شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
گوادالاخارا پایتخت جهانی کتاب در سال 2022 شد

شهر گوادالاخارا در مکزیک به عنوان بیست‌و‌دومین پایتخت جهانی کتاب در سال 2022 انتخاب و معرفی شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لیورابدو- اودره ازوله، مدیر کل سازمان جهانی یونسکو شهر گوادالاخارا، در غرب مکزیک را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2022 معرفی کرد.

 شهر گوادالاخارا 22‌امین شهری است که توسط کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب متشکل از نمایندگان اتحادیه بین‌المللی ناشران (UIE) فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های کتابخانه‌ها و موسسات(IFLA) و اتحادیه بین‌المللی نویسندگان (IFA) به این عنوان برگزیده شده است.

 مدیر کل یونسکو خاطر نشان کرد که این انتخاب بر اساس پروژه‌های جامع و استراتژیک شهر گوادالاخارا حول محور کتاب در راستای تشویق به پیشرفت اجتماعی، مبارزه با خشونت و فرهنگ‌سازی برای صلح بوده است.

برنامه‌های شهر گوادلاخارار در سال 2022 حول این سه محور جریان دارد: 1: بازیابی فضاهای عمومی از طریق برپایی کارگاه‌های کتابخوانی در پارک‌ها و اماکن دیگر 2: تقویت هویت مناطق شهری از طریق ارتباطات بین نسلی، قصه‌گویی و شعر خیابانی 3: ایجاد پیوند و انسجام اجتماعی خصوصا از طریق کارگاه‌های کتاب‌خوانی و نوشتن برای کودکان.

 سازمان یونسکو هم‌چنین خاطر نشان کرد که این شهر برای سیاست‌های پیشگیرانه از خشونت از تمامی منابع فرهنگی خود مانند کتابخانه‌ها، سالن‌های مطالعه، خانه‌های نشر مستقل و نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب بهره می‌برد و این منابع در راستای برخورداری شهروندان از حقوق بشر، برابری جنسیتی و  فرهنگ صلح به کار خواهد رفت. به این ترتیب شهر انتخابی، کتاب را به عنوان عنصر کلیدی تغییر اجتماعی در نظر خواهد گرفت.

از جمله فعالیت‌های پیشنهادی شهر گوادالاخارا، رویدادهای ادبی با همکاری نویسندگان امریکای لاتین، یک پروژه هنری در مورد برج بابل و رویدادهای ترکیبی مرتبط با تئاتر و موسیقی و ادبیات و نیز استفاده از رادیوی محلی برای شعرخوانی است.

گفتنی است که سی‌و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب گوادالاخار مکزیک که بعد از فرانکفورت دومین نمایشگاه بزرگ در جهان است از تاریخ 28 نوامبر به سبب پیشگیری از شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ هرساله از سوی سازمان یونسکو به شهری تعلق می‌گیرد که در جهت تقویت جایگاه کتاب و مطالعه تلاش چشم‌گیری کرده ‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزه مالی برای شهر برگزیده ندارد و تنها تاییدی بر بهترین برنامه اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است..

در سال 2021 تفلیس، پایتخت گرجستان به عنوان پایتخت جهانی کتاب لقب گرفته است و در سال 2020 نیز کوالالامپور به این عنوان برگزیده شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها