سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
بهترین رمان‌های سال 2020 به انتخاب گاردین

هر ساله و با زدیک شدن به سال جدید میلادی مجلات و کتابفروشی‌ها آثاری را به عنوان برترین‌های سال معرفی می‌کنند. در این مطلب نگاهی به آثار برتر سال 2020 از نگاه «گاردین» خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، با آغاز سال 2020 و اوج گرفتن بیماری کرونا فروش آثاری چون «طاعون» نوشته آلبر کامو و «خاطرات سال طاعون» نوشته دنیل دوفو افزایش یافت.
 
البته آثاری در سال 2020 هم با موضوعاتی مشابه وجود دارد که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت. «همنت»، که برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا شد، عشق و زندگی را در سایه مرگ در چهار قرن پیش نشان می‌دهد. داستانی درباره زندگی پسر ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس انگلیسی است که بر اثر ابتلا به طاعون از دنیا می‌رود. البته به جای نویسنده انگلیسی بر روی زندگی آن هاثاوی، همسرش تمرکز می‌کند.
 
«کشیدن ستارگان» نوشته اِما دان هیو دیگر کتاب انتخابی گاردین است که در سال 1918 و در دوره پاندمیک آنفلوآنزا رخ می‌دهد و نشان می‌دهد که واکنش انسان‌ها نسبت به این موضوع چندان تغییر نکرده است.
 
دن دلیلو داستان «سکوت» را پیش از شیوع کرونا نوشت اما داستان در حالی رخ می‌دهد که شخصیت اصلی در اتاقی زندانی شده و دوربین‌ها همه اتفاقات را ثبت می‌کنند.
 
فجایع کشف‌نشده موضوع اصلی نیمی دیگر از رمان‌هایی است که در سال 2020 منتشر شده است. «هوا» نوشته جنی اوفیل حکایت‌ها و قصه‌هایی را که منجر به ایجاد آمریکای ترامپ شد روایت می‌کند.
 
«تابستان» نوشته آلی اسمیت، که هر ساله به عنوان یکی از نامزدهای نوبل ادبیات مطرح می‌شود، در فهرست آثار برتر گاردین قرار دارد. در آغاز کتاب از دیدگاه یکی از معترضین به اتفاقات دنیا به نام ساشا گرینلا، پسری 16 ساله وارد داستان می‌شویم. دخترک با مادرش گریس و برادرش رابرت زندگی می‌کند. در همسایگی‌شان پدر ساشا به همراه دوست‌دخترش، اَشلی زندگی می‌کند. اَشلی در حال نوشتن کتابی درباره قدرت کلمات است و دست از سخن گفتن برداشته است. ماه فوریه است و آتش همه استرالیا را فرا گرفته و کوید 19 در حال پخش شدن در سراسر دنیا است.
 
نام «چراغ و آینه» نوشته هیلاری منتل در فهرست برتر بیشتر مجلات و کتابفروشی‌ها قرار داشت. سومین کتاب از سه‌گانه «تالار گرگ» بر خلاف دو کتاب اول برنده جایزه بوکر نشد اما در فهرست پرفروش‌های متعددی قرار داشت. اولین کتاب از این مجموعه درباره آمدن توماس کرامول به قدرت و اعدام توماس مور است و در سال 2009 منتشر شد و جایزه بوکر را هم برای نویسنده به ارمغان آورد. در سال 2012 دومین کتاب از این مجموعه تحت عنوان «اجساد را بیاورید» منتشر شد و دوباره جایزه بوکر را به دست آورد. داستانی که چگونگی سقوط آن بولین، همسر دوم هنری هشتم را به تصویر می‌کشد. «آینه و چراغ» پس از اعدام آن بولین رخ می‌دهد که دشمنان توماس کرامول دور هم جمع می‌شوند. انتظار می‌رفت منتل با این کتاب برای سومین بار برنده بوکر شود اما حتی در فهرست نهایی نامزدهای بوکر هم قرار نگرفت.

مریلین رابینسون سه‌گانه گیلیاد خود را با نوشتن «جک» به چهارگانه تبدیل کرد. داستانی عاشقانه در دوره جدایی نژادی در میانه دوره نژادپرستی آمریکا که نشان می‌دهد عشق و اعتقاد تا چه اندازه جایگاه انسان را اعتلا می‌بخشد.
 
بریت بنت هم با داستان «نیمه ناپدیدشده» به موضوع تفاوت نژادی می‌پردازد. زندگی دوقلوهای رنگین‌پوستی که در شانزده سالگی تصمیم می‌گیرند جامعه کوچک مردم سیاه‌پوست را ترک کنند و زندگی جدیدی برای خود بسازند. کمی بعد که با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شوند یکی از دوقلوها به خانه می‌گردد و دیگری هویت جدیدی برای خود به عنوان یک رنگین‌پوست می‌سازد. با در نظر گرفتن موضوع هویت، که در حال حاضر مهم‌ترین مهم‌ترین موضوع در حوزه ادبیات است، مجله تایم البته جایگاه ویژه‌ای برای این رمان قائل شد و  «نیمه ناپدیدشده» را کتاب سال 2020 دانست.
 
«شاگی بِین» نوشته داگلاس استوارت جایزه معتبر بوکر را برای نویسنده به ارمغان آورد و در فهرست برتر 2020 در چندین مجله به جز گاردین هم قرار گرفت. استوارت در اولین رمانش قصه خانواده‌ای از گلاسکو را در دهه 1980 میلادی را روایت می‌کند. نویسنده داستان پسرکی به نام شاگی و مادرش را در طول چند سال نشان می‌دهد و تلاش می‌کند مفهوم هویت، اعتیاد، و رهایی را بار دیگر توصیف کند.
 
آثار زیاد دیگری در فهرست داستان‌های برتر سال 2020 قرار گرفته که در میان آن‌ها می‌توان به «چه سن جالبی» نوشته کایلی رید، «زندگی دروغ بزرگسالان» نوشته النا فرانته، «شهروندان خوب نیازی به ترس ندارند» نوشته مارا رِوا، «پادشاه سایه» نوشته مازا منگیستف و ..... اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها