پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
تغییر تاریخ اعلام برنده بوکر به‌ خاطر انتشار کتاب خاطرات اوباما

طی هفته شلوغ نوامبر، قرار است کتاب جدید باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، منتشر شود و برنده جوایز تراز اولی نظیر بوکر و جایزه کتاب ملی نیز اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز - فصل جوایز ادبی هر پاییز با نوبل ادبیات، بوکر و جایزه کتاب ملی که پشت سر هم می‌آیند به سرعت آغاز می‌شود. اما امسال به نظر می‌رسد یک رویداد مهم ادبی دیگر نیز قرار است فصل پاییز را از پیش هم شلوغ‌تر کند: انتشار خاطرات باراک اوباما، «سرزمین موعود».
 
روز سه‌شنبه جایزه بوکر اعلام کرد در حال جابه‌جایی مراسم اعطای جایزه خود از ۱۷ به ۱۹ نوامبر است تا با انتشار کتاب خاطرات آقای اوباما تداخل نداشته باشد.
 
گبی وود، مدیر ادبی بنیاد جایزه بوکر در بیانیه‌ای گفت: «متاسفانه دو رویداد جالب ادبی سال –اعلام برنده بوکر ۲۰۲۰ و انتشار خاطرات باراک اوباما- قرار بود در یک روز اتفاق بیفتد، بنابراین تصمیم گرفتیم به خوانندگان چند روزی فضا برای نفس کشیدن بدهیم.»
 
اینکه بوکر، یکی از معتبرترین جوایز ادبی جهان، بخواهد اعلام برنده خود را به خاطر انتشار یک کتاب به تاخیر بیندازد اتفاق غیرمعمولی است. تغییر تاریخ اعلام برنده نشان‌دهنده جذابیت کتاب آقای اوباماست که قرار است در نوبت اول سه میلیون نسخه از آن چاپ شود و تضمین‌کننده پرفروش‌شدن آن است.
 
تصمیم بوکر برای باز کردن راه برای آقای اوباما همچنین می‌تواند باعث بالا گرفتن انتقادات شود که این جایزه که در سال ۱۹۶۹ برای بزرگداشت نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع و ایرلند تاسیس شده بود، حالا تا این اندازه امریکایی شده و بیش از پیش به بازار کتاب ایالات متحده امریکا متمرکز شده است. در سال‌های اخیر و پس از تغییر قانون این جایزه در سال ۲۰۱۴ که هر رمانی که به زبان انگلیسی نوشته و در انگلیس منتشر شده باشد واجد شرایط خواهد بود، نویسندگان امریکایی بر نامزدهای بوکر غلبه پیدا کردند.
 
از زمان این تغییر پاول بیتی و جرج ساندرز، رمان‌نویسان امریکایی برنده جایزه بوکر شدند؛ امسال از میان شش کتاب فینالیست، سه‌تای آنها توسط نویسندگان امریکایی نوشته شده و نویسنده چهارم ملیت اسکاتلندی-امریکایی دارد. دو سال پیش گروهی از نویسندگان برجسته این‌طور استدلال کردند که این بنیاد باید نویسندگان امریکایی را از صلاحیت منع کند اما بنیاد بوکر آن را نپذیرفت.
 
بوکر که سال‌های گذشته در ماه اکتبر برنده خود را اعلام می‌کرد حالا دقیقا بعد از جایزه کتاب ملی که ۱۸ نوامبر در مراسمی آنلاین برگزار می‌شود، جایزه را اعطا خواهد کرد، که پوششی بالقوه‌ متراکم ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث تضعیف اثرگذاری جوایز شود.
 
لیزا لوکاس، مدیر اجرایی بنیاد کتاب ملی که جوایز کتاب ملی را اداره می‌کند در مصاحبه‌ای گفت: «با نزدیک شدن بیش از اندازه آنها به ما، البته که نگرانیم، نگران نویسندگان خود هستیم. داشتن جایزه‌ای مثل بوکر دشوار است، جایزه‌ای که در سال‌های گذشته و پیش از اعمال تغییرات نیازی به مشارکت امریکایی‌ها نداشت، اما حالا کتاب‌های امریکایی فهرست نامزدهای بوکر را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. آنها حالا مجبورند دوشادوش جوایز ما فعالیت کنند.»
 
به‌طور معمول جایزه بوکر و جوایز کتاب ملی هردو فروش ویژه‌ای برای برندگان خود فراهم می‌کنند، اما نزدیکی جوایز در سالی که نویسندگان تازه‌وارد و کمتر شناخته‌شده برای جلب توجه تلاش می‌کنند، می‌تواند منجر به پوشش خبری کمتر و همچنین فروش کمتر شود. از آنجایی که همه‌گیری و قرنطینه بسیاری از کتابفروشان مستقل را مجبور به بستن فروشگاه‌ها یا تغییر به سوی فروش آنلاین کرد، مراکز فروش مهم که به کشف نویسندگان کتاب‌اولی، شاعران و نویسندگان آثار غیرداستانی می‌انجامید تقریبا از بین رفتند.
 
در سال جاری چهار رمان از شش کتابی که در فهرست نهایی بوکر قرار گرفته‌اند کتاب اول نویسنده خود محسوب می‌شوند؛ ازجمله «شاگی بِین» از داگلاس استوارت، درباره کودکی که در دهه ۱۹۸۰ در اسکاتلند بزرگ می‌شود؛ و «زندگی واقعی» از برندون تیلور که درباره یک پسر سیاه‌پوست لیسانسه است. آقای استوارت همچنین در کنار مگا مایومدار، نویسنده کتاب‌اولی رمان تحسین‌شده «یک سوزش» در فهرست بلند جایزه کتاب ملی برای داستان نیز قرار گرفت. چهار فهرست اولیه دیگر جوایز کتاب ملی برای آثار غیرداستانی، شعر، ترجمه و ادبیات جوانان نیز همگی شامل نویسندگان کتاب‌اولی هستند.
 
تاثیرات منفی تلاقی جوایز و رویدادهای مهم ادبی تنها مختص بازار و تلاش‌های تبلیغاتی نیست. این امر در سال جاری می‌تواند موانع تدارکاتی قابل‌توجهی را نیز موجب شود. کمبود‌های شدید در چاپخانه‌ها که تحت فشار اقتصادی هستند رسیدگی به تقاضاها برای عناوین خاص را نیز برای ناشران بیش از حد معمول دشوار خواهد کرد. جوایز تقریبا همیشه باعث افزایش فروش می‌شوند و اغلب این اتفاق برای عناوینی می‌افتد که آشکارا انتظار نمی‌رفت مورد توجه قرار بگیرند، بنابراین ممکن است ناشران و کتابفروشان با کمبود مواجه شوند.
 
امسال مدیران جوایز با چالش برگزاری آنلاین مراسم خود نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال هنوز بسیاری در دنیای ادبیات احساس می‌کنند که چیزهای زیادی برای جشن گرفتن در سال ۲۰۲۰ وجود دارد، زیرا کتاب‌های زیادی برای قهرمان‌شدن وجود دارند.
 
خانم لوکاس گفت: «برنده واقعی کتاب‌ها هستند و رساندن آنها به دست مردم مهم است.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها