پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
ام جان هریسون برنده جایزه ادبی گلد‌اسمیت شد

«سرزمین غرق‌شده دوباره برمی‌خیزد» قالب‌ها را شکست و برنده جایزه ۱۰ هزار پوندی گلداسمیت برای داستان شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - رمان «تخیلی واقع‌گرایانه» ام جان هریسون، «سرزمین غرق شده دوباره برمی‌خیزد»، نویسنده این داستان جسورانه را برنده جایزه گلداسمیت کرد. جایزه‌ای که به داستانی تعلق می‌گیرد که قالب‌ها را در هم بشکند.
 
هریسون با غلبه بر نویسندگانی نظیر دی‌بی‌سی پیِر، شالو گو و مونیک رافی، برنده جایزه ۱۰ هزار پوندی گلداسمیت ۲۰۲۰ شد. «سرزمین غرق‌شده دوباره برمی‌خیزد» داستان شاو را دنبال می‌کند؛ مردی در دهه ۵۰ زندگی‌ که احساسش نسبت به واقعیت پس از یک فروپاشی روانی دچار تغییر می‌شود. شایعاتی وجود دارد مبنی بر این‌که یک گونه جدید سبز نیمه‌انسانی در حال مهاجرت به انگلیس است. ویکتوریا، دوست شاو به شهری در نزدیکی رود سِوِرن نقل مکان می‌کند که ساکنان آن در آبگیرها غرق می‌شوند و نسخه‌هایی از «بچه‌های آب» (نوشته چارلز کینگزلی) در آن ظاهر می‌شود.
 
فرانسیس ویلسون، رئیس هیات داوران گفت: «این یک شاهکار ادبی است که صدها سال پس از این خوانده خواهد شد، اگر این سیاره تا آن زمان باقی بماند.»
 
ویل ایوز، نویسنده و داور گلداسمیت آن را «یک اثر تخیلی واقع‌گرایانه درخشان درباره عشق در میانسالی و انحلال توافقات بعد از جنگ» توصیف کرد. ایوز گفت: «ام جان هریسون با مجموعه‌ای از حرکات شوالیه‌ای تکان‌دهنده در چشم‌اندازهای داخلی و خارجی ما، تمام زمینه‌ها درباره این‌که فکر می‌کنیم می‌دانیم که هستیم و از کجا آمده‌ایم را به آرامی باطل می‌کند.»
 
خود هریسون این رمان را نه یک داستان تخیلی، عامیانه ترسناک یا روان‌شناسانه، بلکه حاوی عناصری از هر سه این‌ها توصیف کرد: «یک داستان از عاشقانی که آن‌چنان درگیر خود هستند که نه تنها قادر به ایجاد رابطه نیستند، بلکه حتا نمی‌توانند متوجه کنترل سیاسی مرموز پیرامون خود شوند. این رمانی درباره تئوری توطئه است که در آن حتا نمی‌توان گفت کدام تئوری است و کدام واقعیت. داستان در بریتانیا اتفاق می‌افتد و به بریتانیای حال حاضر اشاره دارد.»
 
هریسون که به خاطر داستان علمی تخیلی و خیالی خود بسیار تحسین شده، توسط رابرت مکفرلین به عنوان «نویسنده‌ای که مساله‌ ژانر برایش بی‌اهمیت است» توصیف شده است. اولیویا لِینگ که برای «سرزمین غرق‌شده دوباره برمی‌خیزد» در گاردین نقد نوشته هریسون را «پیوند تکاملی گم‌شده میان ویلیام باروز و ویرجینیا وولف می‌داند که شکوفه‌های تازه‌ای از زبان را گرد هم می‌آورد، نسخه‌های تبلیغاتی و زبان اینترنتی را جمع کرده و آنها را در قالب‌های ترکیبی مرتب می‌کند.»
 
جایزه گلداسمیت در سال ۲۰۱۳ با مشارکت نیواستیتسمن راه‌اندازی شد. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به ایمر مک‌براید، الی اسمیت، کوین بری، مایک مک‌کورمک و لوسی المن اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها