دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
بِرد برای اثر جسورانه‌اش جایزه شعر فوروارد را برد

کرولاین بِرد، که کتابش از سال اول یک رابطه عاشقانه الهام گرفته جایزه ۱۰ هزار پوندی برای بهترین مجموعه را از آن خود کرد و در کنار او ویل هریس و ملیکا بوکر جوایز دیگر را دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - شاعران انگلیسی تمام جایزه‌های فوروارد امسال برای شعر را درو کردند. «سال هوا» اثر جسورانه کرولاین بِرد به عنوان برنده بهترین مجموعه شناخته شد، «رندنگ» ویل هریس جایزه بهترین مجموعه اول را کسب کرد و ملیکا بوکر برای بهترین تک‌شعر برنده اعلام شد.
 
«سال هوا» ششمین مجموعه بِرد که به خاطر ۱۲ ماه اول رابطه‌اش این نام را دارد، بعدازظهر یکشنبه در مراسمی آنلاین به عنوان برنده جایزه ۱۰ هزار پوندی فوروارد اعلام شد. بِرد، نمایش‌نامه‌نویس و شاعر که از ۱۵ سالگی آثارش منتشر شده در این رقابت بر ناتالی دیاز، شاعر تحسین‌شده بومی امریکای لاتین و پاسکال پتی برنده جایزه غلبه کرد.
 
بِرد درباره پیروزی خود گفت: «هنوز خوب هضم نکردم، خیلی عجیب است. مسلما احساس فوق‌العاده‌ای دارد. اما در عین حال اضطراب‌آور هم هست، چون وقتی شعر می‌نویسم تصور می‌کنم کسی هرگز آن را نمی‌خواند. الان که آنها را می‌خوانم به نظرم کاملا ناراحت‌کننده می‌آید، حتا با اینکه بعضی از شعرها خنده‌دار و پرشورند. هیچ‌کس دوست ندارد ویدیویی از خودش تماشا کند که در آن ناراحت است و این شبیه به همین است. اما گمان می‌کنم که این از بعضی جهات نشانه خوبی است، که دیگر هرگز نمی‌خواهم آن را بخوانم.»
 
الکساندرا هریس، رئیس هیئت داوران، منتقد و مورخ فرهنگی اشعار بِرد را چنین توصیف کرد: «تاب‌های ریسمانی ساخته شده از کلمات که ما را به سوی ناشناخته‌ها تاب می‌دهند.»
 
او اضافه کرد: «بسیاری از نوشته‌های معاصر همدلی را به شیوه‌ای درخورتر مطالبه می‌کنند. او این کار را نمی‌کند. «سال هوا» نقطه عکس احساساتی بودن و سرشار از شوخ‌طبعی است.»
 

بِرد که این مجموعه را در زمان بلاتکلیفی کامل در زندگی‌اش نوشته، این چالش را برای خود در نظر گرفته بود که شعرها را با خط آغازینی شروع کند که در آن تغییری ایجاد نکند و این به اشعاری طنزآمیز و اغلب مالیخولیایی ختم شد. بِرد گفت: «در آن زمان از زندگی‌ام احساس می‌کردم شخصیتی کارتونی‌ام که در هوا می‌دود و نمی‌افتد، چون به پایین نگاه نمی‌کند. از نظر احساسی، ذهنی و عاشقانه در هیچ‌کدام از زمینه‌های زندگی‌ام نمی‌دانستم دارم چه می‌کنم یا کجا می‌روم. و شعرها، همان‌طور که بیرون می‌آمدند، به نظر می‌رسید که می‌خواستند من سالم به زمین بنشینم.»
 
ویل هریس، یکی از تحسین‌شده‌ترین شاعران تازه‌کار سال‌های اخیر برای اولین مجموعه شعر خود به نام «رندنگ» جایزه ۵ هزار پوندی فلیکس دنیس را برد. اثری که در آن میراث چینی، اندونزیایی و انگلیسی‌اش، روابط خانوادگی، زبان و مرزها را توصیف می‌کند. «رندنگ» از سوی داوران به دلیل «شعور عمیق و ظرافت انعطاف‌پذیر» مورد تمجید قرار گرفت.
 
ملیکا بوکر، نامزد پیشین و از بنیان‌گذاران مجموعه اثرگذار «آشپزخانه شعر ملیکا» جایزه هزار پوندی بهترین تک‌شعر را به خاطر شعر «معجزه‌های کوچک» از آن خود کرد. شعری که در آن تجربه مراقبت از مادرش پس از سکته مغزی را مستندسازی کرده است. بوکر پیش از این از نوشتن درباره بیماری مادرش خودداری می‌کرد اما تحقیقات پزشکی او را واداشت که «هنگام ملاقات با مادرم حضور بیشتری داشته باشم، زمانی را که با هم سپری می‌کردیم با دقت بیشتری تنظیم می‌کردم که به رفتار متقابل معنادارتر و گران‌بهاتری انجامید و در این شعر شاهد واقعیت آشوب عاطفی خانواده‌ام هستیم.» داوران «معجزه‌های کوچک» را به خاطر «صمیمیت، درماندگی و شوخ‌طبعی»اش تحسین کردند.
 
این سه شاعر از میان ۲۰۵ مجموعه و ۲۰۸ تک‌شعر ارسالی انتخاب شدند. الکساندرا هریس گفت: «چیزی که در آخر به دنبالش بودیم مجموعه‌هایی بود که با تغییر جهان بتوانند به رشد خود ادامه دهند. بهترین شعرهایی که ‌خواندیم راهی برای ارتباط ناشناخته‌ها با معمولی‌ترین راه‌ها پیدا کردند.»
 
از برندگان پیشین جایزه شعر فوروارد می‌توان به کرول ان دافی، سیمون آرمیتاژ و تد هیوز، ملک‌الشعراهای بریتانیا اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها