چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
نامه ناشران به دولت فرانسه/کتابفروشی برای حیات انسان ضروری است

چند روز پیش کتابفروشان و اتحادیه ناشران فرانسه از دولت این کشور خواستند که این صنف را در رده اصناف ضروری و واجب برای شهروندان به حساب بیاورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، چند روز پیش کتابفروشان و اتحادیه ناشران فرانسه از دولت این کشور خواستند که این صنف را در رده اصناف ضروری و واجب برای شهروندان به حساب بیاورد تا بتوانند در دوران قرنطینه و موج جدید شیوع ویروس کرونا در ماه‌های سرد سال به فعالیت خود ادامه دهند. بسیاری از کتابفروشی‌ها اعتقاد دارند شغل‌شان مثل مغازه‌های خواربار و دیگر فروشگاه‌های مواد غذایی برای معیشت مردم ضروری است.
 
اما با اعلام خبر اجرای قرنطینه، انجمن ناشران فرانسه (SNE)، انجمن کتاب‌فروشان فرانسه (SLF) و انجمن نویسندگان فرانسه (CPE) در قالب یک بیانیه مشترک از دولت خواستند فعالیت کتاب‌فروشی‌ها در دوران قرنطینه همچون داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها ادامه داشته باشد.
 
در این بیانیه خطاب به مقامات دولتی این کشور خاطر نشان شد که کتاب یکی از اقلام ضروری حیات انسان محسوب می‌شود و باید آن را در رده کالاهای ضروری و معیشتی به حساب آورد. آنها در نامه‌شان قید کردند که مردم فرانسه در دنیا به کتاب‌دوستی شهرت پیدا کردند و پیش از کرونا یکی از کالاهای روزمره آنها در سبد خرید روزانه یا هفتگی قرار داشت.
 
بسیاری از کارشناسان و منتقدین ادبی به این پیام انتقاد می‌کنند و می‌گویند کتابفروشان می‌توانند فعالیت خود را با سفارش‌های آنلاین در دوران قرنطینه جدید ادامه دهند. در تابستان بسیاری از کتابفروشان آمریکایی چنین وضعیتی را تجربه کردند و با استفاده از فروش آنلاین توانستند به حیات خود ادامه دهند که البته در این میان مشکلاتی نیز وجود داشت.
 
حالا در فرانسه کتابفروشی در میان 42 شغل ضروری برای ادامه حیات و زندگی روزمره مردم در نظر گرفته نشده است و دولت اعتقاد دارد کتابفروشان می‌توانند با سفارش‌های آنلاین مشتری‌های خود را از دست ندهند ولی در فرانسه وضعیت کمی متفاوت است. کتابفروشان فرانسوی از نبود زیرساخت‌های کتابفروشی آنلاین در این کشور و همچنین وجود و فعالیت‌ غول‌های کتابفروشی آنلاین خارجی مثل آمازون شکایت دارند.
 
کتابفروشی شکسپیر و شرکا در شهر پاریس هفته گذشته از احتمال ورشسکستگی صحبت می‌کرد و از شهروندان فرانسوی خواسته بود به کمک این کتابفروشی بیایند. مالکان این کتابفروشی مشهور پاریسی به خوانندگان کتاب اعلام کرد که در روزگار سختی به سر می‌برد چرا که همه‌گیری کرونا مشتریان را از فروشگاه دور نگه می‌دارد.
 
سیلویا ویتمن، دختر مالک کتابفروشی از کاهش 80درصدی فروش در ایام قرنطینه می‌گوید و حتی با وجود کمک‌های مالی دولت از مشکلات عدیده این کتابفروشی صحبت می‌کند. اولین محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا در فرانسه در نظر گرفته شد، فروشگاه را به مدت ۲ ماه تعطیل کرد و در آن دوره این کتابفروشی فروش آنلاین هم نداشت. ویتمن و شرکایش در حال آماده شدن برای تعطیلی دوم هستند.
 
ویتمن می‌گوید: در حال حاضر کافه و کتابفروشی ما باز است، اما ناچار می‌شویم هر دو را تعطیل کنیم، چرا که کتابفروشی‌ها در این محدودیت‌ها غیرضروری محسوب می‌شوند. اما تفاوت این است که ما این بار مصمم هستیم که وبسایت را فعال نگه داریم. من فکر می‌کنم که کمک مشتریان به ما برای عبور از این بحران کمک می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها