پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
همه چیز درباره لوییز گلیک، برنده نوبل ادبیات 2020

امروز آکادمی نوبل ادبیات لوییز گلیک، شاعر و مقاله‌نویس آمریکایی را به عنوان برنده نوبل ادبیات سال 2020 اعلام کرد. در این مطلب کمی بیشتر با برنده نوبل ادبیات امسال آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از یورو نیوز، بر خلاف پیش‌بینی‌های امسال شاعری آمریکایی به نام لوییز گلیک به عنوان برنده نوبل ادبیات 2020 انتخاب شد. البته نظر صاحب‌نظران و مردم مبنی بر اینکه برنده امسال بی‌شک خانم نویسنده‌ای غیراروپایی خواهد بود درست از آب درآمد اما آن خانم نویسنده آن کارسون کانادایی نیست.
 
گلیک در سال 1943 میلادی در ایالات متحده به دنیا آمد و پدرش از مهاجران یهودی مجارستان بود.
 
در اعلامیه نوبل هم از گلیک به عنوان کسی که «صدای شاعرانه بدون اشتباهش با زیبایی بی‌پیرایه‌ای وجود انسان را جهانی می‌کند» یاد شد.
 
آثار گلیک اغلب از اساطیر و تاریخ الهام می‌گیرد و تجربه شخصی و زندگی مدرن را با آن ترکیب می‌کند. به او لقب شاعری داده‌اند که زندگی شخصی خود را در اشعارش توصیف می‌کند.
 
یکی از اعضای کمیته نوبل در توضیح تصمیم خود برای انتخاب گلیک به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2020 گفت: «صدای گلیک رک و صادقانه است و نشان می‌دهد که این شاعر دوست دارد درک شود. شوخ‌طبعی و بذله‌گویی جذابی هم دارد.»
 
گلیک 77 ساله استاد دانشگاه یِیل است و اولین کتابش تحت عنوان «اولین فرزند» در سال 1968 منتشر شد و پس از آن خیلی زود جایگاهی در میان ادبیات معاصر آمریکا پیدا کرد. گلیک تاکنون دوازده مجموعه شعر و یک کتاب مقاله درباره شعر تحت عنوان «مدارک و تئوری‌ها» منتشر کرده است. آخرین مجموعه شعرش با عنوان «شب وفادار و خبره» در سال 2014 منتشر شد.
 
در سال 1993 برای کتاب «زنبق وحشی» برنده جایزه پولیتزر شد، در سال 2003 به عنوان ملک‌الشعرای ایالات متحده انتخاب شد، و در سال 2016 به کاخ سفید رفت و مدال ملی انسان‌دوستی را از باراک اوباما دریافت کرد.
 
اشعارش اغلب درباره کودکی، زندگی خانوادگی، و ارتباط نزدیک با والدین و خواهران و برادران است.
 
نام گلیک به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی نوبل ادبیات امسال مطرح نبود. آن کارسون، شاعر کانادایی به عنوان اولین گزینه آکادمی نوبل قرار گرفته بود و پس از کارسون مارگات آتوود، ماریاس کنده، جامائکا کینکید، و لیودمیلا اولیتسکایا قرار داشتند.
 
جایزه نوبل ادبیات توسط چند کشور از جمله آلبانی، بوسنی، و ترکیه تحریم شده بود زیرا انتخاب پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی به عنوان برنده نوبل ادبیات برایشان قابل‌قبول نبود.
 
بنا بر وصیت‌نامه آلفرد نوبل جایزه نوبل به «فردی اهدا می‌شود که اثر برجسته‌ای را در مسیر ایده‌ال در حوزه ادبیات خلق کرده باشد.» تاکنون صد و هفده برنده در بخش ادبیات اعلام شده است که سهم زنان شانزده جایزه بوده است. سال گذشته اولگا توگارچوک، نویسنده خانم لهستانی به عنوان برنده سال 2018 انتخاب شد و گلیک شانزدهمین زنی است که برنده جایزه نوبل ادبیات می‌شود. جایزه نقدی امسال ده میلیون کرون سوئدی خواهد بود که معادل 866.700 دلار است.
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها