم که شاید در قرنطینه تنها بودند و بازدید منظم از کتابفروشی بخش مهمی از برنامه هفتگی‌شان بود.»
 
در هولمفرث یورک‌شر غربی، جیمز اشمور، کتابفروش فروشگاه «رید» گزارش داد که تقریبا هرکسی که از در مغازه‌اش وارد شد، نفس راحتی کشید. او گفت: «آنها با کتاب‌هایی از اینجا بیرون رفتند که برنامه‌ای برای خریدشان نداشتند. چون این فرصت را پیدا کردند که در میان کتاب‌ها جست‌وجو کنند، صحبت کنند و پیشنهادهای ما را بشنوند. فروش عالی بود. چند روز اول شبیه روزهای کریسمس بود. مشتریان قدیمی و جدید با صبر و حوصله صف کشیدند. بازگشت به کار واقعا شگفت‌انگیز است.»
 
در فروشگاه «نه فقط کتاب» در تتفورد -که اکتبر گذشته افتتاح شد- جین جیمز مالک گفت تماشای هیجان بچه‌ها لذت‌بخش‌ترین  قسمت بازگشایی بود. او گفت: «صبح شنبه پدری با دو پسر کوچکش به فروشگاه آمد. پدر گفت «نمی‌دانم با بچه‌هایم چه کردید؛ اما این‌ها از ساعت ۶ صبح بیدار و منتظرند که به کتابفروشی‌تان بیایند.» شنیدن این نوع بازخوردها بسیار ارزشمند است.»
 
فروش کتاب در سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح خود طی هشت سال اخیر رسید و علی‌رغم باز و بسته‌شدن فروشگاه‌های فیزیکی سرتاسر انگلیسی در طول قرنطینه، ۲۰۲ میلیون نسخه کتاب به فروش رفت. انتشاراتی‌های بزرگ از سودهای سالم گزارش دادند و بسیاری از کتابفروشان مستقل شاهد حمایت گسترده جوامع محلی خود بودند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها