چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
فصل جدید تاج و تخت عربستان/ زمستان خون و نفت در راه است

ریخته شدن خون هزاران زن و کودک یمنی برای رسیدن به تاج و تخت بن‌سلمان موضوع اصلی کتاب «خون و نفت» نوشته «بردلی هوپ و جاستین شک» خبرنگاران روزنامه وال‌استریت ژورنال است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ان‌پی‌ار، در ماه مارس سال 2015 میلادی سلمان پادشاه عربستان پسرش محمد را به سمت وزیر دفاع این کشور منصوب می‌کند تا ولیعهد عربستان در آن موقع 29 سال بیشتر نداشت و هیچ تجربه‌ای از امور نظامی نداشت جنگی علیه کشور یمن به راه اندازد. محمد بن سلمان که حالا درصدد حذف رقبای خود برای رسیدن به تاج و تخت است، از همان زمان می‌خواست خودش را ثابت کند و ادعا می‌کرد که می‌تواند در عرض چند ماه رئیس جمهور فراری منصور هادی را به تخت قدرت در یمن بازگرداند ولی این چند ماه شده پنج سال ولی اتفاقی که در این میان افتاده کشته شدن نزدیک به 100هزار نفر از مردم بی‌گناه یمن است. بن‌سلمان در آن ابتدا ادعا کرد که شکست حوثی‌ها در یمن برای عربستان دارای چندصد فروند جنگنده اف15 کاری ندارد ولی هنوز نتوانسته این ادعا را به کرسی بنشاند، ولی از بمباران شهرهای مسکونی یمن نیز دریغ نمی‌کند.
 
محاسبه اشتباه ولیعهد جوان و جاه‌طلب عربستان هزینه‌های گزافی برای عربستان گذاشته ولی هنوز هم این اشتباه با هزینه دیگری پرداخت می‌شود که همان خون هزاران زن و کودک یمنی است که موضوع اصلی کتاب «خون و نفت» نوشته «بردلی هوپ و جاستین شک» خبرنگاران روزنامه وال‌استریت ژورنال است. این کتاب از سوی انتشارات اشت در تاریخ دوم سپتامبر2020 وارد بازار کتاب آمریکا شده است. ظهور ناگهانی محمدبن‌سلمان در این کتاب با عنوان پول و قدرت برای کنار زدن رقبای سلطنتی خطاب شده است.
 
خبرنگاران آمریکایی در این کتاب با استفاده از اسناد به دست آمده از دولت عربستان و مطالب فاش شده توسط منابع اطلاعاتی از داخل و خارج این کشور، گزارش زنده‌ای از اقدامات ظالمانه بن‌سلمان در مسیر قدرت و حذف شاهزاده‌های سعودی ارائه می‌کنند. در این کتاب نویسندگان مصاحبه‌های خود را با شخصیت‌های در ارتباط با بن‌سلمان را آورده و می‌نویسند: داستان به قدرت رسیدن بن‌سلمان در عربستان مثل کودکی است که ساندویچ مک‌دونالد او را بگیرند و به جایش تخت پادشاهی بدهند. البته بن‌سلمان از این فرصت کوتاه به خوبی استفاده کرده و با نهایت بی‌رحمی تمام رقبای خود را حذف کرده است.
 
از نظر خبرنگاران وال‌استریت ولیعهد عربستان در تاریخ این کشور پدیده‌ای بی‌سابقه بوده چون در کوتاه‌ترین زمان همه را با ابزارهای مخفی خود مطیع خود کرده است. از یک طرف با استفاده از کارشناسان خارجی مثل مک‌کنزی و گروه مشاوره بوستون اصلاحاتی مثل آزادی رانندگی زنان و یا کنسرت‌های مبتذل در شهرهای مذهبی سعی کرده کشور را به سمت دنیای مدرن نزدیک کند ولی همچنان نمی‌تواند نقش سنتی خونریز حاکمان چندصدسال گذشته سرزمین حجاز را کنار بگذارد.
 
او میلیاردها دلار برای اجرای پروژه‌های جاه‌طلبانه مثل داوس و شهر مدرن نئوم خرج می‌کند و در جیب سرمایه‌گذاران آمریکایی می‌ریزد که کشورش را مدرن و اصلاح شده نشان دهد ولی شواهد و مدارک در سال‌های گذشته نشان می‌دهند که وضعیت دیکتاتوری در عربستان در تاریخ تشکیل این کشور بی‌سابقه بوده است. بن‌سلمان کوچکترین صدای مخالف خود را خاموش می‌کند و حتی از قطعه‌قطعه کردن جسد جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی روزنامه واشنگتن‌پست نیز نمی‌گذرد. در کتاب بن‌سلمان ولیعهدی خطرناک معرفی شده است که سپردن نیم‌قرن آینده کشور به دست او کاری خطرناک‌تر است که از حالا با بیماری پادشاه کلید خورده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها